رونمایی از غرفه‌های اکسپو ۲۰۳۰ توسط معماران زاها حدید

استودیو معماری زاها حدید از طراحی غرفه‌های مدولار برای مناقصه اکسپوی اودسا ۲۰۳۰ رونمایی کرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، ساختمان‌های جداشدنی هسته طرح اصلی پیشنهادی معماران زاها حدید برای مناقصه نمایشگاه جهانی اودسا را تشکیل می‌دهند که به کشورهای شرکت‌کننده مجموعه‌ای از قطعات را برای ساخت غرفه‌های خود ارائه می‌دهد.

طرح اصلی معماران زاها حدید برای پیشنهاد نمایشگاه جهانی ۲۰۳۰ اوکراین بر چهار غرفه مرکزی بزرگ متمرکز شده که ۸۰هزار مترمربع فضای نمایشگاهی را برای این رویداد فراهم می‌کند.

پس از پایان اکسپو، از این غرفه‌ها برای برگزاری رویدادها در کنار یک مرکز کنفرانس جدید در محل نمایشگاه Khadzhibey، که ۲۰ دقیقه دورتر از شهر قدیمی تاریخی اودسا است، استفاده می‌شود.

معماران استودیو زاها حدید غرفه‌ها را به شکل مدولار طراحی کردند و به هر کشور این امکان را می‌دهد که به طور جداگانه موضوع اکسپو ۲۰۳۰ را بر اساس فرهنگ کشور خود باز تفسیر کنند و بیان فرهنگی منحصربه‌فردی را ارائه دهند.

هر یک از اجزای مدولار حدود ۲۵ درصد از سایت استاندارد ۱۶۰۰ متر مربعی یک غرفه را تشکیل می‌دهد و می‌تواند با سایر عناصر مدولار دیگر ترکیب شود. کشورها می‌توانند ماژول ها را انتخاب کرده و غرفه های خود را با استفاده از یک ابزار پیکربندی دیجیتال طراحی کنند.

معماران زاها حدید گفته است: «نماها از گزینه‌های مختلف با کمترین تأثیر کربن ممکن طراحی می‌شوند.»

محل نمایشگاه خود دارای یک بلوار اصلی خواهد بود که تمام مناطق نمایشگاهی و همچنین مجموعه‌ای از میدان‌ها را به هم متصل می‌کند. غرفه‌های ملی در جنوب بلوار قرار می‌گیرند در حالی که یک اکو پارک ساحلی در بندر Khadzhibey در شمال قرار دارد. هر دو انتهای بلوار اصلی منطقه‌ای برای ارائه خدمات، اسکان و تدارکات برای بازدیدکنندگان، کارکنان و شرکت‌کنندگان خواهد بود.

این نمایشگاه با عنوان «میراث در ذهن» طراحی شده و اولین نمایشگاه جهانی خواهد بود که در شرق اروپا میزبانی می‌شود. پس از آن، پاویون‌های ملی برچیده می‌شوند و می‌توانند به عنوان ساختمان‌های مدنی در سراسر اوکراین استفاده شوند یا توسط کشورهای شرکت‌کننده به خانه بازگردانده شوند.این ماژول‌ها به گونه‌ای طراحی شدند که با کشتی‌ها قابل حمل باشند. سایت اطراف ساختمان‌های باقی مانده - مرکز کنفرانس و غرفه‌های مرکزی - از طریق ایجاد مجدد تالاب‌ها به طبیعت بازگردانده می‌شود.

هدف از این طرح جامع به حداقل رساندن استفاده از بتن با استفاده ازمواد بازیافت شده از سازه‌های آسیب دیده و تخریب شده است. فتوولتائیک ها به تمام سقف‌ها اضافه و ریزشبکه نمایشگاه ۲۰۳۰ به توربین‌های بادی متصل خواهد شد تا انرژی مورد نیاز نمایشگاه را تامین کند اما انرژی تجدیدپذیر را نیز برای جامعه محلی ایجاد می‌کند.

اودسا یکی از چهار شهر شرکت کننده در نمایشگاه اکسپو ۲۰۳۰ است که بوسان در کره جنوبی، رم در ایتالیا و ریاض در عربستان سعودی نیز برای میزبانی این رویداد پیشنهاد داده‌اند.

logo-samandehi