تبدیل نقاشی‌های کودکانه به مبلمان

در یک پروژه هنری و پژوهشی، نقاشی‌های کودکان دبستانی توسط گروهی از کارشناسان به لوازم خانه تبدیل شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، نمایشگاه «Design Brut» شامل مبلمان تخیلی کودکان با الهام از ژان دوبوفه، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی، در گالری فیلیا در فرانسه برپاست. این نمایشگاه طرح‌های مبلمان کودکان شش و هفت ساله را زنده می‌کند.

گالری فیلیا برای پرورش تخیل کودکان اخیراً طرح غیرانتفاعی «Design Brut» را راه‌اندازی کرده که دانش‌آموزان را با استودیو‌های طراحی مبلمان مرتبط می‌کند تا قطعاتی با ارزش خلق کنند.

این پروژه نام خود را از اصطلاح Art Brut به معنای «هنر خام» گرفته است که در دهه ۱۹۴۰ توسط ژان دوبوفه ابداع شد. او در تلاش برای کشف چیزی جدید و مطالعه جوامع به حاشیه رانده شده، برای هنر و طراحی بود.

دوبوفه در مورد آرت بروت نوشت: «آن آثاری که از تنهایی و انگیزه‌های خلاقانه خالص و اصیل خلق شده‌اند و در آن‌ها نگرانی‌های رقابت، تحسین و ارتقای اجتماعی دخالت نمی‌کند، بسیار واقعی و ارزشمندتر از تولیدات حرفه‌ای‌ها هستند.»

امروزه ما می‌توانیم تمایل دوبوفه را برای بیرون رفتن از سیطره دانشگاه و نگاه کردن به کار‌های نادیده گرفته شده‌ای مانند آثار کودکان، برای یافتن ‌ایده‌های جدید و هیجان‌انگیز درک کنیم.

بنیانگذاران پروژه «Design Brut» از فلسفه دوبوفه الهام گرفته‌اند تا از طریق کارگاه‌های جمعی و همکاری‌های پایدار، راه‌هایی برای ایجاد ارتباطات، تأملات و گفتمان‌ها در مورد طراحی بیایند که فراتر از قرارداد‌های آکادمیک باشد.

برای نسخه افتتاحیه این ابتکار، کارگاهی در طول تابستان با دانش‌آموزان شش و هفت ساله یک مدرسه در روستایی فرانسوی برگزار شد تا آن‌ها را با مفاهیم طراحی مبلمان و مجسمه‌سازی آشنا کند.

کودکان تحت هدایت معلم خود و دو طراح، با کشیدن اشکال و نوشتن‌ ایده‌های خود برای طرح‌های کاربردی و مجسمه‌سازی شروع کردند. آن‌ها صندلی، میز‌های بزرگ و کوچک، قفسه‌، رخت آویز و... را در نقاشی‌هایی بدون محدودیت‌های فنی و نشانگر‌های فرهنگی تصور کرده و می‌کشیدند. سپس طراحان از این نقشه‌ها به عنوان طرح‌های اولیه برای ایجاد نمونه‌های فیزیکی و ارائه به سازندگان استفاده کردند.

نمایشگاه "Design Brut" نمونه‌هایی جذاب از مبلمان را ارائه می‌دهد و بر امکانات مجسمه‌سازی و طراحی که از ذهن‌های آموزش ندیده و باز، همراه با تسلط طراحان معاصر و صنعتگران ماهر ناشی می‌شود، تأکید می‌کند.

logo-samandehi