عکسبرداری از بشقاب های ماهواره ای در شمال آفریقا

مانوئل آلوارز دیسترو پس از سالها زندگی در مراکش، الجزایر و مصر مجموعه جدیدی از عکاسی خود را به معماری بومی آفریقای شمالی به ویژه بشقاب های ماهواره ای که ساختمان ها را به تصرف خود در آورده اند، اختصاص داده است.

به گزارش گالری آنلاین، بشقاب های ماهواره ای چه به نمای ساختمان چسبیده باشند و چه به سرعت در پشت بام خانه ها رو به ازدیاد باشند، لایه دیگری به بافت شهری اضافه کرده و تقریباً مانند ارگانیسم انگلی که به ساختارهای زنده چسبیده باشند، به چشم می خورند.

دیسترو در حین عکسبرداری متوجه شد که این مسئله در شمال آفریقا مشخصه ساختمان ها تلقی می شود تا بازتابی از زندگی ساکنان آن ساختمان باشد. از ساختمان های مدرنیست الجزیره که تحت تاثیر لوکوربوزیه قرار گرفته اند تا ساختمان های ساده و کم مدعا در قاهره، اضافه شدن فزاینده بشقاب های ماهواره ای توسط ساکنین ویژگی ذاتی در معماری ایجاد می کند که در سایر مناطق دیده نمی شود. این ابتکار، با تبدیل پشت بام و نمای ساختمان ها به نمای ریتم دار و در نتیجه شباهت آن ها به اثری هنری با فضای " horror vacui " ( هراس از فضای خالی)، محیط ساخت انسان را به عرصه های جدیدی از تجسم تبدیل می کند.


logo-samandehi