نسخه خطی یک شاهنامه نفیس در شب یلدا رونمایی می شود

نسخه خطی شاهنانه فردوسی منصوب به رشیدا که در گنجینه نسخ خطی کاخ گلستان نگهداری می‌شود روز یکشنبه ۳۰ آذر در ویژه برنامه شب یلدا رونمایی می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، آفرین امامی در این باره گفت: شاهنامه فردوسی منسوب به رشیدا به قطع رحلی ۴۴.۵ در ۲۷ سانتی‌متر بوده و شامل ۷۳۸ صفحه است، هر صفحه ۲۳ سطر دارد و هر سطر آن شامل دو بیت به قلم نستعلیق است.

او افزود: کتابت این نسخه را به عبدالرشید دیلمی نسبت داده‌اند. حاشیه صفحه‌های اول و دوم نسخه دارای مقدمه و یک سرلوح مذهب مرصع است، کتابت نسخه نیز ناتمام بوده که با داستان مرگ فریبرز به پایان می‌رسد.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان تصریح کرد: این شاهنامه، ۹۳ نگاره آبرنگ به شیوه مکتب اصفهان دارد که در نیمه نخست قرن ۱۱ هجری قمری نگارگری شده است. جلد آن نسخه ساغری مشکی با نقش لچک و ترنج ضربی طلاپوش بوده و درون جلد هم عنابی زرنگار با نقش لچک ترنج دارد.

لازم به یادآوری است ،جشن مجازی ایرانی یلدا با عنوان "خورشید گلستان»" و رونمایی از شاهنامه فردوسی منصوب یه رشیدا ساعت ۱۱ روز یکشنبه ۳۰ آذرماه ۹۹ از اینستاگرام مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان و ویزیت‌ایران به آدرس https://instagram.com/golestanpalace و https://instagram.com/visitiran_ir‌ برگزار می‌شود.

logo-samandehi