عواقب منفی و وخیم کرونا بر اقتصاد هنر

رئیس حوزه هنری استان اردبیل گفت: کرونا بر اقتصاد هنر کشور و استان تأثیر منفی، عمیق و جدی گذاشته است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، امیر رجبی اظهار کرد: جبران خسارات وارد بر عرصه هنر زمان‌بر است و در چنین شرایطی وظیفه نهادهای دولتی حمایت از اقشار آسیب‌دیده است که به دلیل شرایط کشور و نبود امکانات مالی چنین کاری سخت است.

وی اضافه کرد: هرچند برخی وام یا کمک‌های محدود مالی به هنرمندان پرداخت شده است اما این کمک‌ها دردی از دوای عمیق دوا نمی‌کند.

رجبی با بیان اینکه همه رشته‌های هنری به یک اندازه از شیوع ویروس کرونا متأثر نشده‌اند، اضافه کرد: برخی رشته‌های هنری مثل صنعت سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهایی که مستلزم حضور افراد است، شدیداً آسیب‌دیده‌اند اما برخی رشته‌های هنری مثل ادبیات یا هنرهای تجسمی آسیب کمتری دیده‌اند زیرا آنها کار تولیدی خود را ادامه می‌دهند و از طریق سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی آثار خود را می‌فروشند اما شب شعرها، نمایشگاه‌های حضوری و گالری‌ها تعطیل شده‌اند و از این لحاظ آسیب‌دیده‌اند.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل با بیان اینکه کرونا بر برخی رشته‌های هنری و جامعه هنرمندان عواقب منفی و وخیمی داشته است، تصریح کرد: اقتصاد هنر قبل از کرونا هم به آن معنا پویا نبود که ادعا کنیم در این زمینه کاهش چشم‌گیری داشته است زیرا حالت مطلوبی نداشت و باید این مسئله آسیب‌شناسی شود.

به باور رجبی، کرونا از طرف دیگر جامعه را به سمت کشف فضاهای جدید سوق داده است و خود را با دستاوردهای دنیای مدرن و تکنولوژی وفق داده و از آن برای فروش محصولات هنری و مواردی ازاین‌دست استفاده می‌کنیم که ظرفیت خوبی دارد و اگر بستر را کشف و درست استفاده کنیم، می‌تواند تأثیرات مثبت بر فروش آثار و ارتباط بین هنرمندان و جامعه هدف داشته باشد.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل با بیان اینکه در سبد خرید کالای عمومی و مصرف عمومی مردم جای هنر و هنرمند مغفول واقع شده است، افزود: در خصوص خرید آثار هنری استقبال عمومی خیلی کم است، هرچند در برخی رشته‌ها استقبال مردم خوب و در برخی رشته‌ها استقبال در حد فاجعه است.

این مسئول با اشاره به اینکه اقتصاد هنر حتی بدون کرونا، در کل کشور دچار مشکل است، ادامه داد: در اردبیل هم اقتصاد هنر از وضعیت کشوری تبعیت می‌کند و باید برای جلب‌توجه مردم به مقوله هنر فرهنگ‌سازی شود.

logo-samandehi