شاهکار ارزشمند رامبرانت در ایتالیا کشف شد

نقاشی «نیایش مغان» اثر رامبرانت که سال‌ها هیچ نام و نشانی از آن نبود، به شکل بسیار ناگهانی در خانه یکی از شهروندان رمی پیدا شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، «نیایش مغان» که در سال‌های ۱۶۳۲ تا ۱۶۳۳ کشیده شده و حدود ۳۹۰ سال قدمت و پیشینه دارد، سال‌ها روی دیوار خانه یک خانواده اهل رم آویزان بود. تا اینکه در یکی از روزهای سال ۲۰۱۶ از روی دیوار افتاد و اعضای خانواده برای بهسازی بخش آسیب‌دیده آن تابلو را به یک کارشناس هنری نشان دادند و به این ترتیب پرده از یک راز بزرگ برداشته شد.

«نیایش مغان» مجموعه تابلوهایی است که بسیاری از هنرمندان مسیحی تاریخ از حضور سه مغ بر بالین حضرت عیسی مسیح پس از تولد کشیده‌اند. نقاشی رامبرانت از این ماجرای تاریخی در اندازه‌های ۵۴ در ۴۵ سانتیمتر خلق شده و گرچه مالکان آن گمان می‌کردند کپی باشد اما مرمت‌کار ایتالیایی عقیده‌ای دیگر داشت و روز ۲۲ ژوئن آکادمی فرانسوی در رم اصل بودن تابلو را تایید کرد.

رسانه‌های ایتالیایی به هویت خانواده مالک نقاشی هنرمند نامدار هلندی اشاره نکرده‌اند اما گفته می‌شود شاید آنها بخواهند در آینده تابلو «نیایش مغان» را در حراجی به بهای ۸۴ تا ۲۳۹ میلیون دلار بفروشند. گرچه برنامه ابتدایی این خانواده اهل شهر رم امانت دادن نقاشی به موزه‌های و گالری‌های عمومی برای نمایش دادن آن است.

با اینکه بسیاری از نقاشی‌های رامبرانت در گذر سال‌ها نیست و ناپدید شده اما گاهی خبرهایی از پیدا شدن یک اثر نقاش نامدار هلندی به گوش می‌رسد. در ۲۰۱۸ یک دلال هموطن رامبرانت تابلو «پرتره یک آقای جوان» مربوط به سال ۱۶۳۵ را کشف کرد و سال گذشته هم نقاشی «سر یک مرد ریشو» ۱۶۳۰ پیدا شد؛ تابلویی که سال‌ها گمان می‎رفت جعلی باشد.

پیدا شدن نقاشی «نیایش مغان» دومین خبر مربوط به رامبرانت در یک هفته گذشته است. چند روز پیش هم اعلام شد بخش‌های حذف‌شده نقاشی غول‌پیکر این هنرمند نامدار در موزه آمستردام با استفاده از هوش مصنوعی بازسازی شده است.

logo-samandehi