نسخه اصلی شاهکار ۳۷۹ سال پیش رامبرانت با هوش مصنوعی بازیابی شد

۳۰۰ سال پس از بریدن بخش‌هایی از هر چهار طرف «نگهبان شب» رامبرانت برای وارد کردن آن به سالن اصلی شهرداری آمستردام، نسخه کامل شاهکار سال ۱۶۴۲ استاد نقاش هلندی به کمک هوش مصنوعی بازتولید شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، «نگهبان شب» که در موزه ملی آمستردام نگهداری می‌شود، یک نقاشی غول‌پیکر است در اندازه‌های ۳۶۳ در ۴۳۷ سانتیمتر. حدود ۳۰۰ سال پیش یعنی در ۱۷۱۵ وقتی قرار شد این تابلو وارد ساختمان شهرداری آمستردام شود، تنها راهکاری که به ذهن مسئولان آن زمان پایتخت هلند رسید، بریدن بخش‌هایی از چهار طرف نقاشی بود.

به این ترتیب، ۶۰ سانتیمتر از سمت چپ «نگهبان شب» بریده شد و سهم سمت چپ تنها ۷ سانتیمتر بود. ۲۲ سانت از بالا و ۱۲ سانت از پایین این شاهکار رامبرانت هم به فنا رفت تا از چارچوب در وارد ساختمان و تالار مرکزی شهرداری آمستردام شود. حالا ۳۰۶ سال پس از این شیرین‌کاری و ۳۷۹ سال پس از کشیده شدن نسخه اصلی نقاشی، کارشناسان توانستند به لطف هوش مصنوعی بخش‌های ناپدیدشده را بازسازی و رنگ‌های اصلی آن را پیدا کنند.

تصویری که به باری هوش مصنوعی به دست آمد، روی بوم چاپ و به نقاشی فعلی استاد هلندی افزوده شد تا تماشاگران و هنردوستان بتوانند آن را کنار تابلو فعلی در موزه آمستردام ببینند. در واقع، بخش‌های تازه و قدیمی «نگهبان شب» رامبرانت کنار هم جلوی چشم مردم قرار گرفته و امکان مقایسه را به کارشناسان و دوستداران هنر داده است.

بر اساس تصاویری که به نقاشی فعلی افزوده شده، دست‌کم سه شخصیت تازه به جمع حاضران در «نگهبان شب» پیوسته‌اند که شامل دو مرد نظامی و یک پسر می‌شوند. ضمن اینکه کانون نقاشی هم عوض شده و با توجه با وجود فضایی خالی در سمت چپ، به نظر می‌رسد تمام چهره‌های حاضر در تابلو در حال رفتن به آن سمت هستند.

قرار است نسخه اصلی و نهایی «نگهبان شب» رامبرانت با بخش‌هایی که بر اساس داده‌های هوش مصنوعی به آن افزوده شده تا سه ماه دیگر در موزه ملی آمستردام در معرض دید مردم قرار بگیرد.

logo-samandehi