پنج هزار سال تاریخ ایران در موزه انگلیسی

موزه «ویکتوریا و آلبرت» لندن بهمن امسال نمایشگاهی از تاریخ، فرهنگ و هنر غنی ایرانی در پنج هزار سال گذشته برپا می‌کند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مؤسسه فرهنگی اکو، در شرایطی که موزه‌های لندن به دلیل افزایش محدودیت‌های کرونایی در آستانه تعطیلی مجدد قرار دارند، موزه ویکتوریا و آلبرت لندن (V&A) با خوش‌بینی به آینده جزئیات بیشتری را درباره نمایشگاه آتی خود از تاریخ و هنر ایران اعلام کرد. در این نمایشگاه که Epic Iran نام دارد ۵ هزار سال تاریخ، هنر و فرهنگ ایرانی در قالب ۳۵۰ شی عتیقه به نمایش گذاشته خواهد شد و یکی از بزرگترین تمدن‌های تاریخی، ورود آن به قرن بیست‌ویکم و دستاوردهای هنری برجسته‌اش زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد.

آتشدان به شکل شیر (۱۱۰۰-۱۰۰۰)


نمایشگاه موزه ویکتوریا و آلبرت اولین نمایشگاه انگلیسی در ۹۰ سال گذشته است که روایتی ۵ هزار ساله از هنر، طراحی و فرهنگ ایرانی ارائه می‌دهد. در این نمایشگاه ۱۰ بخش مبتنی بر ترتیب تاریخی تدارک دیده می‌شود و قرار است درست شبیه به یک شهر باشد، شهری با دروازه، باغ، قصر و یک کتابخانه. اشیاء به نمایش درآمده در این نمایشگاه شامل آیتم‌های قرضی از مجموعه‌هایی از آمریکا، روسیه، فرانسه، بلژیک و انگلیس خواهد بود.

از شکل‌گیری تمدن پیشرفته تا ظهور اسلام، تاریخ ایران به روایت هنر

بخش اول نمایشگاه Epic Iran از ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد آغاز شده و پیش از رسیدن به تمدن‌های اولیه پارسی، تشکیل امپراتوری ایران، حکومت ساسانیان و ظهور دین زرتشتی، تصویری متنوع از جغرافیای ایران ارائه می‌دهد.

جان کرتیس (John Curtis) از متصدیان این نمایشگاه می‌گوید: بازدیدکنندگان از کیفیت و تنوع اشیا (به نمایش درآمده از) ایران باستان متحیر خواهند شد. این مجموعه نشان می‌دهد ایران نیز همچون همسایگانش، بین النهرین و مصر، از تمدنی پیشرفته و آباد برخوردار بوده است و همچنین آشکار می‌کند امپراتوری پارسی که ۵۵۰ سال قبل از میلاد تاسیس شد، میراثی بسیار غنی از دوره‌های اولیه تاریخ ایران به ارث برده بود.

بخش دیگری از این نمایشگاه به ظهور و استقرار اسلام در ایران پس از فتح اعراب در اواسط قرن هفتم می‌پردازد. عتیقه‌جات این بخش قرآن و نسخه‌های خطی تذهیب شده از جمله طالع‌بینی اسکندر سلطان را دربرمی‌گیرد. طالع‌بینی اسکندر سلطان یک نسخه خطی قرن پانزدهمی از طالع‌بینی یکی از پادشاهان تیموری است که از مجموعه ولکام لندن به امانت گرفته شده است.

طالع‌بینی اسکندر سلطان (۱۴۱۱)


یکی از چشمگیرترین و جالب‌ترین بخش‌های این نمایشگاه، بخش Royal Patronage است که به ظهور دوباره پادشاهی از قرن ۱۳ به بعد در ایران اختصاص دارد. در این بخش، سه نقاشی ده متری از ساختمانهای کاشی‌کاری شده شهر اصفهان از سقف آویزان می‌شوند تا در همراهی با یک نمای مبتنی بر واقعیت افزوده، ظاهر یک گنبد کامل را بازسازی کنند.

شعر و ادبیات

ادبیات یکی از مضامین اصلی نمایشگاه ویکتوریا و آلبرت لندن از تاریخ و هنر ایران است؛ یک بخش این نمایشگاه به شعر و استفاده از آن در نسخه‌های خطی اختصاص دارد و بخش دیگر به شاهنامه حماسی حکیم فردوسی از قرن یازدهم. نمایش این نسخه‌های نادر و پرنقش و نگار که از مجموعه Sarikhani در آکسفوردشایر و کتابخانه بریتانیا قرض گرفته شده‌اند، مطمئنا از بخش‌های برجسته نمایشگاه Epic Iran خواهند بود.

از آثار پرویز تناولی


بخش آخر این نمایشگاه به دوره پر فراز و نشیب تغییرات سریع اجتماعی و سیاسی در ایران از دهه ۱۹۴۰ تا به امروز اختصاص دارد که انقلاب اسلامی و جنگ ایران و عراق را دربرمی‌گیرد. در این بخش آثار مدرن و معاصر برخی از هنرمندان برجسته ایران از جمله آثار پرویز تناولی، منیر فرمانفرمائیان و شیرین نشاط به نمایش گذاشته می‌شود.

نمایشگاه Epic Iran از ۱۳ فوریه (۲۵ بهمن ۹۹) تا ۳۰ اوت ۲۰۲۱ (۸ شهریور ۱۴۰۰) در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن برپا می‌شود.


logo-samandehi