سینمای جدید

نگاهی بر معماری سالن های سینما

سینما ها بازتابی از معماری به شمار می روند. در حالی که ویروس کرونا ماه ها سالن های سینما را در سراسر جهان به تعطیلی کشانده است، این صنعت با هدف تجدید نظر در تجربه سینما رفتن برای آینده برنامه ریزی می کند.

به گزارش گالری آنلاین، با هجوم مردم به سینما پس از بیماری همه گیر سال 1918، صنعت سینما نیز در پاسخ به شیوه های جدید تماشای فیلم به صورت گروهی، دوباره تغییر شکل می دهد.

همانطور که سالهای اخیر نیز نشان داده است، تجربه سینما پیش از این نیز بطور بنیادی و اساسی در حال بازنگری و تغییر بوده است. معماری از طریق سینما سخن می گوید. در حالی که کوچکترین سالن های سینما که شاید شامل یک سالن و پرده نمایش باشند، پروژه های اجرا شده جدید طی بیست سال گذشته شامل چند پرده نمایش است. این پروژه ها تا جایی پیش رفته اندکه به مجموعه سینمایی (مالتی پلکس) تبدیل شده اند، ایده ای که در دهه 1950 در کانادا توسعه یافت که چند سالن سینما یا پرده نمایش را در کنار هم جای داده است. امروزه از جایگاه های استادیوم گرفته تا مکان های اتومبیل رو (درایوین) همه در حال باز طراحی هستند. به دلیل تحولی که در سالن های سینما برای گنجاندن پرده های نمایش بیشتر (سالن های نمایشی)، امکانات جدید و برنامه های متنوع ایجاد شده است، پروژه های زیر به بررسی طراحی سینما طی ده سال گذشته می پردازد.

سینمای Cine Sky با مشارکت شرکت One Plus

طراحان هنگام طراحی این سینما در Longhua، شنژن، دنیای مجازی معماری را با ترکیبی از زندگی واقعی و عناصر مجازی بازآفرینی کردند. طراحان در خلق کانسپت طرح خود از انواع خطوط عمودی و افقی استفاده کرده اند که فضای اطراف سینما را در بر می گیرند. Oldham Town Hall (تالار شهر اولدهام)/ شرکت BDP و Oldham Town Hall (تالار شهر اولدهام) ساختمانی تاریخی درجه دو به شمار می رود که در مرکز شهر صنعتی قرن نوزدهم در شمال غرب انگلیس واقع شده است. در خواست مشتری حفظ ساختمان تاریخی و در عین حال ادامه بازسازی مرکز شهر بود که سینمایی با چند سالن نمایش و رستوران های خانوادگی راهی برای رسیدن به هر دو هدف بود.

سکانس سرخابی/ استودیو معماری Admun

استودیو معماری Admun طراحی لابی سینمای تیراژه 2، اولین شعبه از مجموعه های سینمایی بشرا در طبقه فودکورت مرکز خرید معروف را بر عهده گرفت. مسئله اصلی این بود که اکثر مراجعین از وجود چنین مجموعه سینمایی بی خبر بودند.


سینما Lumière Cinema Maastricht/ شرکت JHK Architecten و Verlaan & Bouwstra

شرکت معماری JHK Architecten با همکاری Verlaan & Bouwstra و به سفارش شورای شهر Maastricht، نیروگاه برق و جایگاه های دیگ بخار کارخانه Sphinx در Maastricht را پس از مرمت و بازسازی های گسترده، به محل جدید سینما Lumière Cinema Maastricht تبدیل کرد.

سالن سینما Filmax/ شرکت Arquitecturia + AMOO

سینما های Filmax در Gran Vía، واقع در مرکز خرید Gran Vía 2، حدود 20 سال پیش درهای خود را به روی مردم گشود. پس از این دوران طلایی و پیش از پارادایم شیفت (سنت شکنی)، کارفرما به دنبال باز سازی سینماها با کاهش ابعاد آن، بهبود عملکرد و تجربه ای فراتر از آنچه که در درون اتفاق می افتد یعنی تجربه ای جدید بوده است.

سینمای Riom/ شرکت TRACKS

پروژه مجموعه سینمایی در محل جدید "Jardin de la Culture" نزدیک مرکز شهر تاریخی Riom به اجرا در می آید. این محوطه فرهنگی زمانی "باغ صومعه Redemptoristine " بود. در حال حاضر پروژه جدید شامل کتابخانه چندرسانه ای، آموزشگاه موسیقی (احیای صومعه قدیمی) و سینما می باشد.

logo-samandehi