نگاهی به 8 کتابفروشی با طراحی غیرمعمول

طراحی داخلی خلاقانه کتابفروشی‌ها یکی از المان‌های مهم فضاسازی محسوب می‌شوند و به عنوان فضای پویا برای یادگیری و به پرواز درآوردن تخیل عمل می‌کنند.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، معماران و طراحان در سراسر جهان کتابفروشی‌هایی با فضاهای داخلی خیره‌کننده طراحی کرده‌اند که چیزی بیش از یک مکان برای خریدن کتاب است، از یک کتابفروشی دست دوم که شبیه میوه‌فروشی طراحی شده تا فروشگاهی با الگوبرداری از کتابخانه‌های قدیمی. طراحی داخلی خلاقانه کتابفروشی‌ها از المان‌های مهم فضاسازی محسوب می‌شوند و به عنوان فضای پویا برای یادگیری و به پرواز درآوردن تخیلات عمل می‌کنند. در این گزارش به بررسی فضای داخلی کتابفروشی‌هایی پرداخته‌ایم که به شکل غیرمعمول طراحی شده‌اند.


کتابفروشی دژاوو، چین

این کتابفروشی دست دوم توسط گروه معماری Offhand Practice در شانگهای طراحی شده است تا با نمایش اقلام در جعبه‌هایی به سبک سوپرمارکت، فضای داخلی یک سبزی‌فروش را تقلید کند. فروشگاه دژاوو با کاشی‌های موزاییکی برش‌خورده سنگی ساخته شده و تصور سنتی یک کتابفروشی پر از قفسه‌های تمام قد را از بین برده است.


کتابفروشی نیوماگ، دانمارک

کتابفروشی نیوماگ توسط استودیو معمارم نُرم در کپنهاک با الهام از کتابخانه های قدیمی طراحی شده است. این کتابخانه از پنل‌های طبیعی بلوط برای ایجاد دیوارهای نمایشی بلند برای کتاب‌ها استفاده کرده است. در کنار کتاب‌ها، نشریات مختلفی بر روی سکوهای سنگی که توسط هنرمند محلی ژوزفین ویندینگ طراحی شده، دیده می‌شود.


کتابفروشی چونگ کینگ، چین

کتابفروشی چونگ کینگ توسط گروه معماری X+Living با پله‌های پیچ در پیچ و سقف آینه‌ای، پس زمینه‌ای درام را برای این کتابفروشی ایجاد کرده است. پله‌ها به دلیل عاج‌های عریض‌، به‌عنوان مکان‌های مطالعاتی برای مشتریان عمل می‌کنند در حالی که طرح کلی پلکانی ایجاد شده در فضای مرکزی به خط افق شهری چونگ کینگ اشاره می‌کند.


مرکز کتاب تریست، ایتالیا

نکته شاخص طراحی داخلی این مغازه، دکور آن است. کتابفروشی تریست با باکس‌های چوبی با اندازه‌های متفاوت که با الهام از الگوهای آجری و الماسی شکل تالار ملی تریست توسط استودیو معماری SoNo Arhitekti طراحی شده است. کف فروشگاه با دو متریال بتن اکسپوز و کفپوش چوبی پوشانده است. این دو متریال بصورت غیر همسطح در کف قرار گرفته و فروشگاه را از نظر بصری به دو قسمت تقسیم می‌کنند. همچنین فضایی برای تریبون‌های نمایشی و کتابخوانی کودکان در نظر گرفته شده است.


کتابفروشی کتاب‌ها گفتند، گرجستان

این کتابفروشی اثر لادو لومیتاشویلی طراح گرجستانی است. کتابفروشی »کتاب‌ها گفتند» در واقع یک کافه کتاب در تفلیس است که فضای داخلی آن با قفسه‌بندی مکعبی، کاشی‌های زرد رنگ و مجسمه‌های دیواری حبابی شکل طراحی شده است.


کتابفروشی شانگهای، چین

استودیو معماری Pulse On درطراحی فضای داخلی کتابفروشی شانگهای از سازه‌های موسیقی الهام گرفته است. نوارهای فلزی نازک به صورت عمودی از کف تا سقف ساخته شده و قفسه‌هایی خاص برای کتاب ایجاد کرده‌اند، در حالی که نورپردازی یکپارچه قسمت‌های مختلف صندلی‌ها را در نور ملایمی قرار می‌دهد. نکته جالب این است که کتابفروشی دارای سالن سینما است.

کتابفروشی بابل، انگلیس

کتابفروشی بابل در لندن توسط استودیوی اسپانیایی سلگاس‌کانو طراحی شده است. قفسه های دست‌ساز به شکل‌های نامنظم توسط هنرمندان دانشکده هنرهای زیبای اسلاید با استفاده از چوب‌های بازیافتی ساخته شده‌اند. کتاب‌های به‌جای دسته‌بندی سنتی، به‌منظور تشویق خریداران در حین مرور به‌صورت موضوعی مرتب شده‌اند.

کتابفروشی Livraria، برزیل

این کتابفروشی در سائوپائولو توسط استودیو معماری MK27 طراحی شده تا تعاملات اجتماعی را تشویق کند. کتابفروشی یک اتاق با دو ارتفاع وسیع با دیوارهای چوبی سفید رنگ با عرض ۲۱ متر است، جایی که مشتریان حتی پس از خرید کتاب‌هایشان دعوت می‌شوند در آنجا بمانند و مطالعه کنند.


logo-samandehi