نویسنده آلمانی "تاریخ معماری ایران" درگذشت

ولفرام کلایس باستان‌شناس آلمانی که حوزه مطالعاتی‌اش ایران بود در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، پروفسور دکتر ولفرام کلایس، مدیرسابق بخش تهران موسسه باستان‌شناسی آلمان که سال‌های طولانی از عمر خویش را در ایران به پژوهش و کاوش باستان‌شناسی پرداخته بود، در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

ولفرام کلایس برای نخستین بار در سال ۱۹۵۹ به ایران سفر کرد و پس از مدت کوتاهی در سال ۱۹۶۱ به عنوان مدیر دوم بخش تهران موسسه باستان‌شناسی آلمان معرفی شد و تا سال ۱۹۸۶ فعالیت‌های این مؤسسه در ایران را هدایت کرد.

کاوش‌های باستان‌شناسی در تخت‌سلیمان، مسجدسلیمان، بسطام و بیستون تحت سرپرستی او انجام شده و حاصل فعالیت‌های پژوهشی او درباره معماری و شهرسازی ایران همچنین مکان‌های باستانی کاوش‌شده در ایران بیش از ۳۰۰ کتاب و مقالات پژوهشی همچون "معماری اورارتویی" "کاروانسرای خشتی گلی دوره قاجار در کنار کاروانسرای دیر"، "بناهای صفوی در مسیر جاده اصفهان - فرح آباد ساری"، "کاخ‌های صفوی" و... است.

کتاب‌های "بسطام ۱ و ۲"، "کاروانسراهای ایران" و "تاریخ معماری ایران" از آثار ارزنده اوست که توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به چاپ رسیده است.

این باستان‌شناس، در طول زندگی خود و به عنوان عضوی از DAI، به طور مداوم به ایران سفر می‌کرد تا با اشتیاق و دقت معماری‌باستانی و بناهای‌فرهنگی ایران را ثبت کند.

طی این روند، ولفرام کلایس مجموعه قابل توجهی از انتشارات، اطلاعیه‌ها، نقشه‌ها، طرح‌های معماری و یک مجموعه عکاسی غنی را برای آیندگان به یادگار گذاشته است.

logo-samandehi