دومین خانواده پولدار بریتانیا، خریدار نقاشی ۱۵ میلیون دلاری ونگوگ

وقتی برنده اول حراج فوق‌العاده ساتبیز در پاریس نتوانست پول لازم را برای خریدن یکی از تابلوهای ونسان ونگوگ فراهم کند، نوبت به یکی از خانواده‌های پولدار بریتانیا رسید تا با دادن ۱۵ میلیون دلار نقاشی «نمایی از خیابان مون‌مارت» را از آن خود کنند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، خانواده روبن که بر اساس آخرین برآوردها با دارایی ۱۶ میلیارد پوندی دومین خاندان ثروتمند بریتانیا هستند، چندان چهره‌هایی شناخته‌شده نیستند اما آنقدر پول دارند که بتوانند فقط ۱۵ میلیون دلارش را برای خریدن یک تابلو از ونگوگ هزینه و آن را بالای مبل سالن پذیرایی از دیوار آویزان کنند.

سایمن و دیوید روبن در خانواده‌ای یهودی با تبار عراقی در بمبئی هند به دنیا آمدند و در دهه ۱۹۵۰ وقتی نوجوان بودند پا به خاک انگلستان گذاشتند. دیوید وارد تجارت آهن و فولاد و سایمن سراغ تجارت فرش رفت. دو برادر بعدها به هم پیوستند و در دهه ۱۹۹۰ در صنعت فولاد روسیه سرمایه‌گذاری کردند. حالا آنها از چهره‌های پیشرو در حوزه ملک و املاک دنیا هستند و دستی هم در کار خیر دارند. خاندان روبن سال گذشته ۸۰ میلیون پوند برای ساختن یک دانشکده جدید در دانشگاه آکسفورد اهدا کردند.

مجموعه آثار هنری خانواده روبن را لیزا روبن مدیریت می‌کند که در موسسه هنری ساثبیز درس خواند و سپس در بخش هنر معاصر این حراج‌خانه کار کرد. او چند سال پیش از ساثبیز بیرون آمد. لیزا در حراجی ساثبیز در روز ۲۵ مارس در پاریس برای خریدن «نمایی از خیابان مون‌مارت» به شکل ناشناس با یک مجموعه‌دار آسیایی رقابت کرد تا قیمت از پنج تا هشت میلیون یورو بسیار فراتر برود. با اینکه به نظر می‌رسید نماینده خانواده روبن با ۱۳ میلیون یورو برنده شده اما در لحظه آخر ورق برگشت.

یک خریدار اینترنتی درست در لحظه پایانی ۱۴ میلیو ن یورو را پیشنهاد داد که پذیرفته شد. گرچه پشت صحنه یک نمایش دیگر در جریان بود و به نظر می‌رسید خریدار مرموز اینترنتی نه میل به خریدن دارد نه توان و پول آن را. او حتی منکر ارائه دادن پیشنهاد ۱۴ میلیون یورویی شد. به همین دلیل، سازمان‌دهندگان حراج تصمیم گرفتند پس از ارائه آخرین اثر بار دیگر نقاشی ونگوگ را چوب حراج بزنند و این بار خریدار لندنی با ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار یورو (۱۳ میلیون یورو با تمام هزینه‌ها) صاحب تابلو شد.

البته در این میان کسی که بیش از همه ضرر کرد، مالک فرانسوی تابلو بود که در کمتر از یک ساعت درآمدش از فروش این تابلو حدود ۲.۷۵ میلیون یورو کاهش یافت. هر چند این را هم باید در نظر گرفت خانواده فرانسوی پیش از سال ۱۹۲۰ با رقمی در حدود ۱۰۰۰ دلار «نمایی از خیابان مون‌مارت» را خریده بودند و پس از یک قرن صاحب ۱۳ میلیون یورو (۱۵ میلیون دلار) شدند.

یک روز پس از پایان حراجی ساثبیز در پاریس، هویت خریدار تابلو ۱۵ میلیون دلاری ونگوگ افشا و مشخص شد خاندان پولدار روبن آن را صاحب شده‌اند. خود این خانواده هم ماجرا را تایید کردند و حالا مساله این است که «نمایی از خیابان مون‌مارت» کجا باید نصب شود. آنها چند عمارت اشرافی در لندن و موناکو و یک کشتی تفریحی ۶۰ میلیون پوندی دارند.

logo-samandehi