بازگشایی فاز دوم کتابخانه ملی فرانسه

استودیو معماری برونو گاودین بازسازی کتابخانه ملی فرانسه را بعد از ۱۵ سال کامل کرد تا مسیرها و فضاهای عمومی جدیدی به این مجموعه تاریخی افزوده شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، با توجه به بازسازی‌های جزئی در دهه ۱۹۵۰، تا پایان قرن بیستم این کتابخانه تا حد زیادی منسوخ و مجموعه‌های اصلی آن به کتابخانه فرانسوا میتران منتقل شد که توسط دومینیک پرو در سال ۱۹۹۵ تکمیل شد.

پس از بازسازی گسترده، در حال حاضر کتابخانه ملی فرانسه در کنار کتابخانه موسسه ملی تاریخ هنر و کتابخانه موزه ملی هنرهای معاصر، اتاق های مطالعه را در خود جای داده است.

به منظور باز نگه داشتن کتابخانه، کار به دو مرحله تقسیم شد که فاز اول پروژه در سال ۲۰۱۶ تکمیل شد و بر تغییرات راه‌‌پله‌ها، فروشگاه‌ها و کریدورها متمرکز شد. در ادامه این استراتژی، در فاز دوم یک ورودی کاملاً جدید و حیاط محوطه‌سازی شده در امتداد خیابان ویوین ساخته شد تا آنچه را که قبلاً نماهای عقب ساختمان بود به یک نمای جدید و باز تبدیل کند.

معماران استودیو معماری برونو گاودین گفته‌اند: «پس از ۱۵ سال کار، ساختمانی را بازگرداندیم که عمیقاً تغییر کرده است تا چالش‌های معاصر استقبال از مردم، باز کردن آن به روی شهر، اشتراک‌گذاری و تبادل با نسل‌های جوان را برطرف کند. در واقع طراحی ورودی جدید نشان‌دهنده تمایل موسسه به دعوت برای همه برای کشف دنیای جدید است که هم یک کتابخانه پژوهشی و هم یک موزه است.»

دو ورودی این کتابخانه یک محور شرقی_غربی را در مرکز تالار بزرگ کتابخانه ایجاد می‌کند که بازسازی معاصر آن با جایگزینی پلکان اصلی با پله‌های مارپیچ بزرگ از جنس آلومینیومی را نشان می‌دهد.

در شمال شرقی کتابخانه، اتاق بیضی شامل تنها اتاق مطالعه کتابخانه با دسترسی آزاد که با قفسه‌بندی‌های جدید، نور مناسب و آینه‌ای که از شکل منحنی که منعکس کننده توده کتاب‌هاست، طراحی و به روز شده است.

فضای مجاور کتابخانه مرکزی در گوشه جنوب شرقی سایت دستخوش تحولات تاریخی بسیاری قرار گرفته که توسط میشل روکس-اسپریتز معمار فرانسوی در اواسط قرن بیستم با طراحی زیرزمین و فضاهای فوقانی جدید گسترش یافت. در حالی که این فضا به عنوان یک بنای تاریخی محافظت نمی‌شد، معماران برونو گاودین تصمیم گرفتند تا ویژگی‌هایی ازلایه‌های تاریخی آن بسازند و یک اتاق مطالعه بزرگ که توسط پلکان‌ها و راهروهای فولادی به هم متصل شده، طراحی کنند.

در طبقه اول، شرق و غرب محوطه به وسیله یک گالری شیشه‌ای جدید به هم متصل شده‌اند، یک راهروی شیشه‌ای با یک طبقه شیشه‌ای که نمای آن از پشت بام است و به فضای موزه جدید و بخش سکه‌ها، مدال‌ها و عتیقه‌ها منتهی می‌شود.

معماران کتابخانه می‌گویند: در واقع گالری شیشه‌ای با منظره‌ای غافلگیرکننده از گنبدهای تالار لابروست نمایی از بام و آسمان را ارائه می دهد. کف‌های شیشه‌ای نیمه شفاف امکان نفوذ نور به سمت پایین را فراهم می‌کند و جلوه زیبایی به فضای داخلی پلکان می‌بخشد.

در پشت کتابخانه علاوه بر طراحی آرشیو، فضاهای بزرگی برای استفاده کارکنان تدارک دیده شده است.

logo-samandehi