به مناسبت پانزدهمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد مرتضی ممیز

مروری كوتاه بر زندگی‌نامه زنده‌یاد مرتضی ممیز

چهارم آذر پانزدهمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد مرتضی ممیز، عضو جاوید فرهنگستان‌هنر بود. به همین مناسبت فرهنگستان‌هنر با مروری کوتاه بر زندگی‌نامه این هنرمند ارزشمند و انتشار نماهنگی یاد و خاطره ایشان را گرامی داشت.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، مرتضی ممیز ۴ شهریور ۱۳۱۵ در تهران به دنیا آمد. در سال ۱۳۴۴ تحصیلاتش را در مقطع كارشناسی در دانشكده هنرهای زیبا به پایان رساند. اندكی بعد برای ادامه تحصیل راهی فرانسه شد و در سال۱۳۴۷ گواهی‌نامه طراحی غرفه و ویترین و معماری داخلی از مدرسه عالی هنرهای تزئینی پاریس دریافت كرد.

ممیز از اواخر دهه ۱۳۳۰، فعالیتش را در رشته طراحی گرافیك آغاز كرد و مدیریت هنری و طراحی نشریات بسیاری از جمله «كتاب هفته»، «كیهان هفته»، «فرهنگ»، «كاوش»، «نگین»، «رودكی»، «فرهنگ و زندگی»، «كلك» و «بخارا» را بر عهده داشت.

برپایی ۱۰ نمایشگاه اختصاصی در تهران و دو نمایشگاه اختصاصی در آلمان و همچنین شركت در ۷۵نمایشگاه گروهی در ایران، آلمان، فرانسه، امریكا، بلژیك، فنلاند و یوگسلاوی از جمله فعالیت‌های هنری اوست.

زنده‌یاد مرتضی ممیز عضو پیوسته فرهنگستان هنر بود. همچنین عضویت در هیئت‌علمی دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران؛ عضویت در انجمن بین‌المللی طراحان گرافیك؛ ریاست هیئت‌مدیره انجمن طراحان گرافیك ایران؛ مدیریت گروه گرافیك و عكاسی دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران؛ مشاوره هنری كتابخانه و مركز اسناد دانشگاه تهران؛ و ریاست دوسالانه‌های گرافیك ششم و هفتم و هشتم؛ از جمله دیگر فعالیت‌های این هنرمند به شمار می‌رود.

مرتضی ممیز در طول حیات خود جوایز و افتخارات بسیاری از آن خود كرد كه نشان درجه‌یك فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۳ و انتخاب از سوی سومین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۲، از جمله آنهاست.

هنرمند برجسته گرافیك ایران، پس از سال‌ها فعالیت مستمر هنری جمعه ۴ آذر ۱۳۸۴ در ۶۹سالگی بدرود حیات گفت و به دیار باقی کوچ کرد. پیکر زنده‌یاد مرتضی ممیز ۷ آذر ۱۳۸۴ تشییع و در باغبان‌کلاه، واقع در کُردان کرج، به خاک سپرده شد.

برای دیدن آلبوم تصویری بخشی از آثار این هنرمند اینجا کلیک کنید.

نماهنگ یادبود زنده‌یاد ممیز را می‌توانید اینجا تماشا کنید.

برای مشاهده وب‌گاه استاد مرتضی ممیز اینجا کلیک کنید.

logo-samandehi