تمرکز معماران زاها حدید بر انرژی‌های جدید، مواد، هوش مصنوعی و هوافضا

طراحی جدید استودیو معماری زاها حدید در منطقه شاآنشی چین بر انرژی‌های جدید، مواد، هوش مصنوعی و هوافضا تمرکز دارد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، استودیو معماری زاها حدید تصاویری از مرکز فرهنگ و هنر شهر جدید شیان را منتشر کرد که در یک بزرگراه هشت باند در استان شاآنشی چین قرار دارد. این پروژه بخشی از توسعه شهر جدید شیان است، منطقه‌ای که به عنوان مرکز علم و فناوری با موسسات تحقیقات علمی جدید و با آگاهی از محیط زیست طراحی شده است. این مرکز فرهنگ و هنر به شکل مجموعه‌ای از حجم‌های پرپیچ‌وخم، حیاط‌ها و محوطه‌های بیرونی خواهد بود که برای فعالیت‌های فرهنگی و تفریحی طراحی شده است. استفاده از فرم‌های منحنی توسط معماران زاها حدید در واقع اشاره به رودخانه جینگه و دره‌های کوهستانی این منطقه است.

این شهر جدید در حال تبدیل شدن به مرکزی برای صنایع در حال توسعه است که بر انرژی‌های جدید، مواد، هوش مصنوعی و هوافضا تمرکز دارد. این طرح که به‌عنوان مجموعه‌ای از حجم‌ها، لایه‌ها و سطوح که با حیاط‌ها و مناظر به هم مرتبط هستند، سازمان‌دهی شده است که مجموعه‌ای از فضاهای فرهنگی و تفریحی داخلی و خارجی را برای جامعه خود تعریف کرده است.

این مرکز شامل هشت باند خط تردد خودرو است که بخشی از یک طرح جامع برای توسعه مجدد منطقه خواهد بود. دسترسی به این ساختمان با شیب‌های ملایم، به اتصال مناطق تجاری و مسکونی شهر به شمال و پارک در جنوب کمک می‌کند. بخشی از مرکز فرهنگ و هنر شهر جدید شیان که بر روی جاده قرار دارد شامل حیاط‌های مرتفع، باغ‌ها و مسیرهای مختلف است.

در داخل یک کتابخانه چند رسانه‌ای و سالن نمایش، در کنار سالن‌های چند منظوره، استودیوها و گالری‌های نمایشگاهی دیده می‌شود. طراحی معماران زاها حدید برای کتابخانه چندرسانه‌ای، فضاهایی را نیز برای انتشارات چاپی سنتی و همچنین فناوری‌های واقعیت مجازی در بر می‌گیرد که به گفته آن‌ها مرزهای یادگیری را گسترش می‌دهد و تبادل دانش را غنی می‌کند. همچنین مجموعه‌ای از تراس‌ها در طراحی نیز دیده می‌شود که نمای بیرونی یک دهلیز سقفی را دارند و با ترکیبی از مکان‌های مطالعه و تحقیق خصوصی و اشتراکی میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

سالن نمایش با ظرفیت ۴۵۰ نفر به شکلی طراحی شده که برای برگزاری رویدادهای مختلف نیز مورد استفاده قرار گیرد. سالن چند منظوره، استودیوها، و گالری‌ها در اطراف سالن نمایش قرار دارند تا استفاده از مکان‌های عمومی برای مخاطبان راحت‌تر باشد و در کنار آن دسترسی و همکاری بین رشته‌ای را افزایش دهند.

طرح معماران زاها حدید برای کاهش مصرف انرژی این مرکز اقداماتی مانند بهینه‌سازی تهویه، نور طبیعی و همچنین اولویت‌بندی مصالح محلی را که با آب و هوای شهر سازگار باشد انجام داده‌‎اند. این مرکز همچنین از پانل های فتوولتائیک برای تولید برق در محل استفاده خواهد کرد و امکاناتی را برای جمع آوری و برداشت آب باران در نظر می‌گیرد.

استودیوی معماری زاها حدید پروژه‌های مختلف و متنوعی را در چین طراحی کرده است. در حال حاضر مدیریت این استودیو را پاتریک شوماخر بر عهده دارد.

logo-samandehi