نگاهی به جدیدترین دوره‌ حراج تهران

حراج تهران یکی از رویدادهایی است که علی‌رغم انتقادهایی که بعضا به آن وارد می شود اما همچنان بخشی از نبض اقتصادی هنر را در دست دارد و تیر ماه امسال نیز برای شانزدهمین بار در مکان همیشگی یعنی هتل پارسیان میزبان مجموعه‌داران هنری خواهد بود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، گروهی می‌گویند ما آن‌ها را نمی‌شناسیم و عکسی از آن‌ها نمی‌بینیم پس به آنها بی اعتماد هستیم. گروهی دیگر اما می‌گویند آن‌ها را نشان نمی‌دهیم چون اولا نمی‌خواهند شناخته شوند وگرنه اصلا خرید نمی‌کنند و اینکه هیچ حراجی‌ در مقیاس جهانی مانند کریستیز و ساتبیز نیز چنین مکانیسمی ندارد!

گروهی می‌گویند چرا این رویداد حداقل برای اصحاب رسانه نشستی خبری برگزار نمی کند تا این انتقادهایی که همچون تفنگی حراج تهران را به باد گلوله‌ گرفته، مطرح و احتمالا رفع شود. گروهی دیگر اما می‌گویند نشست خبری ندارد، چون اگر داشته باشد همه این رویداد را خواهند شناخت و می‌خواهند در آن حضور داشته باشند و نباید چنین باشد!

تمام مواردی که در بالا به آن اشاره شد، جملاتی در نقد و تأیید رویداد حراج تهران است که از سوی موافقان و مخالفان در محافل مختلفی مطرح می‌شود. اگرچه در دوره‌های قبلی عموم مردم کمتر با این رویداد آشنایی داشتند، اما به فروش رسیدن اثری از آیدین آغداشلو در سیزدهمین دوره حراج تهران به قیمت ۱۲ میلیارد تومان و رکوردشکنی در سالی که این هنرمند با حاشیه هایی هم مواجه شده بود، بسیاری نگاه ها را به این رویداد معطوف کرد. در پی آن و در دوره پانزدهم (حراج هنر مدرن ایران) هم فروش مجسمه‌ای از پرویز تناولی با عنوان «شاعر نشسته» به قیمت ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و شکستن رکورد ۱۴ دوره پیشین این حراج، در رسانه‌ها سر و صدایی به پا کرد؛ این جنجال تا جایی پیش رفت که مردمی که از هنر سررشته‌ای نداشتند هم چیستی این رویداد برایشان سوال شد.

با تمام این مسائل اما این روزها کاتالوگ مربوط به آثار شانزدهمین دوره حراج تهران به رسم سالهای اخیر در سکوت منتشر شده که در ادامه نگاهی به آثار حاضر در این دوره خواهیم داشت.

کدام هنرمندان آثارشان در شانزدهمین دوره حراج حضور دارد؟

اگرچه اسامی تکراری در مقایسه با دوره قبل کمتر به چشم می‌خورند اما فریده لاشایی، مهدی سحابی و منیر فرمانفرمائیان از جمله هنرمندانی هستند که در این دوره از حراج نیز حضور دارند.

علیرضا آستانه، رضا آرامش، علیرضا آسانلو، علی اتحاد، شهریار احمدی، آرمان استپانیان، آرمان یعقوب‌پور، ساناز البرزی، لیلا پازوکی، ناصر پلنگی، محمدعلی ترقی‌جاه، کاظم چلیپا، عباس کیارستمی و... از جمله ۱۲۰ هنرمندی هستند که آثارشان در شانزدهمین دوره حراج تهران حضور خواهد داشت.

حسین شاه طاهری، سیما شاهمرادی، علی شیرازی، کامبیز صبری، سعید صادقی، محمد طباطبایی، سیامک عزمی، محمد فدوی، ابراهیم فرجی، منصور قندریز، حمید هادی‌نژاد، عادل یونسی و... برخی دیگر از هنرمندانی هستند که اسامی آنان در کاتولوگ شانزدهمین دوره حراج تهران آمده است.

یکی از نکاتی که در مقایسه با دوره قبلی جالب به نظر می‌رسد حضور ۱۲۰ اثر در شانزدهمین دوره است که در مقایسه با دوره قبلی که ۸۰ اثر حضور داشت، رشد قابل توجهی از نظر افزایش کمی آثار را می‌رساند.


بیشترین قیمت؛ کدام هنرمند؟

طبق روال همیشگی، رویداد حراج تهران علاوه بر اینکه پیش از مراسم اسامی هنرمندان حاضر در حراج را منتشر می کند، قیمت‌های تخمینی‌ نیز برای آثار در نظر می گیرد که در مقایسه با دوره قبلی به نظر می‌رسد خبری از رقم‌های بالای ۷ میلیارد تومان نیست.

در این دوره ۲۱ اثر از ۲۱ هنرمند به قیمت‌های میلیاردی و غالبا در محدوده‌ی ۱- ۱.۵ میلیارد تومان برای فروش در نظر گرفته شده‌اند که در این میان بیشترین قیمت به اثری بدون عنوان از منصور قندریز به قیمت ۶-۷ میلیارد تومان و اثری با عنوان «شکار سیمرغ» به قیمت ۶-۷ میلیارد تومان از رضا درخشانی اختصاص دارد.

محمدعلی ترقی‌جاه، فریده لاشایی، فرهاد مشیری، عباس کیارستمی، قاسم حاجی‌زاده، رضا آرامش، واحد خاکدان، مهرداد محب‌علی، آویش خبره‌زاده، کامران یوسف‌زاده، شهریار احمدی، منیر فرمانفرمائیان، کوروش شیشه‌گران، افشین پیرهاشمی، امیرمسعود اخوان جم و فریده لاشایی از جمله هنرمندانی هستند که آثارشان در این دوره به قیمت‌های میلیاردی تخمین زده شده‌اند.

از دیگر نکات جالب که در کاتالوگ این دوره از حراج تهران به چشم می‌خورد حضور آثاری از کامبیز درمبخش و جمشید سماواتیان است؛ دو هنرمندی که در سال ۱۴۰۰ از دنیا رفتند. جمشید سماواتیان یکی از هنرمندانی بود که پس از درگذشتش پرسش هایی را درباره وضعیت آثارش از سوی مدیرعامل سابق موسسه هنرمندان پیشکسوت، نیک‌نام حسینی‌پور به همراه داشت.


حراج شانزدهم تهران با تمرکز بر آثار هنر معاصر ایران دهم تیر ماه امسال ساعت ۱۸ در هتل پارسیان آزادی برگزار می شود. نمایش آثار این حراج هم چهارشنبه و پنجشنبه ـ ۸ و ۹ تیر ماه ـ از ساعت ۱۱ الی ۲۱ برپا خواهد بود.

logo-samandehi