نمایش چشم‌اندازی از محیط‌های خانگی در ده سال آینده

نمایشگاه «تصاویری از آینده نزدیک» چشم‌اندازی از محیط‌های خانگی در ده سال آینده را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، صد سال پیش، متخصصان معماری باهاوس و جنبش مدرن، مفهوم سنتی مسکن را شکستند و روش‌های جدیدی را برای ساخت‌وساز، توزیع فضاها و تجهیز آن پیشنهاد کردند. اگرچه بسیاری از رویکردهای زیبایی‌شناختی و سازنده آن‌ها از آن زمان تاکنون تأثیر و پیشرفت زیادی در زمینه طراحی داشته‌اند، اما جامعه در مورد اتخاذ مدل‌های خاصی از فضای خانگی که این جنبش‌ها در را به روی آن‌ها باز کرده‌اند، با سرعت متفاوتی پیش‌ رفته است. از آن زمان، مسکن در حال بازنگری مداوم، تجدیدنظر و حتی آزمایش بوده است.

برخلاف طرح‌های سنتی، این مدل‌های جدید فضای خانگی با هدف دستیابی به انعطاف‌پذیری بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است. تغییر ذهنیت لازم برای درک و آماده‌سازی خانه به‌عنوان محیطی که قادر به ایجاد چنین انعطاف‌پذیری باشد بسیار کندتر جلو رفته است، زیرا برای بیشتر جامعه این یک ضرورت پیشرونده با تکامل ساختارها و سبک زندگی اجتماعی بوده است. اگرچه در دو دهه گذشته، تعدیل ذهنیت با توجه به خانه به عنوان فضایی قابل تغییر، سیال و متنوع‌تر از قبل محسوس بود، ولی همه‌گیری کووید و محدودیت‌های آن شواهدی از این کمبود یا نیاز را در بسیاری از خانه‌ها به ارمغان آورد.

نمایشگاه «تصاویری از آینده نزدیک» چشم‌اندازی از محیط‌های خانگی ما در ده سال آینده را ارائه می‌دهد. فضاها و طراحی‌های آینده‌نگر، اما نه از منظری برهم زننده و آرمان‌شهری، بلکه از موضوعاتی که دهه‌ها مطرح بوده و تاکنون با جامعه‌ای به‌اندازه واقعی در برابر تغییرات و انعطاف‌پذیری در عرصه داخلی همگام نبوده است.

این نمایشگاه به دنبال بازتاب تغییرات در سبک زندگی امروزی است البته با در نظر گرفتن واقعیت‌های اجتماعی، فناوری و پایداری معاصر. تاچی مورا خبرنگار حوزه طراحی، کیوریتوری این نمایشگاه را برعهده دارد.

فضاها، مبلمان، روشنایی و تجهیزات این نمایشگاه حول پنج مفهوم کار می‌کنند که فقط یک قرن است در دنیای طراحی به آن پرداخته شده است: انعطاف‌پذیری، چندکارکردی، کوچ‌نشینی، مدولار بودن و پایداری. پنج مفهومی که جدید نیستند، اما باید برای سناریویی متفاوت مورد بازنگری قرار گیرند تا به روندهای جدید در سبک زندگی پاسخ دهند. این نمایشگاه، فضاهای خانگی آینده را در قالب اینستالیشن با قطعات مختلف که توسط مجموعه‌ای از طراحان، معماران و سازندگان ارائه شده به نمایش می‌گذارد.

نمایشگاه «تصاویری از آینده نزدیک» از ۲۳ نوامبر تا ۱۹ مارس ۲۰۲۳ میزبان مخاطبان است.

logo-samandehi