مروری بر چند نقاشی تازه کشف شده از نقاشان کلاسیک

قرار است تابستان امسال نمایشگاهی از آثار دیده نشده هنرمندان دوره کلاسیک در انجمن هنرهای زیبای لندن پیش روی مخاطبان قرار گیرد. در میان چهل اثر، دو اثر دیده نشده از جان لاوری و چارلز رنی مکینتاش رونمایی می‌شود.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایلنا، نقاشی این هنر ریشه‌دار که از دوران باستان تا به امروز وجود داشته و حتی در مقاطعی به عنوان خط و وسیله ارتباطی مورد توجه قرار می‌گرفته همچنان در عصر مدرن و پست مدرن هنری با اهمیت و مهم است تا آنجا که سالانه صدها نمایشگاه با محوریت این هنر در سراسر دنیا برگزار می‌شود.

با وجود اهمیت هنر مدرن در دنیای امروز اما نقاشی همچنان هنری کلاسیک محسوب می‌شود و کشف آثار قدیمی نقاشان دوره کلاسیک همچنان یکی از بهترین اتفاق‌هاست که باعث خوشحالی مخاطبان، موزه‌دارن، گالری‌داران و البته هنرمندان می‌شود. کشف آثار قدیمی از طرفی کامل کننده شناختی است که از قبل درباره برخی هنرمندان رشته‌های کلاسیک وجود داشته است. و با این رویه سبک و سیاق هنرمندان گذشته و شبهاتی که در اینباره وجود داشته نیز مرتفع خواهد شد.

تعداد نقاشان دوره کلاسیک و آن‌هایی که در قرون گذشته زندگی می‌کرده‌اند بیش از حد تصور است چراکه در مقاطعی از تاریخ نقاشی بیش از آنچه تصور می‌کنیم اهمیت داشته است. اما در میان انبوه هنرمندان گذشته تنها تعداد معدودی را می‌توان یافت که سبک و سیاق و جریان مشخصی را دنبال کرده‌اند و به همین واسطه است که نامشان در تاریخ هنر حک شده و قابل حذف شدن هم نیست.

بسیار می‌شنویم که اثری از فلان هنرمند پس از قرن‌ها در منزل یک مجموعه‌دار یا فلان گالری کشف شده است. این آثار کاوشگران و محققان را به لحاظ فنی و پژوهشی با ابعاد جدیدی مواجه می‌کنند و نتایج جدیدی را دربرخواهند داشت که به هنر مدرن امروز در جهت ارتقاء و تکامل کمک‌های شایان خواهد کرد.

جان لاوی پرتره‌نگار


جان لاوری و پرتره‌هایش

جان لاوری یکی از هنرمندانی است که به خلق و ارائه پرتره‌های درخور شهرت داشته است. او در سال ۱۸۵۶ در بلفاست زاده شد و در سال ۱۹۴۱ درگذشت.

او بین سال‌های ۱۸۸۵ تا ۱۸۹۶ در گلاسکو زندگی کرد و به مدرسه رفت. لواری در نهایت به لندن رفت و در این شهر زندگی کرد. او طی دوران زندگی‌اش بسیار سفر کرد و اغلب زمستان‌ها را در مراکش سپری کرد و در ادامه در سال ۱۹۰۳ خانه‌ای در این کشور خرید. اما عمده شهرت جان لاوری به خاطر پرتره‌هایی است که کشیده است. او را یکی از بهترین پرتره‌نگاران عهد کلاسیک می‌دانند.

اثری از جان لاوری در گالری هنر واکر


اما آنچه شیوه و سبک جان لاوری را از دیگران متفاوت کرده شیوه نقاشی کردن اوست. او را یکی از نقاشان به سبک تند می‌دانند که البته این سریع بودن در خلق آثار هنری آنهم پرتره به معنای آسان بودن نیست. البته فعالیت‌های این نقاش صرفا محدود به نگارش پرتره نبوده است. او آثاری دارد که از فضای بیرونی شهری الهام گرفته شده‌اند.

جان لاوری با اینکه در دوره خودش مورد توجه بود اما شهرتش پس از مرگ دوام زیادی نداشت و تا مقطعی به فراموشی سپرده شد. اما حال اخیرا آثار و سبکش مورد توجه کارشناسان، هنرمندان و مخاطبان قرار گرفته است. (منبع متن: فرهنگ لغت هنر و هنرمندان آکسفورد).

کشف یک اثر جدید از جان لاوری و جزییات آن

به تازگی یک اثر دیده نشده از جالان لاوری کشف شده که پرتره یک زن است. این اثر در نمایشگاهی که به کارهای کمیاب هنرمندان بریتانیایی و اسکاتلندی اختصاص دارد، در گالری انجمن هنرهای زیبای لندن پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

پرتره هنری کوک یکی از پرتره‌های به جامانده از جان لاوری


نقاشی جان لاوری تنها بخشی از نمایشگاه «History of the New» است و این رویداد آثار کمیاب دیگری را هم پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد. اثر لاوری در واقع یکی از چهل اثر هنرمندان بریتانیایی و اسکاتلندی است که در قرن نوزدهم و بیستم خلق شده‌اند. این نمایشگاه صرفا محدود به نقاشی نیست و دیگر آثار آن در قالب قطعاتی در قالب‌های هنر تزینی، طراحی مبلمان ارائه شده‌اند.

خبرگزاری «گاردین» به تازگی گزارشی درباره پرتره سر جان لاوری منتشر کرده است. بنا به گفته گزارشگر «گاردین» اثر تازه کشف شده لاوری بیش از یک قرن در انظار عمومی قرار نگرفته است. این اثر در نهایت تابستان امسال یعنی کمتر دو ماه دیگر پیش روی مخاطبان و هنرمندان قرار خواهد گرفت.

«بانوی خاکستری» آخرین اثر تازه کشف شده از جان لاوری که در نمایشگاه تابستان در معرض دید عموم قرار می‌گیرد


این اثر پرتره نیم قد زنی جوان است که قدمت آن به سال ۱۹۰۱ می‌رسد و «بانوی خاکستری» نام دارد. این نقاشی در سال ۱۹۱۴ توسط نیکول پاتون براون حامی جالان لاوری خریداری شده است.

«گاردین» در توضیحات بیشتر درباره این نقاش نوشته است؛ «لاوری شاگرد یک نقاش؛ عکاس در گلاسکو بود و در مدرسه هنر گلاسکو تحصیل کرد. او تا سال ۱۸۷۹ به عنوان یک هنرمند مستقل در حال برگزاری نمایشگاه بود و نقاش پرتره جامعه و نقاش رسمی دربار شد.

اثری از جان لاوری


امیلی والش (مدیرعامل انجمن هنرهای زیبا) نیز در اینباره به «گاردین» گفت: «اینکه بتوان چیزی را به نمایش گذاشت و به فروش رساند که کاملاً تازه است یا بیش از ۱۰۰ سال است که وجود نداشته است، اتفاق بسیار خوبی است».

تصویری از چارلز رنی مکینتاش


کشف یک اثر مهم و کمیاب از چارلز رنی مکینتاش

یکی دیگر از آثار با اهمیت که در نمایشگاه آثار کمتر دیده شده هنرمندان قرن نوزدهم و بیستم ارائه خواهد شد اثری با تکنیک آبرنگ از چارلز رنی مکینتاش با عنوان «Palada, Pyrénées-Orientales» است که تکنیک آن آبرنگ است. این اثر پس از خرید از نمایشگاه یادبود چارلز در سال ۱۹۳۳ برای اولین بار در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

«Palada, Pyrénées-Orientales» اثر مهم و کمتر دیده شده چارلز رنی مکینتاش که در نمایشگاه آثار کمتر دیده شده قرن نوزدهم و بیستم رونمایی می‌شود


این نقاشی که یکی از آبرنگ‌های متاخر مکینتاش محسوب می‌شود و در جنوب فرانسه خلق شده، سال‌ها در گالری ملی هنر مدرن اسکاتلند بوده است.

این اثر با سایه‌هایی به رنگ آبی پر جنب و جوش روستای پالادا را در پایین دامنه تپه‌ای به تصویر می‌کشد.

چارلز رنی مکینتاش و اهمیتش در هنر کلاسیک

چارلز رنی مکینتاش (معمار و طراح اسکاتلندی) را به خاطر آثارش در قالب طراحی داخلی و طراحی‌های مبلمان و معماری می‌شناسند. اما او در زمینه گرافیک و خلق آثار گرافیکی و نقاشی هم فعالیت‌های جدی داشته است.

کارشناسان آثار نقاشی و گرافیکی او را به لحاظ کیفی هم‌سطح طراحی‌ها و معماری‌اش می‌دانند. کارهای گرافیکی او نقش مهمی در ایجاد سبک «گلاسکو» ایفا کرده است.

«Glasgow School» یا مکتب «گلاسگو»

«Glasgow School» یا مکتب گلاسگو حدود سال‌های ۱۸۷۰ توسط تعدادی از هنرمندان و طراحان تاثیرگذار دراسکاتلند تشکیل شد. این ائتلاف بین سالهای ۱۸۹۰ و ۱۹۱۰ مورد توجه قرار گرفت و به اوج رسید. هنرمندان مکتب «گلاسگو» نقش مهمی در ارائه هنر نو داشته‌اند. «گلاسگو» در پایان قرن نوزدهم رونقی اقتصادی را تجربه کرد که منجر به افزایش مشارکت‌های متمایز به جنبش هنر نو (به ویژه در زمینه‌های معماری، طراحی داخلی و نقاشی) انجامید. درباره هنرمندان مکتب «گلاسکو» در زمینه نقاشی، شیشه‌گری، معماری و برخی دیگراز هنرها فعالیت می‌کرده‌اند. در میان این افراد چهار نفر از بقیه مشهورتر بوده‌اند که چارلز رنی مکینتاش یکی از آن‌هاست. دیگر افراد عبارتند از مارگارت مک‌دونالد (معمار مطرح و همسر چارلز رنی مکینتاش)، فرانسیس مک دونالد (خواهر مارگارت مک دونالد) و هربر مک‌نیر (همسر فرانسیس). این افراد طی فعالیت‌هایی که داشتند در سراسر جهان هنر مدرن در اروپا بسیار مورد توجه قرارگرفتند.

دیگر آثار کمیاب نمایشگاه کدام‌ها هستند؟

دیگر آثاری که به نمایش گذاشته می‌شوند عبارتند از یک ظروف لعابی با نقوش مذهبی که توسط فیبی تراکویر (اولین عضو زن آکادمی سلطنتی اسکاتلند) طراحی و خلق شده است. دو منظره بزرگ اثر «ویلیام مک تاگارت»، نقاشی رنگ روغن از «جان برن» و یک مبلمان اثر «دانیل کوتیه»، که سبکش به تعریف جنبش زیبایی‌شناسی تبدیل شد.

logo-samandehi