زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه از نگاه عکاسان

تاکنون عکس‌ها و فیلم‌های متعددی از ویرانی‌های زلزله ترکیه و در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های خبری منتشر شده که هر کدام از آن‌ها فقط گوشه‌ای از رنج و درد انسانی را به تصویر می‌کشند.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایلنا، بلایای طبیعی را یارای مقابله نیست و تنها راه ممکن برای دور بودن از گزند آسیب‌های زمین پیشگیری است. زلزله از ابتدای زندگی بشر وجود داشته است. رانش زمین یکی دیگر از بلایایی است که همواره وجود داشته و سیل و طوفان و سونامی‌های عظیم هم دیگر بلایایی هستند که از ابتدای پیدایش زمین وجود داشته‌اند و آدمی تنها بخشی از آن‌ها را تا به امروز تجربه کرده است.

اما با وجود پیشگیری‌های بسیار و مستحکم‌سازی بناهای عظیم و ساختمان‌ها در کشورهای پیشرو و توسعه یافته یا حتی در حال توسعه، بازهم بلایایی چون زلزله و سیل از میان انسان‌ها قربانی می‌گیرند و در این میان امدادگران، خبرنگاران و عکاسان را باید پیش‌قراولان امداد و ثبت اتفاقات تلخ رخ داده، دانست. نمونه این اتفاقات در کشور ما بسیار رخ داده و جز داغ‌های سنگین به جامانده در فقدان از دست دادن هم‌وطنان، امروز آثاری را به مدد تلاش عکاسان در کارنامه تاریخی کشور داریم که گویای عمق فجایع‌اند.

بلایای طبیعی و پیش‌قراولی عکاسان

تعداد زلزله‌های رخ داده در تاریخ معاصر کشور کم نیست، زلزله بوین‌زهرا، زلزله رودبار و منجیل که در اواخر دهه شصت رخ داد. زلزله عظیم و خانمان‌سوز بم و زلزله‌ای که مناطق غرب کشور از جمله سرپل ذهاب، قصر شیرین و دیگر شهرهای استان کرمانشاه را ویران کرد، شاید بزرگترین زلزله‌های معاصر هستند و جز آن‌ها هرساله این بلای بزرگ به جان و مال هم‌وطنان در شهرهای مختلف آسیب می‌رساند.

اما حادثه دیگری که طی هفته گذشته در سرمای منفی صفر درجه رخ داده، زلزله‌ای است که شهر خوی و مناطق توابع آن را با۵/۹ ریشتر، لرزاند و تعدادی از هم‌وطنان در این حادثه جان باختند و تعداد دیگری نیز زخمی و بی‌خانمان شدند؛ و هنوز کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان این شهر ادامه دارد.

اگر به تعدد این رخ‌دادهای داخلی بنگریم شاید به ازای عمق فجایع با آثار تصویری مواجه نیستیم یا لااقل اینکه عکاسان و مستند نگاران در برخی وقایع از میان زلزله‌های نامبرده گسترده و جدی عمل کرده‌اند. در نهایت اینکه شاید عکاسان خبری کشور آنطور که باید در ثبت عکس‌هایی از مناطق زلزله‌زده و ویران شده، موفق عمل نکرده‌اند.

زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه از نگاه عکاسان محلی

از این موارد که بگذریم به زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه می‌رسیم. نمونه اخیر این اتفاق تلخ زلزله‌های عظیم و پرقدرتی است که بخش‌هایی از دو کشور ترکیه و سوریه را ویران کرده و چندین هزار نفر را به کشتن داده و چند برابر کشته‌ها، زخمی داشته است. از آن روز تاکنون عکس‌ها و فیلم‌های متعددی از ویرانی‌ها و فجایع رخ داده در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های خبری منتشر شده که هر کدام از آن‌ها فقط گوشه‌ای از رنج و درد انسانی را به تصویر می‌کشند.

«گاردین» به تازگی عکس‌هایی را از زلزله اخیر منتشر که توسط عکاسان مختلف ثبت شده‌اند، منتشر کرده. در ادامه این آثار همراه با توضیحات و نام عکاس ارائه می‌شود. باید گفت اغلب عکس‌های منتشر شده توسط «گاردین» از وقایع رخ داده در ترکیه است.


ساکنان یک مرد مجروح را از زیر آوار ساختمان فروریخته در شهر جندریس در نزدیکی شهرعفرین در شمال غربی سوریه بیرون آوردند/ نام عکاس قید نشده.

امدادگران یک بازمانده را از ساختمان فروریخته در دیاربکر ترکیه خارج کردند/ عکس از خبرگزاری «آنادولو»

عملیات جستجو و نجات در میان لاشه‌های دیاربکر ادامه دارد/ عکس از خبرگزاری «آنادولو»

بازماندگان در یک پناهگاه موقت در میان آوار در هاتای ترکیه/ عکاس: بولنت کیلیچ، خبرگزاری فرانسه

جستجو برای یافتن بازماندگان در دیاربکر ادامه دارد/ دیاربکر یکی از بخش‌هایی است که ویرانی بسیار به خود دیده است/ عکاس سرتاچ کیار

بقایای ساختمان‌های مسکونی در منطقه پازارجیک در قهرمانماراش ترکیه/ عکس: دیا ایماژ

آتش‌سوزی در کانتینرهای کشتی واژگون شده در هاتای ترکیه/ عکس از خبرگزاری «آنادولو»

عملیات امدادرسانی مردمی ادامه دارد

logo-samandehi