روایت شهرام زهتاب از نمایشگاه "روایت ماندگاری"

"روایت ماندگاری" عنوان نمایشگاه عکس های شهرام زهتاب است که از 27 خردادماه آغاز و تا 6 تیرماه نیر ادامه خواهدد اشت.

شهرام جعفرقلی زهتاب، با اسم هنری شهرام زه تاب، عکاس حرفه ای هنری و فرزند محسن زه تاب بازیگر پیشکسوت سینما و تائتر ایران میباشد. تحصیل کرده رشته مهندسی و نیز کارشناس ارشد هنر های تجسمی در شاخه هنر عکاسی از دانشگاه است و در سال ۷۱دوره سینما را درمرکز فیلمسازی باغ فردوس گذرانده است. وی متولد ۱۳۴۸ است و عضو موسسه توسعه هنر های تجسمی و نیز صندوق هنرمندان و انجمن صنفی هنرمندان تئاتر کمدی است. همچنین در سابقه هنری خود فعالیت در شاخه گرافیک و چاپ و نیز بازیگری ودستیاری سینما را نیز دارد.

وی در سال ۱۳۶۷، در تئاتری با نام خداحافظ به کارگردانی حسین جعفری و نویسندگی محمد چرمشیر ایفای نقش کرده است.

روایت ماندگاری عنوان مجموعه آثار عکس این هنرمند است که اسفند ۹۹عکاسی شده وفقط تعداد محدودی از آن اردیبهشت ۱۴۰۱ زمانی که قرنطینه تمام شد، ثبت شده است. وی در خصوص عنوان مجموعه بیان کرد:

روایت ماندگاری نام مجموعه عکس از هنرمندان نقاش است، در انتهای قرن پیش سال ۹۹در دوران کرونا به این فکر کردم که همه انسان های حال حاضر فقط تا آخر قرن دیگر ممکن اسات زنده باشند و بعد هیچکس یادمان هم نمی افتد کمااینکه از این همه افرادی که از کرونا از دست دادیم تعداد کمی را به خاطر داریم. هنرمندان تنها کسانی هستند که یادشان قرن ها بواسطه اثارشان باقی میماند وخواستگاه هم از این پرتره ها ماندگاری چهره هنرمندان نقاش است که در کناراثارشان چهره شان هم ماندگار شود.

به گفته این هنرمند تعداد عکس هااین مجموعه حدود ۵۰ قطعه است و ۳۳ تا از پرتره ها ابعاد ۴۰ در ۶۰ و ۴ قطعه ۱۵۰ در ۷۶ و ۴ قطعه ۱۰۰ در ۷۰ و یک قطعه ۷۰ در ۷۰ و یک ۶۰ در ۹۰ برای جذابیت نمایشگاه عکسهای ۴ هنرمند بصورت مجموعه ۴تایی استفاده شده است.

زه تاب معتقد است که شاید تحت تاثیر سبک مینیمالیسم باشد اما تفکرات روز های سخت کرونایی ودیدن استاد هادی جمالی در آن زمان خاص باعث شکل گیری این مجموعه شد.

وی در پایان افزود:

در پایان باید بگم برای این مجموعه به جای پوستر یک تیزر تهیه شده است، چون نظرم بر این است که دوران چاپ تمام شده و دوران رسانه ای مجازی جایگزین شده است. همچنین یک ویدئو آرت با نریشن بیانیه یا استیتمنت من روی ویدئو هست و دو پرفورمنس در روز جمعه و اختتامیه توسط هنرمندان عزیز دکتر پویا جمالی و هستی هیچ اجرا میشود که دیدنش خالی از لطف نیست. ضمناً استاد فریدون امیدی نقدی برای نمایشگاه نوشتند و در آخر از شما ودوستاان بابت اطلاع رسانی ها سپاسگزارم.

روایت ماندگاری

توجه هنرمندانه به عکاسی پرتره و انتخاب شخصیت های فرهنگی و تاریخی شناخته شده و بخصوص هنرمندان، هم بعنوان ثبت تصویر شخصی و هم بعنوان روانشناسی شخصیت، یکی از موضوعات یا سوژه های پایدار، در ثبت و ماندگاری تصویری است که بسیار مورد توجه است.

بطور تاریخی، قبل از اختراع دوربین های عکاسی، ثبت چهره اشخاص توسط طراحان، نقاشان، چاپگرها و مجسمه سازان ساخته می شد و هنرمندان نقاش بیش از همه، چهره های اشخاص را به سفارش خودشان می کشیدند و یا حالات روحی هنرمندانه خود و دیگران را ثبت میکردند.

امروزه با تنوع دوربین های عکاسی و در دسترس بودن انواع دیجیتال آن و نرم افزارهای تکمیل کننده و عمومی، با موقعیت های تکنیکی و از پیش تعیین شده و هوشمند، در حالت های مختلف، هر شخصی میتواند از خود بی نهایت سلفی بگیرد یا چهره دیگران را بصورت سیاه و سفید یا رنگی با کیفیت های متفاوت ثبت کند.

لزوم انتخاب چهره هنرمندان بصورت طرحی سیاه و سفید، به دور از تزئینات رنگین، نحوه مدل شدن، زاویه دید دوربین، اکد هنرمندانه مدل، لباس، نور پردازی و ساماندهی اجزای آن، توجه و حساسیت هنرمند عکاس، ایده و در نهایت‌اجرای یک پروژه را بهتر بازگو‌ می کند.

عکاسی از پرتره یا شخصیت پردازی صحنه ای با توجه به شباهت های نزدیک آن، عکاسی از یک موضوع و مکان واحد است، اما همه این پرتره ها یکسان نیستند و هر یک ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

شاید عکاسی از پرتره نشان دادن چیزی فراتر از چهره شخصی است و در واقع هدف از آن ثبت هویت اشخاص و نحوه دید و نگرش عکاس آن‌ است.

عکاسی مستند شیوه دیگری برای شناخت سوژه یا شخصیت پردازی واقعی است و‌ کاملا به لحاظ موقعیت مکانی، تصویر برداری و نحوه ارائه آن با عکاسی صحنه ای متفاوت و قابل تفکیک است بنا بر این؛ کاراکتر سازی و شیوه پرداخت احساسی از حالات یا کشف روانشناسانه موقعیت یک چهره، کار را برای انجام و نتیجه گیری آن سخت تر میکند و اینطور بنظر می رسد که مدل در موقعیتی صحنه ای، و حالتی غیر طبیعی از خود، لحظه ای از ثبت تصویر را جلوی دوربین، نقش بازی میکند یا حالتی از آن لحظه را به نمایش میگذارد که عکاس برایش فراهم کرده تا بهترین پز را ثبت کند که با روحیه عکاس و یا تجسم و شخصیت پردازی و ایده کلی او نزدیکتر است!

روایت ماندگار

تصویریست ماندگار از ثبت آخرین عکس های شهرام زهتاب در آخرین روزهای قرنطینه انسانی،

قرنی که گذشت.

سال های مرگبار ویروس کرونا که تمام جهان را درگیر کرد.

ثبت لحظاتی پایان پذیر که بازگشت به آن غیر ممکن بود و به زعم خود هنرمند، قرن جدیدی که پایان آن را نخواهیم دید و چیزی که میماند تصویریست که ما میسازیم

و فقط چهره ای از ماست که ماندگار می ماند.


فریدون امیدی خرداد ماه ۱۴۰۱

علاقمندان جهت بازدید از نمایشگاه "روایت ماندگاری" می توانند از ساعت 17 الی 21 به گالری خط سفید واقع در بلوار نلسون ماندلا(جردن)، خیابان گلفام، پلاک 50، طبقه 4، واحد 7 مراجعه نمایند.


logo-samandehi