طراحی مرکز ورزشی ملهم از مزارع چای توسط معماران زاها حدید

معماران زاها حدید برنده رقابت طراحی مرکز ورزشی بین‌المللی هانگژو در چین شدند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، پروژه طراحی مرکز ورزشی بین‌المللی هانگژو شامل استادیوم فوتبال ۶۰هزار نفری، زمین‌های تمرین، سالن سرپوشیده ۱۹هزار نفری و همچنین یک مرکز ورزش‌های آبی با دو استخر ۵۰ متری است. این توسعه بخشی از منطقه فرهنگی علم و فناوری آینده هانگژو است و دسترسی مناسبی به شبکه متروی شهری دارد.

این پروژه پاسخی به جمعیت رو به رشد شهر هانگژو است که تعداد زیادی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری چین را در خود جای داده است. هدف این مرکز ورزشی فراهم کردن امکانات متنوع هم برای بازیکنان پایه و هم برای ورزشکاران حرفه‌ای است. طراحی این ورزشگاه، تبدیل فضاهای عمومی شهر به پارک ها و مکان‌های تجمع، استراحت و تفریح در امتداد ساحل رودخانه را به دنبال خواهد داشت.

ورزشگاه فوتبال با الهام از مزارع چای مخصوص این منطقه و مطابق با استانداردهای بین‌المللی فیفا طراحی شده است. نمای ورزشگاه به بیرون باز می‌شود و دارای تراس‌هایی است که میزبان انواع فروشگاه‌های غذا و نوشیدنی هستند که مناظر پانوراما از شهر را به نمایش می‌گذارد. جزئیات نمای لوور به این ورزشگاه یک ظاهر طبقه‌بندی‌شده می‌دهد و وقتی از نزدیک به آن نگاه می‌کنید جلوه‌ای زمین‌شناختی از استحکام در آن مشاهده می‌شود. همچنین وقتی از دور به آن نگاه می‌کنید، نمای لوور شده شفاف می‌شود و فضاهای عمومی را به شهر متصل می‌کند.

سالن سرپوشیده به طور مستقل از ورزشگاه عمل می‌کند و برای حداکثر انعطاف‌پذیری عملیاتی طراحی شده است. این سالن علاوه بر میزبانی رویدادهای ورزشی، امکان برگزاری رویدادهای بزرگ موسیقی و فرهنگی را خواهد داشت.

در سمت دیگر پارک، مرکز آبزیان دارای دو استخر ۵۰ متری است که برای مسابقات، تمرین و آموزش در تمامی سطوح از مبتدی تا شناگران حرفه‌ای و غواصان مناسب است. با گنجاندن برنامه‌های چند منظوره، این مجموعه امیدوار است که در تمام طول سال مورد استفاده قرار گیرد و به مرکزی برای تجمع جوامع اطراف تبدیل شود.

logo-samandehi