یک مجموعه سنگ‌نگاره جدید در استان مرکزی کشف شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات از کشف یک مجموعه سنگ‌نگاره جدید در شهر نیم‌ور محلات خبر داد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، مهدی لعل بار با اعلام این خبر گفت: به همت دوستداران تاریخ و فرهنگ شهر نیم‌ور تعداد دیگری سنگ‌نگاره در کوه های جنوب و جنوب غرب نیم‌ور یافت شده است.

وی افزود: این مجموعه نویافته شامل تعدادی نقش کنده بر روی صخره‌هاست و به لحاظ باستان‌شناسی و تاریخی حائز اهمیت فراوان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات افزود: تعداد این نقاشی‌ها بیش از ۶ مورد است و اندازه این نقوش از دو تا ۱۷ سانتیمتر متفاوت است و به صورت پراکنده در یک مجموعه منسجم و یک محیط فرهنگی- تاریخی قرار دارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، لعل بار با بیان اینکه کارشناسان قدمت این نگاره‌های صخره‌ای نویافته را متعلق به هزاره دوم تا نهم قبل از میلاد می‌دانند، اظهار کرد: نقش‌های این مجموعه‌ی نویافته در اطراف شهر نیم‌ور، نقوش حیوانی و اکثر آنها نقوش بزکوهی است که از دیدگاه تاریخ هنر و باستان‌شناسی حاوی اطلاعات ارزشمندی برای پژوهشگران این عرصه خواهد بود.

وی افزود: نقش بزکوهی به مضمون آبخواهی، زایندگی، برکت و محافظت است که در نمادشناسی جهانی هم مضمونی شبیه ایران دارد، زیرا اغلب آنها در کنار رودخانه که محل گذر آب بوده قرار دارد، همچنین با کشف این مجموعه تاکنون ۱۲۶ نقش نگاره‌ صخره‌ای در شهر نیم ور کشف شده است.

logo-samandehi