فروید برای معماران

کتاب «فروید برای معماران» بر اساس نخستین نمونه آثار معماری نوگرا تا به امروز، به خلاقیت و تجربه از دیدگاه فروید در حوزهٔ معماری می‌پردازد و بر آرای اصلی او دربارهٔ دگرگونی‌های بنیادین تأکید می‌ورزد که در کودکی روی می‌دهند و روان بزرگسالان بر آن‌ها بنا می‌شود.

مباحث کتاب به توضیح چرایی و چگونگی تأثیر مراحل تکامل بر اولویت‌ها و دل‌مشغولی‌های افراد دربارهٔ معماری، شهود فضایی و باور آنان به طراحیِ درست و درخور در معماری پرداخته است.

این کتاب در هفت فصل با عناوین «پیشگفتار»، «فروید و نووارگی: خودبودگی و امر رهایی‌بخش»، «تجربه زیباشناسی: اشیاء، همذات پنداری، امر ناخودآگاه و طراحی معماری»، «پیکرگونه گشوده، نامشخص و احساس زَراهی»، «پیکرگونه بسته، ترکیب‌بندی قاعده‌مند و مهار دستاورد معماری»، «شبیه‌سازی معماری: رویای واهی و امرحقیقی» و «فضاهای رویارویی‌های اجتماعی: آزادی‌ها و محدودیت‌ها» منتشر شده است.

کتاب «فروید برای معماران» نشان می‌دهد چگونه اندیشه فروید به توضیح تجربه زیبایی‌شناسی در اولویت‌های طراحی و معماری کمک می‌کند، به ویژه اولویت‌هایی که با معماری تجربی و امر ناخودآگاه همراه‌اند و گاه به سادگی، معماریِ پیشرو نامیده می‌شوند.

این کتاب با توجه به فرایند طراحی، از نخستین برخورد با کارفرما تا ارائهٔ طرح پایانی و مواردی دیگر، به توضیح منطقی و معقول انگاره‌های پایه در طراحی داخلی می‌پردازد و علاوه بر معرفی هر جنبه، راه را برای مطالعهٔ بیشتر و گسترده‌تر باز می‌گذارد.

در بخشی از کتاب آمده است: «کتاب فروید برای معماران می‌کوشد تا دو کار را انجام دهد: یکی، انتقال دانشی کارآمد به خوانندگان برای کشف حرفهٔ طراحی و پیشرفت در آن و دیگری، به اشتراک گذاردن برخی احساس‌ها و هیجان‌های شگفت‌انگیز –هیجان و لذت- برای خلق محیط و ادراک فضاهایی که در صحنهٔ نمایش طراحی داخلی، با افراد پیوند می‌یابند و زندگی بهتری برای آنان محقق می‌کنند.»

کتاب «فروید برای معماران» برای دانشجویان، متولیان و پژوهشگران رشته‌های مختلف ازجمله معماری، روان‌کاوی و فلسفه جذاب خواهد بود.


عنوان کتاب: فروید برای معماران

نویسنده: جان ایبل

مترجم: سپیده برزگر

ناشر: انتشارات کتاب فکر نو


منبع: هنرآنلاین

logo-samandehi