خودنگاره ای از نقاش برجسته آلمانی حراج می شود

خودنگاره‌ای از «ماکس بکمان»‌، نقاش برجسته آلمانی پس از مدت‌ها دور ماندن از انظار عمومی، به‌زودی در یک حراجی با قیمت تخمینی چشمگیر به مزایده گذاشته خواهد شد.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از گاردین نوشت،‌ خودنگاره‌ای که «ماکس بکمان»‌،‌ نقاش برجسته اکسپرسیونیست آلمانی در دوران تبعیدش به هلند نقاشی کرده است، درحالی به زودی در یک حراجی آلمانی به فروش گذاشته خواهد شد که گمان می‌رود رکورد جدیدی بشکند.

«بکمان»‌ این نقاشی را زمانی خلق کرد که با به قدرت رسیدن نازی‌ها از آلمان به هلند جلای وطن کرده بود. این خودنگاره هفته آینده در حراجی در برلین به مزایده گذاشته می‌شود،‌ اما علاقه‌مندان به هنر برای تماشای آن ابتدا به نیویورک و سپس به برلین هجوم بردند،‌ چرا که این شاهکار همیشه در مجموعه‌های خصوصی نگهداری شده است و بازدید از آن به ندرت امکان‌پذیر است.

با توجه به قیمت نجومی که برای آن برآورد شده است، بعید به نظر می‌رسد یک موزه در حراجی اول دسامبر این شاهکار را خریداری کند، اما به احتمال زیاد یک مجموعه‌دار خصوصی آن را خریداری خواهد کرد و این یعنی تماشای این نقاشی برای عموم مردم بار دیگر غیرممکن خواهد بود.

«بکمان»‌ این نقاشی که «خودنگاره زرد و صورتی» نام دارد را در فاصله سال‌های ۱۹۴۳ و ۱۹۴۴ نقاشی کرده است. کارشناسان هنری ارزش تخمینی این نقاشی را بین ۲۰ الی ۳۰ میلیون یورو برآورد کرده‌اند. این بیشترین قیمتی است که تاکنون برای یک نقاشی در حراجی‌های آلمان تخمین زده شده است.

حراجی «Villa Grisebach» در آلمان که این نقاشی را به مزایده می‌گذارد، سال‌ها در سایه همتایان مشهور نیویورکی و لندنی‌اش، یعنی حراجی کریستیز و ساتبیز از توجه دور مانده است، اما ارائه خودنگاره «بکمان»‌ در این حراجی آلمانی روزنه امیدی برای مورد اعتماد قرار گرفتن بازار هنر آلمان در جهان را به وجود آورده است.

«بکمان»‌ در سال ۱۹۳۷ و یک روز پس از اینکه «هیتلر» سخنرانی در مذمت هنرمندان منحط انجام داد،‌ آلمان را به مقصد آمستردام ترک کرد. مقام‌های نازی بلافاصله ۵۰۰ مورد از آثار هنری این هنرمند را در موزه‌ها توقیف کردند. «بکمان»‌ و همسرش نیز هیچگاه به آلمان بازنگشتند و یک دهه بعد به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کردند. «بکمان»‌ در سال ۱۹۵۰ میلادی در ایالات متحده آمریکا درگذشت.

تابلو نقاشی دیگری از «بکمان»‌ به نام «مصری»‌ که در سال ۱۹۴۲ خلق شده است در سال ۲۰۱۸ رکورد گران‌ترین نقاشی فروخته شده در حراجی‌های آلمان را شکست. در آن زمان کارشناسان ارزش تخمینی این نقاشی را ۲ میلیون یورو برآورد کردند، اما «مصری» در نهایت به دو برابر قیمت تخمینی، یعنی ۴.۷ میلیون یورو فروخته شد.

logo-samandehi