مدرسه صمصامیه در فهرست آثار نامنقول کشور ثبت شد

۲ اثر تاریخی "مدرسه صمصامیه بیات" و "خانه رضا کلافی" در فهرست آثار نامنقول کشور به ثبت رسید.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، سید محسن رحمتی با اعلام این خبر؛ افزود: این دو اثر تاریخی با ارزش، پس از رسیدگی به اعتراض مالکان و پیگیرهای اداره کل استان در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

وی اظهار داشت: مدرسه صمصامیه بیات به عنوان یکی از اولین نهادهای آموزشی نوین در اراک به دلیل داشتن ارزش‌های معماری و "خانه رضا کلافی" به عنوان یکی از خانه‌های شاخص بافت تاریخی اراک است و هر دو اثر مربوط به دوره قاجار هستند.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون سه اثر تاریخی استان به ثبت رسیده است.

رحمتی با اشاره به اینکه خانه نادری واقع در شهرستان ساوه به عنوان اثر واجد ارزش در فهرست ملی به ثبت رسیده است افزود: تشکیل پرونده و مراحل ثبت خانه تاریخی جوکار، حمام تاریخی مسیدان ساوه، آب انبارهای نائب، میرزا رضا و حاج محمد کریم بیگ‌آشتیان، اندرونی ارگ امیر حشمت در خمین، تپه قاماخ روستای ورده، خانه آتا بهاء محلات، کاروانسرای تاج آباد، خانه خاندان محسنی اراک و خانه مقدس زاده ساوه با هدف حفظ داشته‌های ارزشمند و جلوگیری از تخریب، به جریان افتاده است و این آثار به زودی ثبت ملی می‌شوند.

وی اظهار داشت: با ثبت آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی در فهرست آثار ملی زمینه صیانت و حفاظت بهتر از آنها و معرفی بیشترشان به جامعه فراهم می‌شود.

بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۷۳ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

logo-samandehi