«چشمان تیزبین» لئوناردو داوینچی کلید قدرت جاذبه مونا لیزا

دانشمندان معتقدند که چشم فوق العاده تیزبین لئوناردو داوینچی ممکن است در به تصویر کشیدن جادوی اسرارآمیز لبخند مونا لیزا توسط او نقش داشته باشد.


به گزارش گالری آنلاین، این ویژگی فوق بشری که بازیکنان برتر تنیس و بیس بال نیز ممکن است از آن برخوردار باشند، این امکان را در اختیار این استاد دوره رنسانس قرار داد تا حالات زود گذر و در لحظه‌ی حتی پرندگان و سنجاقک های در حال پرواز را به دقت و عیناً ثبت کند.

مورخان هنر مدتها ست که از "چشمان تیزبین" لئوناردو سخن می گویند ، اما دیوید اس تالر از دانشگاه بازل سوئیس در تحقیق جدید خود که روز پنجشنبه همراه مقاله دیگری منتشر شد به تجزیه و تحلیل این موضوع پرداخته و نشان می دهد که چگونه این هنرمند به نقاشی و طراحی های خود عمقی عاطفی اسرارآمیزی بخشیده است.

تحقیقات پروفسور تالر نشان می دهد که لئوناردو به قدری از چشمان تیزبینی برخودار بود که توانست به ناهماهنگ بودن بال های جلو یی و عقبی سنجاقک پی ببرد ، اکتشافی که چهار قرن بعد با تصویر برداری slow-motion، به اثبات رسید.

این هنرمند، که از 1452 تا 1519 میلادی زندگی کرده است، بال های سنجاقک را درحالی طراحی کرد که با بالا رفتن بال های جلویی سنجاقک، بال های عقبی آن پایین می آمد. موضوعی که برای تالر و همکارانش هنگامی که سعی کردند شخصاً این تفاوت را تجربه کنند، مبهم و نامشخص بود.

به گفته تالر: "لبخند مونا لیزا بسیار مرموز است چرا که لحظه آغاز لبخند را نشان می دهد و چشم تیزبین لئوناردو بود که آن لحظه را ثبت و از آنِ خود کرد.

logo-samandehi