نوآوری در طراحی کتابخانه چینی

کتابخانه بتنی هایکو با بهره‌گیری از نوآوری‌های فناورانه و مهارت دستی ساخته شده‌ است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، کتابخانه بتنی سفید هایکو با هزار متر مربع مساحت در گروه معماری MAD چین طراحی شده است. این کتابخانه از مجموعه فضاها مانند کافه، سرویس بهداشتی، اتاق کودک و پارکینگ دوچرخه تشکیل شده که به یکدیگر دسترسی دارند.

این سازه با فرمی موجدار و متخلخل طراحی شده تا تغییرات طبیعی سطح زمین را تداعی کند. کتابخانه با طاق‌ها و حفره‌های کمانی شکل برخلاف آن که به نظر می‌رسند توسط عناصر طبیعی فرسایش پیدا کرده‌اند با بهره‌گیری از نوآوری‌های فناورانه و مهارت دستی ساخته شده‌اند.

فضای داخلی و خارجی کتابخانه از بتن صیقلی یکپارچه ساخته شده است تا فرمی یکدست و یکپارچه ایجاد کند. استودیو معماریMAD برای حفظ ظاهر یکدست و روان ساختمان با برش CNC و چاپ سه بعدی ساخته شده. همچنین در بنا از تیرهای بزرگ، در سقف و کف از صفحات وافل دو لایه استفاده شده است. تاسیسات مکانیکی، الکتریکی و لوله‌کشی‌ها برای به حداقل رساندن مزاحمت‌های بصری در نمای ساختمان، داخل حفره‌های بتونی پنهان شده و قفسه‌های کتاب در فرورفتگی‌های دیوارها جای داده شده‌اند.

بیش از نیمی از نمای ساختمان را دیوارهای پرده‌ای شیشه‌ای جمع شو، درب‌های کشویی قوسی، پنجره‌های بزرگ و نورگیر پوشانده که فضای داخل ساختمان را از نور طبیعی و هوای مطبوع اشباع کرده و در نتیجه امکان ایجاد ساختمانی پایدار با مصرف بهینه انرژی را فراهم می‌کند. استفاده گسترده از شیشه‌ها چشم‌اندازی وسیع از دریا و آسمان در مقابل دید بازدیدکنندگان قرار داده و آن‌ها را به آرامش دعوت می‌کند.

تراس بزرگی در پشت بام نمایی ۳۶۰ درجه و باز از چشم‌انداز اطراف را به نمایش می‌گذارد. تراس‌های باز و نیمه سرپوشیده طبقه دوم فضاهای داخلی را به فضای بیرون متصل می‌کند.

کتابخانه در اطراف یک سالن مطالعه مرکزی با ۱۰هزار جلد کتاب در دو طبقه ساخته شده که به نورگیر بزرگی منتهی می‌شود. طبقه اول محل پذیرش، دفتر اداری، فضای مطالعه و همچنین فضایی جهت برگزاری رویدادها را در خود جای داده در حالیکه در طبقه دوم فضایی تونل مانند برای کودکان، گوشه‌های دنج برای مطالعه و سالن مطالعه دوستانه مشرف به دریا وجود دارد.

این سازه به گونه‌ای طراحی شده است که بازدیدکنندگان را در حالتی متفکرانه یا تخیلی قرار می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد بر روی خود، محیط طبیعی اطراف ساختمان و مطالعه‌شان تمرکز کنند.

ما یانسونگ موسس استودیو معماری MADگفته است: «در طراحی کتابخانه ایجاد فضای راحت برای مطالعه بسیار ضروری است؛ البته در کنار آن باید فضایی زیبا را رقم بزنیم که که افراد بتوانند سفر یا تخیل خود را پس از مطالعه شروع کنند.»

استفاده از بتن به معماران این اجازه را می‌دهد که یک فضای بسیار پیچیده را بسازنند و همه عناصر معماری را به یک سطح مواج تبدیل کند. این ساختمان به دلیل برش‌های منحنی بزرگی که در سراسر آن قرار دارد، چشم‌اندازی از مناظر اطراف، دریا و آسمان را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. معماران این پروژه معتقدند با ایجاد برش‌های زیاد در بنا، زاویه جدیدی از اقیانوس، آسمان، ابرها، طبیعت برای مخاطبان مهیا کرده است.

طراحان این بنا از روشی استفاده کردند که در آن سطوح صاف بتنی ساختمان غیرقابل نفوذ باشند تا علاوه بر افزایش تمرکز بازدیدکنندگان در مطالعه، به جنبه درونی خود توجه بیشتری کنند.

logo-samandehi