نگاهی به آثار Okuda San Miguel نقاش اسپانیایی

نقاش اسپانیایی در شهرهای مختلف جهان با آثار خود فضایی رنگارنگ و پرنشاط به وجود می‌آورد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، Okuda San Miguel هنرمندی است که سبک متمایزش او را به یکی از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان شهری در جهان تبدیل کرده است. اکودا درباره رسالت هنری خود می‌گوید: «کاری که من انجام می‌دهم تبدیل سیمان خاکستری به فضا‌هایی با رنگ است.»

آثار او از یک استودیو در مادرید توسط تیمی متشکل از ۲۵ نفر آغاز شده و توسعه می‌یابد و می‌توان آن‌ها را در انواع مکان‌ها در سراسر جهان، از گالری‌های مطرح گرفته تا مجسمه‌های عمومی یا بنا‌های تاریخی عظیم و چند طبقه، یافت.

اکودا می‌گوید: «یک فرمت کوچک برای من ۳ تا ۶ طبقه است، ۱۵ طبقه یک فرمت متوسط و ۲۵ طبقه یک فرمت بزرگ است. من چهار مورد از این نقاشی‌های دیواری ۲۵ طبقه را در تورنتو، کیف، پاریس و مسکو دارم.»

با این حال اکودا قبل از موفقیت جهانی خود، به عنوان یک هنرمند خیابانی شروع به کار کرد و کارخانه‌ها و بزرگراه‌های متروکه را در اسپانیا تغییر داد. او معتقد است که ریشه‌هایش به عنوان یک هنرمند خیابانی تأثیر مهمی بر نحوه تعامل او با مردم پیرامون آثارش دارد.

اکودا می‌گوید: «نحوه کار من با افرادی که همیشه در استودیوی خود نقاشی می‌کنند بسیار متفاوت است. زیرا ما عادت داریم از ابتدا خودمان را نشان دهیم، مراحل تکامل کار را نمایش دهیم و در طول فرآیند خلاقیت، زمانی که مردم در مقابل نقاشی دیواری راه ‌می‌روند، بازخورد‌های دائمی داشته باشیم. »

او در آثارش از هنرمندان سوررئالیستی مانند دالی، ماگریت و هیرونیموس بوش الهام گرفته شده و به موضوعاتی مرتبط با عشق، آزادی و اگزیستانسیالیسم می‌پردازد و به ویژه به مسأله چندفرهنگی توجه دارد. او می‌گوید استفاده از رنگ، به‌ویژه در بدن‌ها و چهره‌های هندسی نشان‌دهنده چندفرهنگی است، همه نژاد‌ها وهمه پرچم‌ها در کنار یکدیگر.

این موضوع تحت تأثیر ۲۰ سال سفر او به سراسر جهان بوده است. اکودا می‌گوید: «بگذارید بگویم بعد از این همه سفر، بیشتر احساس می‌کنم شهروند جهان هستم. فکر می‌کنم که غنای بشریت، تمام سنت‌های مختلف در فرهنگ‌های مختلف است و می‌توانم بگویم که آن‌ها موتور اصلی تکامل انسان هستند.»

اکودا درباره هنر تأثیرگذار می‌گوید: «نمی‌توانید تصور کنید که نقاشی دیواری یا یک مجسمه چقدر یک مکان را تغییر می‌دهد... بزرگ شدن کودک در مقابل یک نمای بزرگ خاکستری؛ با بزرگ شدن در مقابل یک نقاشی دیواری یا مجسمه یکسان نیست. من معتقدم که این رنگ‌ها نقش مثبتی در زندگی مردم خواهند داشت.»

اکودا برای کمک به توسعه تأثیر اجتماعی کار خود، بنیادی را برای کار بر روی پروژه‌هایی در جوامع محروم یا حاشیه‌نشین راه‌اندازی کرده است. بنیاد «رنگ‌آمیزی جهان» تلاش می‌کند فضا‌های تخریب شده یا ر‌ها شده از نظر اجتماعی را تغییر دهد و آن‌ها را با رنگ، به چیزی مثبت تبدیل کند. این بنیاد همچنین تلاش می‌کند افرادی با هر توانایی در خلق آثار هنری را در این پروژه مشارکت دهد.

او می‌گوید: «فکر می‌کنم بهترین بخش کارم همین تجربیات است. من با افرادی آشنا می‌شوم که به زودی مرا ترک می‌کنند. نه تنها چیز‌هایی را از طریق کارم به آن‌ها منتقل می‌کنم، بلکه این رابطه متقابل است و آن‌ها نیز چیزی را به من می‌دهند. به عنوان یک تجربه در سطح انسانی، این موضوع بسیار عالی است.»

logo-samandehi