فراخوان مسابقه طراحی محله الگو (مسکونی-خدماتی) در شهر تهران

نظر به اهمیت ترویج مسابقات طراحی معماری و شهرسازی، ایجاد رقابت سالم میان طراحان معماری، شهرسازی و رشته های وابسته و در نتیجه نیل به معماری و شهرسازی كارآمدِ متناسب با فرهنگ، اقلیم و محیط زیست و در راستای اجرایی کردن تفاهم نامه مشترک شهرداری تهران و شرکت نوسازی و عمران اکباتان و نیز برآورده ساختن اهداف عالیه شهرداری تهران برای ساخت محله الگو در شهر تهران شامل واحدهای مسکونی متنوع، آماده سازی، محوطه سازی، احداث فضاهای مذهبی، آموزشی، درمانی، فرهنگی، ورزشی، تفریحی-فراغتی، تجاری و تامین فضای سبز و شوارع باکیفیت، مسابقه ای به شرح زیر برگزار خواهد شد.

موضوع مسابقه:

محلات مسکونی همواره از جایگاه ویژه‌ای در شکل‌گیری و توسعه شهرها برخوردار بوده اند. توسعه محله‌ها در چهارچوبی مشارکتی و مردم‌محور یکی از عوامل مهم در برنامه‌های توسعه پایدار شهری است. در همین راستا، توجه بیشتر به تنوع و ابعاد مختلف نیازهای انسانی به عنوان موجودی اجتماعی، از جمله بستر و الگوی سکونتی وی، باید بیش از پیش مورد توجه معماران، برنامه‌ریزان و طراحان شهری قرار گیرد. موفقیت این بستر، در گرو توجه به فرهنگ، آداب و سنن و سبک زندگی شهروندان مخاطب آن است؛ به‌شکلی که بتواند ارتقاء‌دهنده کیفیت زندگی ایشان بوده و محله ای الگو را نتیجه دهد.
محله الگو فضائی یکپارچه برای زیست اجتماعی و فردی انسان ایرانی مهیا خواهد کرد، به گونه‌ای که بتواند ضمن تکیه بر اصول و ارکان هویتیِ ریشه در گذشته، پاسخگوی شرایط امروزی بوده، ظرفی برای زندگی پایدار نسل‌های آتی باشد و بتواند به عنوان معیار و ملاکی برای طراحی محله های مشابه قرار گیرد. کالبد و فعالیت‌های مرتبط با چنین محله هویتمندی، در هماهنگی با بستر کالبدی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست‌محیطی با هدف ارتقاء عدالت، زیست‌پذیری و تاب‌آوری شکل گرفته است.
عرصه‌های یک محله الگو، امن، ایمن و سرزنده بوده و ضمن پاسخگویی به نیازهای اقشار مختلف ساکنان ، بر پایه همکاری، شهروندمداری و کنش‌جمعی مالکان و سرمایه‌گذارن توسعه یافته و مدیریت می‌شود. در چنین محله‌ای، در عین بهره‌گیری از الگوهای غنی شهرسازی و معماری بومی در قالب سازمان فضائی، نظام عملکردها، نظام شبکه معابر و کانون‌ها، قطعه‌بندی‌ها و توده-فضاها، نما، مصالح و مانند آن، می توان از ظرفیت‌های جدید شهرسازی و معماری معاصر، نظیر فناوری‌های نوین مصالح و ساخت، فناوری‌های هوشمند و مدیریت منابع و انرژی استفاده کرد.
ساخت محلات الگوی مذکور، نیازمند مشارکت بخش های مختلف جامعه است. در این راستا، شرکت نوسازی و عمران اکباتان با همکاری سازمان نوسازی شهر تهران در نظر دارد تا طراحی محله الگو (مسکونی-خدماتی) واقع در مختصات جغرافیایی "33.1 '37 °35 شمالی و "07.0 '22 °51 شرقی ( 51.368608- 35.625853) را به مسابقه بگذارد. قطعه زمین مذکور با کد نوسازی 46583001 در ناحیه 2 منطقه 19 شهرداری تهران قرار گرفته است. منطقه 19 شهرداری تهران با مساحتی در حدود 2036.374 هکتار، سهمی معادل 3.30 درصد از سطح کل شهر تهران را به خود اختصاص می دهد. جمعیت منطقه 19 شهرداری تهران بر اساس آخرین سرشماری جمعیت مرکز آمار ایران متعلق به سال 1395 برابر با 255533 نفر می باشد که 130203 نفر آنان را مردان و 125330 نفر آنان را زنان تشکیل می دهند.
سایت پروژه در جنوب شهر تهران در مجاورت مناطق 16، 17، 18 و 20، در محله شکوفه واقع شده و توسط شریان های اصلی همچون بزرگراه شهید آیت الله سعیدی و بزرگراه شهید چراغی از سمت شمال، بزرگراه شهید یارجانی و خیابان بهمنیار از سمت شرق و بزرگراه آزادگان از سمت جنوب و غرب محدود شده است.
سایت مذکور از نظر پهنه بندی طرح تفصیلی، در زیر پهنه S214 واقع گردیده و دارای هاشور اراضی ذخیره توسعه و نوسازی شهری می باشد. تقاضای تغییر پهنه از S214 به R263-1 طی پیشنهادی به منظور استقرار کاربری مسکونی (حدود 2000 واحد مسکونی) و خدمات هفتگانه در ملک مذکور در کمیسیون ماده 5 مطرح شد که کارگروه فنی و کمیسیون ماده 5، با کلیات پیشنهاد موافقت نمودند. با توجه به اهمیت طرح، برگزاری مسابقه ای که برنامه و جزئیات آن در ادامه خواهد آمد، از ضروریات اجرایی آن است.

برنامه کالبدی مسابقه:

برنامه کالبدی مسابقه بر مفاد جدول 1 که مربوط به پیشنهاد مورد تایید کمیسیون ماده 5 است، استوار بوده و ملاک طراحی خواهد بود.
در طراحی بلوک های مسکونی، طراحی فضاهای باز و نیمه باز هم در مقیاس بلوک و طبقات و هم در مقیاس واحد مسکونی الزامی است. همچنین هر تراس واحد مسکونی، دارای مساحتی معادل حداقل 3 مترمربع باشد.
متن اطلاعات مربوط به سطح اشغال و تراکم، نقشه های سایت و مدارک مورد نیاز، به پیوست ارائه شده است. خاطرنشان می سازد استفاده از نقشه ها و مدارک فوق الذکر، صرفا جهت بهره برداری به منظور شرکت در مسابقه بوده و هرگونه استفاده از این مدارک به هر منظوری جز شرکت در این مسابقه مجاز نمی باشد.

نوع مسابقه:

این مسابقه از نوع مسابقة طراحی تفصیلی است که برای دست یافتن به طرح مقدماتی در موضوع مسابقه مذکور انجام می گیرد، و نتیجة آن علاوه بر ایدة طرح (کانسپت)، مبین عناصر طرح، روابط آنها با یكدیگر و با محیط و زمین می باشد، به نحوی كه بر اساس آن بتوان طرح را به تمامیت دریافت و نقشه های تکمیلی و اجرایی را بر مبنای آن تهیه كرد.

دامنه شركت كنندگان:

این مسابقه از نوع مسابقه محدود است كه شرکت کنندگان آن، صرفا اشخاص حقوقی واجد شرایط بند 7-3 هستند.


جدول 1: برنامه کالبدی مسابقه

موقعیت و مشخصات سایت:

  • نشانی: تهران، اتوبان آزادگان، خیابان شقایق، خیابان نور، شکوفه جنوبی، بلوک 26E6.
  • پلاک ثبتی: 14/178.

  • مساحت: 128742.15مترمربع.
  • عرض گذرهای دسترسی به ملك: جنوباً 45 متری (خیابان شقایق)، شمالاً 24 متری (خیابان بخشنده)، شرقاً 12 متری (خیابان نعیم)، غرباً 12 متری (خیابان ارسطو). اطلاعات تکمیلی گذرها در مدارک پیوست موجود است.
  • وضع موجود: به صورت زمین و بدون توده گذاری ساختمانی است.

*موقعیت قرارگیری و تصاویر هوایی سایت پروژه به پیوست ارائه شده است.

ارکان مسابقه:

برگزار کنندگان: برگزار کنندگان مسابقه، شرکت نوسازی و عمران اکباتان و سازمان نوسازی شهر تهران هستند. شرکت نوسازی و عمران اکباتان از سال 1354 فعالیت خود را با هدف تولید انبوه مسکن و همچنین احداث پروژه منحصر به فرد واحدهای شهرک اکباتان در غرب تهران آغاز نمود. این شرکت در سال 1371با نام شرکت ایجاد محیط فرهنگی، هنری و ورزشی کشور و درسال1373 با تغییر وضعیت، با نام شرکت نوسازی و عمران اکباتان(سهامی خاص) به فعالیت خود در زمینه ساخت و ساز مسکن ادامه داد. شرکت نوسازی و عمران اکباتان در زمینه ساخت و ساز، دارای پیشینه ای طولانی است و با استفاده از تجارب عملی حاصل از احداث شهرک اکباتان تهران، در بسیاری از پروژه های دیگر به شکل های مختلف از قبیل سرمایه گذاری مستقیم، مشارکت، پیمانکاری و مانند آن حضور فعال و موثر داشته است. این شرکت در حال حاضر عضو اصلی انجمن بتن ایران و عضو انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران می باشد.

مدیر مسابقه: آقای مهندس ایمان محمدی.

جامعة شركت كنندگان: شرکت کنندگان این مسابقه، صرفا اشخاص حقوقی (طراحان حقوقی ساختمان سازمان نظام مهندسی دارای پروانه معتبر صادره از وزارت راه و شهرسازی و نیز مهندسین مشاور دارای گواهینامه معتبر صلاحیت خدمات مشاوره از سازمان برنامه و بودجه کشور) و واجد شرایط زیر هستند:

شرایط احراز صلاحیت:

  • شركت باید به یكی از صور مندرج در قانون تجارت، در اداره ثبت شركتها و مالكیت صنعتی به ثبت رسیده و تاسیس آنها در روزنامه رسمی كشور آگهی شده باشد.
  • در موضوع شركت، انجام خدمات طراحی در امور ساختمان منظور شده باشد. همچنین زمینه فعالیت مهندسین مشاور (درج شده در سامانه جامع تشخیص صلاحیت عوامل فنی اجرایی)، می بایست کاربری های درخواستی را پوشش دهد.


هیئت داوران:

  • آقای مهندس سید حمید میرمیران.
  • آقای مهندس امیر فرجامی.
  • آقای مهندس حمیدرضا سهرابی.
  • خانم دکتر نگار زهرا غنی (نماینده اداره کل شهرسازی و طرح های شهری شهرداری تهران).
  • خانم دکتر مریم صفوی (نماینده اداره کل شهرسازی و طرح های شهری شهرداری تهران).
  • آقای مهندس محمدرضا ابراهیمی (نماینده سازمان نوسازی شهر تهران).
  • آقای مهندس احمد کتبی (نماینده سازمان نوسازی شهر تهران).


داور علی البدل:

  • آقای مهندس میثم امیرسادات.


ناظرین (بر اساس حروف الفبا):

  • آقای دکتر کورش امیدی پور، مدیرعامل شرکت نوسازی و عمران اکباتان.
  • آقای مهندس مهدی بهرام پور، مدیر اداره کل شهرسازی و طرح های شهری شهرداری تهران.
  • آقای دکتر پیمان پیرفرشی، معاون هماهنگی و امور مسکن سازمان نوسازی شهر تهران.


معیارهای ارزشیابی:

طرح ها به واسطه پاسخ گویی خلاقانه در تطبیق و تلفیق معیارهای زیر و داشتن نوآوری و ابداع در طراحی فضاها در مواجهه با مسئله‌ های اصلی جاری و پیش روی محله از جمله مسائل زیست محیطی، حقوق شهروندی، سلامت روان، سبک جدید زندگی، مسائل هویتی، تغییر الگوی خانواده و افزایش قیمت مسکن، مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت:

  • طراحی معماری شاخص و میزان نوآوری و ابداع در طراحی مجموعه ای که به‌ عنوان الگو در منطقه معرفی شده، اهداف مورد انتظار از محله الگو را برآورده ساخته (بند 2- موضوع مسابقه) و انتقال‌ دهندۀ پیام روشنی به مخاطبان باشد.
  • میزان بهره‌ گیری از شهرسازی و معماری بومی.
  • میزان تحقق‌ برنامه کالبدی مسابقه.
  • توجه ویژه به واحدهای همسایگی، مفاهیم رابطه اجتماعی و عرصه های جمعی (فضاهای باز و نیمه باز - توجه به عرصه ها و فضاهای اجتماعی هم در بعد عمومی در سایت پروژه و نیز بلوک ها و هم در بعد خصوصی در واحدهای مسکونی)
  • طراحی و مکان یابی بهینه بلوک های مجموعه با به حداقل رساندن هزینه‌ های اجرا و بهره برداری از وجوه گوناگون شامل:

- طراحی بهینه از منظر هماهنگی با اقلیم ( به ویژه فاکتورهای حداکثر بهره گیری از نور طبیعی، حداقل مصرف انرژی، فراهم کردن حداکثر درصد آسایش حرارتی کاربران در زمان استفاده از فضای باز، عدم تاثیر

-مخرب بر میزان آلودگی هوا به واسطه عدم جریان مناسب هوا و کاهش آلودگی صوتی محیطی).

-طراحی بهینه از منظر فراهم کردن دید حداکثری به فضاهای باز و سبز مجموعه.

  • میزان تحقق‌ پذیری پروژه از نظر اقتصادی و اجرایی (به لحاظ فنی و مهندسی).
  • میزان هماهنگی با سایت، زمینه و محدوده بلافصل طرح.
  • میزان تطابق با اصول معماری سبز، ارکان توسعه پایدار و توجه به مجموعه عوامل محیطی و‌ زیستی.
  • میزان مطابقت با استانداردها و مقررات ملی ساختمان، مصوبات و دستورالعمل های شورای عالی شهرسازی و معماری، ضوابط شهرداری، طرح تفصیلی و مصوبات کمیسیون ماده 5.
  • میزان بهره‌ مندی از فناوری های نوین و مصالح مناسب.


فرایند داوری:

داوری در یک مرحله و بدین شرح انجام خواهد گرفت که آثار ارسالی توسط هیئت داوران ارزیابی شده و در نهایت هر داور به آثار بر مبنای قضاوت خود، نمره ای از صفر تا 100 خواهد داد. بر این اساس و با میانگین گیری نمرات داوران، سه اثر برتر مسابقه برگزیده خواهند شد.
تبصره: در صورت اخذ امتیاز مشترک بین آثار در سه رتبۀ اول، امتیاز دهی مجدد بین آن آثاری که دارای امتیاز مشترک شدند، برای تعیین رتبۀ اول یا دوم یا سوم انجام خواهد شد. در هر صورت این مسابقه رتبۀ مشترک نخواهد داشت.

شرایط و ضوابط شرکت در مسابقه:

  • عناصر اصلی طرح باید به‌ صورت اختصاصی برای این مسابقه طراحی‌ شده باشد؛ همچنین پیش از اعلام رسمی مسابقه در هیچ رسانه‌ ای اعم از دیجیتال و کاغذی منتشر نشده باشد؛ و در هیچ مسابقه یا جایزه ای شرکت نکرده باشد.
  • شرکت در این مسابقه با ارسال فرم ثبت نام به دبیرخانه مسابقه از طریق پست الکترونیک، فکس و یا مراجعه حضوری به دبیرخانه مسابقه و تکمیل فرایند ثبت‌ نام در مدت‌ زمان تعیین‌ شده امکان‌ پذیر است.
  • شیت‌ های ارسال‌ شده باید حاوی مدارک و موارد درخواستی بوده و فاقد نام و نام خانوادگی طراح باشند و در صورت درج نام طراح، اثر مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.
  • این مسابقه در هر شرایطی دارای یک برنده برای هر کدام از سه رتبۀ اول خواهد بود؛ همچنین هیچ دو شخصی با رتبۀ مشترک اعلام نخواهد شد. بدیهی است که رتبه های برتر، می بایست تمامی مفاد، شرایط و ضوابط ذکر شده در متن فراخوان را رعایت کرده باشند.
  • سه رتبه برتر برنده جوایز، حق هرگونه استفاده و انتشار چاپی و دیجیتالی و برگزاری نمایشگاه از اثر ارسالی را با حفظ حقوق معنوی خود برای شرکت نوسازی و عمران اکباتان و سازمان نوسازی شهر تهران قائل می‌ شوند.
  • برگزار کننده در مورد عقد قرارداد با هر کدام از رتبه های برتر مسابقه (سه رتبه اول) جهت تهیه نقشه های تکمیلی و مدارک و اسناد اجرایی مورد نیاز، مختار است و پس از مشورت با هیئت محترم داوران تصمیم گیری خواهد کرد.
  • عدم رعایت هر یک از شرایط و ضوابط مسابقه در هر زمان که مشخص شود تخلف محسوب شده و اثر متخلف توسط دبیرخانه مسابقه در هر مرحله و زمان، از فرایند مسابقه حذف خواهد شد.


مدارک مسابقه:
- هر شرکت کننده باید اثر خود را در قالب حداکثر پنج شیت (فوم بورد) 70*100 سانتی‌ متر به‌ صورت افقی طراحی و فایل آن را ارائه نماید. همچنین ارائه نسخه فیزیکی و چاپ شده به دبیرخانه مسابقه الزامی است. پیش بینی های لازم جهت پیشگیری از آلودگی شیت ها (مانند تهیه کاورهای مربوط) انجام شود.

مدارک مورد درخواست:

  • نمودارهای عملکردی و تشریحی مربوط به بیان مسئله، سناریوی طراحی، مفهوم و ایده های کلی طرح، هدف و راهبردهای طراحی به همراه پیشنهاد مصالح بناها، سیستم های سازه ای و تاسیساتی مناسب طرح. درج هرگونه توضیحات مربوط، با حداکثر ۵۵۰ کلمه به زبان فارسی روی شیت ها بلامانع است.
  • ارائه طرح جانمایی و توده گذاری بیانگر تاثیر و تاثرات حوزه بلافصل پروژه.
  • ارائه پاکت حجمی بلوک های مختلف.
  • پلان های اولیه طبقات کاربری های مختلف (به مقیاس 1/200)، سایت پلان (به مقیاس 1/500)، نماها و برش های طولی و عرضی از بناها (به مقیاس 1/200) و نیز از سایت پروژه (به مقیاس 1/500)، به نحوی که طرح مفهومی بناها (کانسپت) و نحوه استقرار آن ها در سایت، کلیات ارتباطات افقی و عمودی، نحوه استقرار فعالیت ها در زمین و ساختمان ها در این نقشه ها و مدارک مشخص باشد.

*فایل نقشه های فوق باید با فرمت DWG نیز ارائه شوند. ارائه نقشه های با فرمت RVT بلامانع است.

  • تصاویر خارجی شامل:

* حداقل پنج تصویر روز و پنج تصویر شب به نحوی که در مجموعه تصاویر مختلف پروژه، پرسپکتیو و تمامی وجوه پروژه قابل درک باشد.
* تصاویر کلی از سایت پلان مجموعه که بیانگر قرارگیری احجام مختلف در سایت و ارتباطات آن ها با هم و دسترسی ها باشد.
* تصاویر پرسپکتیو دید انسانی از بناها و سایت پروژه.

  • تهیه یک ویدئو به مدت حداکثر 2 دقیقه در ابعاد ۱۹۶۲*۱۲۶۰ پیکسل به‌ صورت افقی که در آن به‌ صورت صوتی و تصویری به توضیح طرح پرداخته شده باشد. تهیه این ویدیو اختیاری است. تصاویر باید تنها از مدارک طرح و مشخصات مربوط به آن باشد و نه از سیمای اشخاص و یا اسامی یا لوگوی شرکت کنندگان. هر نوع اشاره به مشخصات شرکت کنندگان مسابقه در این کلیپ و نیز سایر مدارک، به هر نحوی از انحا تخلف محسوب می شود.
  • تهیه ماکت به مقیاس 1/500 اختیاری است.

پاداش و جوایز مسابقه:

  • جوایز برگزیدگان نهایی:

* رتبه اول: 3000 میلیون ریال+ لوح تقدیر.
* رتبه دوم: 1800 میلیون ریال + لوح تقدیر.
* رتبه سوم: 800 میلیون ریال + لوح تقدیر.

تقویم مسابقه:

زمان آغاز ثبت نام فراخوان: 1 بهمن ماه ۱۴۰1.
زمان پایان ثبت نام فراخوان: 15 بهمن ماه ۱۴۰1.
زمان مجاز ارسال مدارک: 15 اسفند ماه 1401، تا ساعت 15:30.
آغاز فرایند داوری: 20 اسفند ماه 1401.
اعلام نتایج داوری: 24 اسفند ماه 1401.

  • اهدای جوایز طی مراسمی در سالن جلسات شرکت نوسازی و عمران اکباتان برگزار خواهد شد. امکان ارسال آثار و طرح ها به دبیرخانه مسابقه، از تاریخ 1 بهمن ماه 1401 وجود خواهد داشت.


اسناد مورد نیاز جهت ارسال به دبیرخانه:

  • فرم ثبت نام. با تحویل فرم ثبت نام به دبیرخانه مسابقه و پس از بررسی مدارک و احراز صلاحیت شرکت کننده، طی فرایندی برای هر شرکت کننده یک "کد ثبت نام" ارسال خواهد شد که به منزله نهایی شدن ثبت نام ایشان تلقی می شود.
  • شرکت‌ کنندگان باید فایل شیت های تصاویر و پوستر ها و رندرهای خود را با کیفیت 300dpi با فرمت (JPG)، فایل های ویدیویی با فرمت (MP4) و فایل نقشه های مورد نیاز با فرمت(DWG) تهیه و ارسال نمایند. کد ارسالی برای شرکت کننده، بر روی جلد لوح فشرده درج شود.
  • کلیه اسناد و مدارک مسابقه مندرج در بند 11، می بایست در قالب یک حلقه لوح فشرده و نیز شیت های چاپ شده، به دبیرخانه مسابقه ارسال شود. قالب و فرمت اصلی شیت ها که محل درج کد ثبت نام و لوگوی مسابقه را در بر دارد، از وب سایت مسابقه، قابل دانلود است.
  • هیچ گونه نام و امضا و مشخصاتی از شرکت کنندگان نباید بر روی شیت های ارائه شده درج شود، تمامی مشخصات شرکت کنندگان تنها در فرم های ثبت نام ارائه گردد.


پرسش و پاسخ:
پرسش‌ های متقاضیان شرکت در مسابقه از تاریخ 1 بهمن ماه 1401 از طریق یکی از راه های تماس با دبیرخانه پاسخ داده خواهد شد.


دبیرخانه مسابقه:

  • اعضای شورای سیاستگذاری:

آقای مهندس منوچهر خواجه دلوئی، رئیس هیئت مدیره شرکت ایجاد محیط.
آقای دکتر مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران.
آقای دکتر منوچهر حبیبی، مدیرعامل شرکت ایجادمحیط.

  • مدیر مسابقه: آقای مهندس ایمان محمدی.
  • امور هماهنگی: آقای مهندس شهاب الدین دربندی.


تماس با دبیرخانه برگزاری مسابقه، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 8:00 تا 15:30 و به یکی از روش های مراجعه حضوری، تماس تلفنی و یا ارتباط از طریق پست الکترونیک که جزئیات آن در زیر ارائه شده، امکان پذیر است.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان توانیر، خیابان چهل شاهد، خیابان رستگاران، پلاک 9، شرکت نوسازی و عمران اکباتان، طبقه سوم، معاونت فنی و اجرایی.
شماره تماس: 4 – 88775690، داخلی 115 و 114.
آدرس پست الکترونیکی: Info@ekbatan.ir
آدرس وب سایت مسابقه: WWW.EKBATAN.IR

logo-samandehi