استرداد تابلو مظفرالدین شاه در دستور کار قرار گرفت

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران می‌گوید فروش تابلوی پرتره مظفرالدین شاه در حراج کریستیز لندن غیرقانونی بوده و باید به این کشور استرداد شود.

به گزارش گالری آنلاین، چند روز پیش رسانه‌های ایران گزارش کرده بودند پرتره مظفرالدین شاه قاجار اثر کمال‌الملک نقاشی نامی ایران از کاخ گلستان تهران مفقود شده و در یکی از حراجی های آثار هنری بریتانیا «فروخته شده» است. روزنامه‌های همشهری و شرق چاپ تهران با استناد به اظهارات دو نفر از کارکنان سابق کاخ گلستان گزارش کرده بودند پرتره‌ رنگ روغن مظفرالدین شاه در تالار برلیان کاخ گلستان قرار داشته است.

واکنش اولیه مدیران این موزه و وزارت میراث فرهنگی ایران تکذیب این گزارش‌ها بود به طوری که آفرین امامی، مدیر مجموعه کاخ گلستان، گفته بود نه تنها این تابلو در فهرست آثار کاخ قرار ندارد بلکه سایر تابلوهایی که عکس منتشر شده از سوی رسانه های ایران دیده می‌شد هم جزو اموال ثبت شده کاخ نیست.

احمد دزواره‌ای که از سال‌های اول انقلاب بهمن ۵۷ تا سال ۱۳۸۶ مدیر این مجموعه تاریخی بوده هم گفته بود: «در تالار برلیان تابلویی از مظفرالدین شاه نداشتیم. اصلا تابلوی ایرانی نداشتیم و تمام تابلوها خارجی هستند. این تابلوها هم اکنون هم در تالار برلیان هستند.»

با این حال، روز شنبه، اول مرداد، خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از مرتضی ادیب زاده، مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران نوشت: «بر اساس نتایج بررسی‌ها، نام تابلو و مشخصات دقیق آن از جمله ابعاد (همراه با قاب) در دفتر سال ۱۳۱۲ ثبت شده است، اما جزو اموال بنای موسوم به خوابگاه (اندرونی ناصرالدین شاه) ثبت شده است و نه کاخ اصلی و تالار برلیان».

به گفته این مقام میراث فرهنگی ایران: «قطعا تابلو متعلق به کاخ گلستان است و در فاصله سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۶۱، از مجموعه کاخ خارج و بعدها از طریق قاچاق به خارج از کشور منتقل و به فروش رفته است.

آقای ادیب زاده از آغاز تلاش برای بازگرداندن این تابلو خبر داده و به ایرنا گفته: «در حال حاضر، آنچه حائز اهمیت است، خروج غیر قانونی اثر است. از این رو این اداره کل بر اساس وظیفه ذاتی خود و مطابق با قوانین بین‌المللی، اقدام لازم جهت بازگرداندن اثر مذکور را در دستور کار قرار داده است».

سه سال پیش از این هم - در مرداد سال ۱۳۹۹- یکی از مسئولان کاخ گلستان خبر داده بود که تعدادی از آلبوم‌ عکس‌های تاریخی این موزه گم شده‌است.این آلبوم‌ها مجموعه‌ای است از عکس‌های زمان ناصرالدین شاه قاجار که بسیاری از آنها را خود او گرفته‌ است.موزه گلستان گفته‌ بود که مفقود شدن این عکس‌ها را به پلیس بین‌الملل اطلاع داده‌ است.کاخ گلستان در سال ۱۳۹۲ در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.


منبع: بی بی سی

logo-samandehi