۲ نامزد ایرانی جایزه هانس کریستین اندرسن معرفی شدند

شورای کتاب کودک، جمشید خانیان و پژمان رحیم‌زاده را به عنوان نامزدهای ایرانی این نهاد برای جایزه «هانس کریستین اندرسن» در سال ۲۰۲۲ انتخاب کرده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، شورای کتاب کودک، جمشید خانیان را در بخش نویسندگی و پژمان رحیمی‌زاده را در بخش تصویرگری به‌عنوان نامزدهای ایرانی این جایزه به دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان معرفی کرده است.

این نهاد درباره انتخاب نامزدهای این جایزه نوشته است: پژمان رحیمی‌زاده، تصویرگر کتاب‌های «دیوانه و چاه»، «آرش (حکایت تیر انداختن منر قصه‌گو)» و «رستم و اسفندیار» برای بار دوم به عنوان نامزد ایرانی جایزه هانس کریستین اندرسن انتخاب شد. رحیمی‌زاده در سال ۲۰۱۶ نیز نامزد دریافت جایزه اندرسن بود و در رقابت با تصویرگران مطرح جهان موفق شد به فهرست پنج تصویرگر برتر راه یابد. رحیمی‌زاده بیش از دو دهه به صورت مستمر به تصویرگری کتاب و طراحی جلد برای کودکان و نوجوانان پرداخته و تاثیر ماندگار و مهمی در رشد ادبیات و تصویرگری کتاب کودک و نوجوان داشته است. تصاویر او به فهرست‌ها و نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی بسیاری راه یافته و موفق به کسب جوایز متعددی مانند دیپلم افتخار IBBY، کتاب‌های برگزیده شورای کتاب کودک و ... شده‌اند. قدرت او در روایتگری تصاویر، خلق آثار با بن‌مایه‌های فرهنگ ایرانی، هماهنگی هنرمندانه میان گونه‌های متنوع ادبی با سبک‌های تصویرگری، خلاقیت و مهارت بسیار در تکنیک و ترکیب‌بندی و طراحی، رسیدن به سبک شخصی و تداوم در خلق اثرِ باکیفیت در حوزه ادبیات کودک و درنهایت تربیت چند نسل از تصویرگران جوان برخی از دلایل انتخاب مجدد «رحیمی‌زاده» برای مهم‌ترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان جهان است.

جمشید خانیان، نویسنده کتاب‌هایی همچون «قلب زیبای بابور» و «ادسون آرانتس دوناسیمنتو و خرگوش هیمالیایی‌اش» است. آثار او موفق به کسب جوایز و افتخارات ملی و بین‌المللی بسیاری شده‌اند مانند دیپلم افتخار IBBY، فهرست «کلاغ سفید» (کتابخانه بین‌المللی کودک و نوجوان مونیخ) و جوایز متعدد ملی مانند لوح برگزیده شورای کتاب کودک. خانیان یکی از نامزدهای ایرانی جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) است، این دومین‌بار است که جمشید خانیان نامزد دریافت جایزه آلما می‌شود. آثار خانیان به دلیل تاکید بر مسائلِ انسانِ امروز؛ همچون جنگ، مهاجرت، تبعیض، تنهایی و...، رسیدن به سبک نوشتاری خاص با تاکید بر فُرم، تکنیک، جنبه‌های زیبایی‌شناسانه‌ زبانِ روایت و توجه ویژه به شخصیت و همچنین برانگیختن کنجکاوی، پرسشگری و رشد تفکر انتقادی در مخاطبان تاثیر ماندگاری بر رشد ادبیات نوجوان گذاشته‌اند. خانیان تاکنون کارگاه‌ها و نشست‌های بسیاری در حوزه‌ ادبیات کودک و نوجوان، داستان‌نویسی و نقد ادبی در شهرهای مختلف ایران و خارج از ایران مانند چین و آلمان داشته است. تاکنون بیش از صد مقاله، رساله و پایان‌نامه‌ پژوهشی بر اساس آثار وی نوشته شده است. جمشید خانیان سهم منحصر به فردی در پیشبرد و ارتقای سطح کیفی ادبیات کودک و نوجوان ایران داشته است.

جایزه هانس کریستین اندرسن که به نوبل کوچک معروف است هر دو سال یک‌بار به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر، برای یک ‌عمر فعالیت حرفه‌ای در حوزه ادبیات کودک، از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان اهدا می‌شود. تداوم در تولید ادبیات کودک، خلق آثار بدیع، اصیل و هنرمندانه و داشتن سهمی پایدار در پیشبرد ادبیات کودک جهان از معیارهای انتخاب نویسنده‌ها و تصویرگران است.

logo-samandehi