افتتاح گالرى هنرهاى زیباى تهران همراه با برگزارى نمایشگاه آثار نقاشى استاد فخرالدین مخبرى

نمایشگاهی از آثار نقاشى فخرالدین مخبرى همزمان با افتتاح گالرى هنرهاى زیباى تهران از روز جمعه 3 تیرماه برگزار می شود. "می بایست چشمی دقیق و روحی پذیرنده و شفاف داشته باشی تا هر چه دقیقتر بتوان مفاهیم را به مخاطب منتقل کرد ." این را فخرالدین مخبرى در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین بیان کرد. در ادامه خواننده گفتگو با این هنرمند باشید.

استاد فخرالدین مخبری نقاش رئالیسم، در سال 1342 در استان تبریز شهرستان سراب متولد شد، وی کار خود را در نوزده سالگی زیر نظر استاد مرتضی کاتوزیان، نقاش مشهور رئالیسم ایران آغاز کرد.

استاد مخبری تحت تاثیر آثار شیشکین و با الهام از سبک وی به نقاشی منظره پرداخت، بافت آثار، در کنار نور و رنگ و از همه مهم تر ترکیب‌بندی فضاهایی رؤیاگون و مناظر بکر و طبیعی و همنشینی انسان و طبیعت از مهم ترین ویژگی های آثار اوست.

وی در پرتره نگاری و نمایش حالات احساسی در چهره افراد از شیوه نقاشی هنرمندان همچون رامبراند و روبنس الهام گرفت.

نمایشگاه ها

آثار استاد مخبری در نمایشگاه های داخلی و خارجی متعددی به نمایش گذاشته شده است. ایشان در جمع صد نقاش برترجهان در سال های 2012-2013-2020 از سوی ART Reneval Center شناخته شده اند.

این هنرمند در رابطه با هدف اصلی جمع آوری این مجموعه توضیح داد:
هر هنرمندی پس از فراگیری اصول و تجربه اندوزی نهایتا تمایل دارد که آثار خود را که در طول عمر هنری خود خلق کرده است به نمایش بگذارد. قبل از این نمایشگاه در خارج از کشور نیز نمایشگاه هایی نیز داشته ام و علاقه دارم در این زمان که دوران پس از کرونا در ایران و توقف بسیاری از فعالیت ها است، حاصل زحمات چندین ساله اینجانب که به نمایش در آمده است مورد قبول صاحب نظران قرار گیرد .
به گفته این هنرمند، در این نمایشگاه سی و شش اثر به نمایش گذاشته شده است که با توجه به سوژه ها در ابعاد مختلف اجرا شده است . همچنین با هدف اینکه مخاطبان بدون هیچ پیش زمینه و یا قضاوتی جهت بازدید در نمایشگاه حضور یابند، عنوان خاصی را به این رویداد هنری در نظر نگرفته است.
سبک و با چه تکنیک آثار این مجموعه که حاصل چندین سال آموزش تجربه و زحمات این هنرمند است، را میتوان به چند بخش تفكیك كرد:
بخش اول صرفا جهت آموزش تجربه اندوزی كشف رنگهای موجود در طبیعت که از نظر تنوع بی نظیر است و مطالعه دقیق آنها بوده است که در این زمان با مطالعه و دقت در آثار هنرمندان شاخص ایرانی و بین المللی سعی در کسب مهارت و تجربه داشته ام .
در دومین بخش كارهایم تمرکز بر سوژه گرایی که عمدتا برداشته از اتفاقات روزمره انسانها مانند شادی ها، نگرانی ها ، مشکلات و مصائبی که با آنها دست در گریبانند داشته ام که هر كدام از این آثار پالت رنگی خاص متناسب با سوژه خود را دارد كه با حس نقاش و دریافت وی از شرایط انتخاب می شود .
مرحله سوم آثارم كنش و واكنشهایی هست كه برداشته از اتفاقات دنیای امروزی است . آنچه بشریت در حال حاضر با آنها مواجه است مانند مشکلات زیست محیطی و آسیب های وارده به طبیعت که تاثیر ویرانگری در زندگی حال و آینده انسان خواهد داشت به همراه وقوع جنگهای ناجوانمردانه که در اثر خودخواهی نوع بشر در ادوار مختلف اتفاق افتاده است تماما موضوعاتی است که ذهن مرا درگیر خود کرده است و با آنچه در توان و دستانم وجود داشته است سعی در انعکاس آنها در آثارم و جلب توجه مخاطبین به این موضوعات داشته ام .
اعتقاد راسخ دارم برای به تصویر کشاندن این موضوعات می بایست چشمی دقیق و روحی پذیرنده و شفاف داشته باشی تا هر چه دقیقتر بتوان مفاهیم را به مخاطب منتقل کرد . در این بخش سعی خود را به منظور دیدن هر چه دقیق تر رنج ها و دردهای ناشی از اتفاقات ناگوار این روزگار که روح هنرمند را آزرده می سازد، داشته ام و برای انتقال آن به مخاطب خود از سبك رئالیسم كه به راحتی قابل فهم عامه مردم است بهره گرفتم . در عین حال برای بهره گیری از جذابیت های هنر مدرن و معاصر بعضا در آثارم از سبك رئالیسم تخیلی و حتی از سبك سورئال نیز استفاده کرده ام که در این بخش در نظر داشته ام که دریافت شخصی مخاطبان از آثارم را نیز داشته باشم .

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در خلق آثار این مجموعه تحت تاثیر تفکرات شخص یا مکتب به خصوصی بوده اید؟ بیان کرد:
در اینجا جا دارد از استاد عزیزم جناب آقای مرتضی كاتوزیان تقدیر و تشكر ویژه ایی داشته باشم كه انصافا در ایجاد دیدگاه و رشد هنری بنده نقشی کامل و به سزا داشته اند . قاعدتا هنرمند در طول مراحل یادگیری تا ایجاد سبک خاص خود بهره های متفاوتی از آثار بزرگان در رشته خود خواهد برد و من نیز در این بخش از نگاه و سبک های بزرگان این هنر مانند رامبراند و شیشکین بهره برده ام اما در نهایت سعی داشته ام در انتخاب رنگ ها و تكنیك ها روش خاص خود را داشته باشم که امیدوار هستم در این راه موفق عمل کرده باشم .
مخبری در رابطه با آغاز فعالیت هنری خود بیان کرد:
از دوران كودكی به شدت به نقاشی علاقه داشتم بطوری كه تمام صفحات كتاب و دفترم پر طراحی از از اشكال و احجام و چهره ها بود که البته به این واسطه از سوی معلمان توبیخ و تنبیه نیز می شدم اما این علاقه در درون من ذاتی بود تا اینکه یکی از معلم های درس هنر در دوران مدرسه مسیر زندگی من را تغییر داده و باعث شد تا تصمیم قاطع خود را مبنی بر ادامه این راه گرفته و در نهایت نقاشی را به عنوان حرفه و هنر مورد علاقه خود انتخاب نمایم .
قطعا همواره برای هنرمند مسیر به پایان نمی رسد و پیوسته راه ادامه و اهداف جدیدی ایجاد می گردد . من نیز در حال حاضر اعتقاد دارم پتانسیل های بسیاری در این سبک نقاشی وجود دارد که هنوز به آن پرداخته نشده و دریچه های جدیدی برای انتقال بسیاری از ناگفتنی ها به مخاطبین در ذهن من باز شده است .
وی در پایان افزود:
البته همیشه اعتقاد دارم که یک هنرمند در طول مدت عمر هنری خود پیوسته در حال یادگیری است اما در مقطعی نیز می بایست آنچه آموخته است به دیگر هنرجویان انتقال داده و آنها را در مسیر هنری راهنمایی و راهبری نماید .
در این راستا آموزش نیز یکی دیگر از تمرکز های اینجانب بوده است که خدای را شاکرم که در این مسیر موفق به انتقال آموخته هایم به بسیاری از هنر جویان شده ام و برخی از آنها نیز موفق به کسب جوایز بین المللی دنیا و نیز دارای جایگاه هنری قابل قبولی در کشور و بین الملل می باشند که این لذت بخش ترین احساس در زندگی من است.

ویژگی های آثار هنرمند

آثار استاد مخبری همزمان که فیگورها و محیط و فضا را واقع‌گرایانه ترسیم می‌کند تلاش دارد تا از فرصت موجود برای عبور دادن واقعیت از ذهن و ذوق زیبایی‌شناسانه‌ی خویش بهره‌ها ببرد.

زنان و دختران، شخصیت‌های اغلب آثار مخبری را به خود اختصاص داده‌ و به عنوان روح و حیات زندگی و طبیعت، نمود یافته‌اند.

استاد مخبری با نقاشی در سبک سورئال تلاش کرده است، دغدغه انسان امروز و مسائل روز اجتماعی را به تصویر بکشد و آثار منحصر به فردی را ایجاد کند.

در این نمایشگاه 36 اثر از هنرمند به نمایش گذاشته شده است. آثار در سبک رئال و سورئال به تصویر کشیده شده اند و هریک بر اساس دریافت ها و برداشت های هنرمند از جامعه و اتفاقات روزمره می باشد.

برای آشنایی بیشتر در زیر بخشی از مقاله استاد شهرام زعفران لو در خصوص آثار فخر الدین مخبری را قرار داده ایم:

نگاه نقاشانه به واقعیت زنانه (تحلیلی بر نقاشی‌های فخرالدین مخبری)

هنر کلاسیک هنر پرزحمتی است. زمان‌بر و نیازمند صبر و شکیبایی هنرمند است. علاوه بر این، فرایند تولید هنر می‌تواند سرشار از فوران ایده‌ها و بروز خلاقیت‌ها باشد. هنر غیرکلاسیک از این عطیه کمتر برخوردار است. زیرا زمان طولانی آفرینشِ اثر هنری در هنر کلاسیک، فرصت را برای تامل، تمرکز و ایده‌یابی‌های نوین فراهم می‌سازد.

هنرمند در چنین بازه‌ی زمانی فرصت تجربه و نوآفرینی و دیگرگونه دیدن را داراست. فخرالدین مخبری واجد چنین موهبتی است. او همزمان که فیگورها و محیط و فضا را واقع‌گرایانه ترسیم می‌کند تلاش دارد تا از فرصت موجود برای عبور دادن واقعیت از ذهن و ذوق زیبایی‌شناسانه‌ی خویش بهره‌ها ببرد.

بنابراین، بافت آثار، در کنار نور و رنگ و از همه مهمتر ترکیب‌بندی، جهانی را بازنمایی می‌کند که ابتدا هنرمند می‌بیند و سپس به تصور در می‌آورد. فضاهایی رؤیاگون در کنار آمیختگی و همنشینی انسان و طبیعت، زیستی را در مقابل چشمان مخاطب به ظهور می‌رساند، که در نهایت سادگی و بی‌پیرایگی، واقعیت نوینی را خالق است.

در نقاشی از مناظر و فضاهای بکر و طبیعی، مخاطب به دنیایی خیال‌انگیز دعوت می‌شود. این دعوت هیچ پیش‌نیاز و پیش‌داوری را ضروری ندانسته و حضور و وجود بیننده را خالص و نجیبانه پذیراست.

زنان و دختران، شخصیت‌های اغلب آثار مخبری را به خود اختصاص داده‌ و به عنوان روح و حیات زندگی و طبیعت، نمود یافته‌اند. زنان از چنان منش و کنشی برخوردارند و با روان و سرشت زیست انسانی، هماهنگ و یکپارچه‌ هستند که جنس دیگری از خصائل بشری را در نبود مردان به نمایش می‌گذارند.

نگاه زنان بر خلاف بسیاری از آثار که ناامیدانه و یاس‌آلود به نظر می‌رسند، علاوه بر آنکه با زندگی در آمیخته‌اند، با چشم دوختن به بیرون قابِ نقاشی‌ها، جهانی ورای زیست معمول را به جستجو نشسته‌اند. چشمان زنان خودبسنده‌اند و فاقد نگاه‌های جنسیتی به نظر می‌رسند. آنان با حسرت و ناتوانی در انتظار مردان نیستند.

حتی وقتی در اثری با حیات زیبای زمینی مواجه می‌شویم که در آن انسانی به چشم نمی‌خورد، نشانه‌هایی احساس می‌کنیم که میل بر هم‌نشینی زن در دامان طبیعت را ابراز می‌دارند. رودخانه و آب، از جمله‌ی این نشانه‌ها به شمار می‌روند؛ جاری، پویا، لطیف و حیات‌بخش.

زیستن در چنین حال و هوایی، از هر گونه تنش و آشفتگی مبراست. جهان آرام است و زنان مایل و راغب به ماورای آن. پیچیدگی و رازورزی در بستری اینچنین، در سکوتی نرم، موج می‌زند و ما را به تدبر و درنگ در عمیق‌تر دیدن و لمس کردن لایه‌های نامکشوف محیط و فضا رهنمون می‌شود.

گالری هنرهای زیبای تهران به مدیریت مریم فراهانی با هدف ارائه آثار هنری تجسمی تاسیس شده است. این گالری با تمرکز بر آشنایی هرچه بیشتر با هنرمندان ایرانی و بین الملل فعال، سعی در ارائه آثار ایشان و آشنایی جامعه هنری و علاقمندان به هنر با وجوه مختلف هنر دارد.


علاقمندان جهت بازدید از آثار این نمایشگاه می توانند در روز افتتاحیه از ساعت 16 و روزهای عادی از ساعت 12 الی 20 به نشانی تهران، خیابان ولیعصر، پایین تر از توانیر، پلاك 2468 ، واحد 3 مراجعه نمایند.

گفتنی است، گالرى در روزهاى شنبه تعطیل مى باشد.

logo-samandehi