دوسالانه‌‌ی هنری دستان ١ به پایان رسید

دبیرخانه‌ی دوسالانه‌ی هنری "دستان ١"، در تاریخ ٢٧ آذرماه ١٣٩٩، با انتشار بیانیه این دوسالانه را به پایان رساند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی دوسالانه هنری "دستان 1"، دبیر اجرایی دوسالانه‌ی هنری دستان ١ با انتشار این خبر اعلام کرد: با توجه به شرایط بحرانی پیش آمده برای کرونا، انجمن در راستای رعایت بهداشت و پشتیبانی از کادر محترم درمان کشور عزیزمان از برگزاری مراسم اختتامیه که قرار بود در فرهنگسرای نیاوران به اجرا درآید، انصراف دادیم و با انتشار بیانیه از طرف دوسالانه‌ی هنری دستان ١، اسامی برندگان این دوسالانه را اعلام می‌کنیم.

بیانیه‌ی دوسالانه‌ی هنری «دستان ١»
همواره بیشترین صدمات ناشی از بحران‌های اجتماعی را بی‌دفاع‌ترین گروه‌های اجتماعی از جمله کودکان کار متحمل‌ می‌شوند، از این‌رو همه‌ی ما شاهد هستیم که اصلی‌ترین هزینه‌های ناشی از مسایلی مانند بحران آب و خشکسالی، آلودگی هوا، جنگ‌ها، سیاست‌گذاری‌های غلط و تعطیلی کارخانه‌ها و امثال آن را ضعیف‌ترین گروه‌های اجتماعی پرداخت می‌کنند و امکان تاب‌آوری در شرایط دشوار را برایشان تقریباً به صفر می‌رساند. اوضاع امروز کشور که به دلیل درگیر شدن با کرونا شرایطی بحرانی را تجربه می‌کند، برای کودکانی که به منظور کار در خیابان‌ها دیده می‌شوند، کودکانی که در میان زباله‌ها تنها کودکی را از دست نداده و زندگی کردن را هم از دست می‌دهند، دشوارتر و خطرناک‌تر است.
از این رو مسئولیت اجتماعی‌مان ایجاب می کرد تا با طراحی ایده ای کاربردی، راه حلی برای دیده شدن و مرتفع کردن این بخش از آسیب‌های اجتماعی بیابیم. وارد دایره شدیم، گفتگو کردیم و ایده‌ی دوسالانه‌ی هنری «دستان» ساخته و پرداخته و فراخوان دعوت از هنرمندان برای ارسال آثار منتشر شد. برگزاری رویدادهایی نظیر دوسالانه‌ی هنری دستان می‌تواند به مردم و به ویژه مسئولان یادآوری کند که این کودکان باید دیده شوند و برای رفع معضل کار کودک قدم‌های اساسی برداشته شود.
در مجموع ٩٨٠ اثر ۴٠٣ هنرمند به دبیرخانه ارسال شد که هیأت انتخاب در بخش پوستر از میان ۴۳۱ اثر رسیده از ۲۰۶ طراح ۴۰ اثر، در بخش عکس از مجموع ۲۶۰ اثر رسیده از ۹۰ هنرمند، ۵ مجموعه و ۲۶ تک عکس و در بخش کاریکاتور از مجموع ۲۸۹ اثر رسیده از ۱۰۷ طراح، ۴۰ اثر را برای نمایش و رقابت انتخاب کرد.
هیأت داوران نیز در هر بخش با در نظر گرفتن معیارهایی چون ایده، محتوایی که اثر بر مبنای آن به وجود آمده، ارتباط با مخاطب، میزان خلاقیت و میزان جذابیت، کارها را بررسی و نفرات برگزیده را انتخاب کرد و تعدادی اثر را نیز شایسته‌ی تقدیر دانست.

بخش گرافیک
در این بخش که بیشترین تعداد آثار رسیده را به خود اختصاص داده بود چندین کار قابل توجه به چشم می‌خورد و علی‌رغم اینکه برخی آثار ایده‌های موفقی برای نشان دادن پدیده‌ی نامبارک کار کودک داشتند، متاسفانه به دلیل ضعف در لی آت یا ارایه، از گردونه‌ی داوری خارج شدند. در نهایت آثار باقی مانده از قوت‌های چشمگیری در ایده و ارایه برخوردار بود، چنانکه تعداد کارهایی که شایسته‌ی تقدیر شناخته شدند درخور توجه بود.

بخش عکس
به دلیل شیوع بیماری کرونا، شرایط مناسب تهیه‌ی عکس برای هنرمندان عکاس به راحتی فراهم نبود. از این رو اغلب آثار ارسالی از مجموعه‌های آرشیوی هنرمندان عکاس ارسال شده بود. با این حال تلاش عکاسان برای ثبت پدیده ای که حتی در سال‌های گذشته انکار می‌شد، بسیار تحسین برانگیز بود.

بخش کاریکاتور
کارتونیست‌ها به‌طور معمول در بازنمایی معضلات جامعه از جمله ی مشتاق ترین اقشار هنرمندان هستند که خوشبختانه با خلاقیت مثال زدنی شان با دوسالانه‌ی هنری دستان همراه شدند. در بخش کاریکاتور از میان آثار ارسالى ۷ اثر شایسته ی تقدیر و دریافت تقدیرنامه شدند. خوشبختانه به همت هنرمندان شرکت کننده در بخش کاریکاتور، کیفیت آثار ارایه شده در این بخش با بسیاری از نمایشگاه‌های کارتون در سطح بین المللی برابری می‌کند که این نکته بسیار باعث افتخار و مباهات دبیرخانه و دست اندرکاران دوسالانه ی هنری دستان است.
دبیر، هیأت داوران و دبیرخانه‌ی دوسالانه‌ی هنری دستان ضمن تقدیر از حضور ارزشمند هنرمندان و احساس مسئولیت‌شان در بیان پدیده‌ی شوم کار کودک، امیدوار است دوره های آتی بتواند سایر بخش‌ها را به ظرفیت خود اضافه و این دوسالانه را در سطح بین المللی برگزار کند.

نتایج داوری دوسالانه‌ی هنری دستان ١
هم‌چنین نتایج داوری آثار هنرمندان دوسالانه‌ی هنری دستان ١ به شرح زیر اعلام شد:
بخش پوستر دوسالانه‌ی هنری دستان ١:
عرفان غلامی؛ برنده‌ی نفر اول بخش پوستر
مرتضی رحمتی؛ برنده‌یی نفر دوم بخش پوستر
فاطمه مرادیان هره دشت؛ برنده‌ی نفر سوم بخش پوستر
هیات داوران در بخش پوستر از هنرمندان سامان نیک ‌پور، بهرام غروی منجیلی، فائزه شمیمی، حسین ابراهیمی گلباغی، کوثر سادات حائری، نیلوفر سلیمی، تارا احمدی، آرزو صادقی نجف آبادی، حامد بقال بهتاش تقدیر به عمل آورد.

بخش کاریکاتور دوسالانه‌ی هنری دستان ١:
جواد تکجو؛ برنده‌ی نفر اول بخش کاریکاتور
طاهر شعبانی؛ برنده‌ی نفر دوم بخش کاریکاتور
سامان ترابی؛ برنده‌ی نفر سوم بخش کاریکاتور
هیات داوران در بخش کاریکاتور از هنرمندان علیرضا پاکدل، بهرام ارجمند نیا، احسان چراغی ایرانشاهی، محمود نظری، منصوره دهقانی، سعید صادقی، مهناز یزدانی و سیده تینا میرحسینی تقدیر به عمل آورد.

بخش عکس دوسالانه‌ی هنری دستان ١:
حیدر رضایی؛ برنده‌ی نفر اول بخش عکس
امیرحسین نظری؛ برنده‌ی نفر دوم بخش عکس
علیرضا گودرزی؛ برنده‌ی سوم اول بخش عکس
هیات داوران در بخش عکس از هنرمندان نادر امیدوار و احسان جزینی تقدیر به عمل آورد.

دبیرخانه‌ی دوسالانه‌ی دستان هم‌چنین اعلام کرد بخش روابط‌عمومی برای اهدای جوایز با هنرمندان ارتباط برقرار خواهد کرد.

logo-samandehi