اعتراض هنری به تولید میلیون ها تن پلاستیک در سال توسط هنرمند کانادایی

بنجامین فون وونگ اهل کانادا یکی از چند هنرمند مطرحی است که به واسطه هنر چیدمان یا «اینستالیشن» دغدغده‌های زیست محیطی و مصائب کره خاکی را به گوش مردم و البته دولتمردان می‌رساند.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایلنا، «اینستالیشن» یا هنر «چیدمان» مقوله‌ای جدید و نوپا نیست و قدمت آن به اوائل قرن بیستم می‌رسد. در اواخر سال‌های ۱۹۱۰ بود که «اینستالیشن» در هنرهایی چون نقاشی و مجسمه‌سازی نمود پیدا کرد. هنرمندان این عرصه اعتقاد داشتند هنرهای زیبا باید با معماری آمیخته شود تا علاوه بر یافتن ابعاد جدید شکل و شمایل کامل‌تری داشته باشد؛ بعدها و طی دهه‌ها بعد بود که «اینستالیشن» تعریفی مشخص‌تر پیدا کرد.

از سویی دیگر زندگی مدرن و تغییر نگرش در نوع فعالیت‌های هنری بر اساس دنیای دیجیتال تحولاتی دیگر را ایجاد کرد. موضوع دیگر اینکه مخاطب امروز نیز صرفا منتظر نقاشی‌ها، طراحی‌ها و مجسمه‌های کلاسیک نیست و برای دیدن آثار هنری در گالری‌ها و نمایشگاه‌ها زمان چندانی ندارد.

خروج آثار هنری از انحصار نمایشگاه‌ها و گالری‌ها اتفاق دیگری است که به مرور در حال رخ دادن است و به هنر «اینستالیشن» نمود جدی‌تر و کاربردی‌تری داده است. به این ترتیب است که خواه‌ناخواه و طی سالیان، هنر شهری رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته است. مبلمان شهری چند دهه‌ای است در کشورهای مدرن شکل و شمایل هنری‌تر به خود گرفته است و بر همین اساس می‌توان گفت فرهنگ بهره‌گیری از هنرهای مختلف در پرداختن به موضوعات امروزی شهری به مرور در حال گسترش و همه گیری است.

هنر «اینستالیشن»/ «هفت‌چنار» اثر عباس کیارستمی جانمایی شده در خانه هنرمندان ایران


علاوه بر کشورهای اروپایی، کشورهای آسیایی و منطقه خاورمیانه نیز به طور کم و بیش به هنر شهری و «اینستالیشن« روی خوش نشان داده‌اند. به واسطه همه اینها هنرمندان رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی نیز به ارائه آثار تلفیقی و خلق آثار بدیع شهری نگاه جدی‌تری نشان داده‌اند. اما طی این سال‌ها این هنرمندان اروپایی بوده‌اند که در هنر شهری و «اینستالیشن» خوش درخشیده‌اند.

«بنجامین فون وونگ» هنرمند نوگرای کانادایی


«بنجامین فون وونگ» اهل کانادا یکی از افرادی است که در زمینه هنر «اینستالیشن» فعالیت جدی دارد. آنچه هنر او را از آثار هم‌نسلان و هم‌سبک‌هایش جدا می‌کند نگاهش به محیط زیست و بهره‌گیری از متریال‌های خاص برای خلق و ارائه آثار هنری است.

خبرگزاری «رویترز» به تازگی طی گزارشی به آخرین آثار فون وونگ پرداخته است که روز شنبه بیست و هفتم می‌ مصادف با شنبه ششم خردادماه در کنار رودخانه سن رونمایی شده و استقبال مخاطبان و دوست‌داران محیط زیست را برانگیخته است.

اثر جدید فون وونگ توسط بنیاد بین‌المللی صلح سبز پیش از اجلاس چهار روزه محیط زیست در رابطه با کاهش آلودگی پلاستیکی رونمایی شده است.

اثر جدید فون وونگ درباره چیست؟

ارتباط اثر پنج متری فون وونگ با محیط زیست پرداختن او به سوخت‌های فسیلی و آلودگی‌های پلاستیکی است که کره زمین را تهدید می‌کند. البته دغدغه اصلی این هنرمند کانادایی تمرکز روی آلودگی اقیانوس‌هاست که معمولا با پلاستیک و بطری‌های ضایعاتی مورد تهدید قرار می‌گیرد.

آخرین اثر فوون ونگ که شنبه بیست و هفتم مارس رونمایی شد


آخرین اثر ساخته شده توسط فون وونگ سازه‌ای ماشین‌گونه است که بطری‌های پلاستیکی را از مقابل یک انبار نفت جمع‌آوری می‌کند. او در راستای اندیشه و دیگر آثارش، پیش از اینکه بخواهد سازه‌ای صرفا زیبا و هنری را خلق کند تلاش دارد به واسطه چیدمانی بدیع مخاطب را نسبت به خطرات بزرگ زیست محیطی آگاه کند.

آلودگی اقیانوس و هولناک بودن آن از نگاه بنجامین فون وونگ به واسطه ساخت یک سازه


آیا آلودگی محیط زیست واقعا جدی است؟

بنجامین فون وونگ می‌گوید: آلودگی‌های فسیلی و پلاستیکی در چهار دهه آینده سه برابر می‌شود که در نوع خود خوفناک و هراس‌انگیز است.

خطر ات محیط زیستی و دور ریزهای اشتباهی تا آن حد جدی است که کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه) روز شنبه به نقل از سازمان ملل متحد در توئیتی نوشت: «اگر ما اقدام نکنیم، تا سال ۲۰۵۰ پلاستیک‌ها بیشتر از ماهی‌ها در اقیانوس‌ها خواهد بود!»

موضوع دیگری که «رویترز» به آن اشاره کرده این است که با توجه به بازیافت تنها ۹ درصد زباله از ۴۶۰ میلیون تن پلاستیک تولید شده در هر سال! کمیته مذاکره بین دولتی در مورد آلودگی پلاستیک (INC-2) سازمان ملل متحد در نظر دارد یک پیمان الزام‌آور قانونی برای حذف موارد بیشتری ایجاد کند.

مواد مورد علاقه فون وونگ برای ساخت آثار عظیم و مرتفع هنری


نگاهی به زندگی فون وونگ و آثارش

گفتنی است فون وونگ با نام کامل بنجامین فون وونگ هنرمند کانادایی یکی از چند هنرمند مطرح دنیا در زمینه خلق هنر محیطی و شهری است. او شدیدا به ساخت آثار بدیع با ضایعات خطر‌آمیز علاقه دارد و سال‌هاست در این زمینه فعالیت می‌کند.

باید گفت فون وونگ پیش از فعالیت در عرصه مجسمه‌سازی عکاسی و نقاشی می‌کرده است. او البته در نقاشی‌ها و عکس‌هایش نیز به خطرات محیط زیستی توجه جدی دارد. تا آنجا که می‌توان گفت به عنوان یک هنرمند در دنیای مدرن سبک و امضای خود را پیدا کرده است.

نگاهی به دیگر آثار فون وونگ

همانطور که گفته شد سازه اخیر فون تنها اثر او در انتقاد به محیط زیست نیست. او چندی قبل اثری سه طبقه را به شکل لوله‌های آب ساخت که از ضایعات پلاستیکی ساخته شده بود.

اثر مرتفع بنجامین فون وونگ هشداری به ضد تولیدات مضر و مصرف بی رویه و دور ریز اشتباه


او همچنین با استفاده از ۱۶۸۰۰۰ نی پلاستیکی و۱۸ هزار لیوان یک‌بار مصرف، همچنین ده هزار بطری آب پلاستیکی پروژه‌های متعددی را در کشور کانادا به مرحله اجرا رسانده است.

اثر فون وونگ ساخته شده از از ۱۶۸۰۰۰ نی، ۱۸ هزار لیوان یک‌بار مصرف و ده هزار بطری آب پلاستیکی


دغدغه برای جلب توجه دولت‌مردان نسبت خطرات محیط زیست

آنچه باعث محبوبیت بیشتر فون وونگ شده صرفا جلب توجه مردم نیست. او طی سال‌های گذشته ممنوعیت تولیدات ظروف پلاستیکی را هم مورد توجه قرار داده و تلاش دارد به واسطه ساخت و جانمایی آثارش در اماکن مهم شهری مقامات ارشد کشورها را به ایجاد و اعمال قوانین سختگیرانه ترغیب کند.

ساخته تلفیقی وونگ با چندین هزار نی، بطری و لیوان یک بار مصرف از نمایی دیگر


دلیل علاقه فون به ساخت آثار مرتفع چیست؟

یکی دیگر از موضوعاتی که فون وونگ همیشه بر آن تاکید دارد، ساخت آثار عظیم و مرتفع است او در اینباره طی گفتگوهای قبلی خود با رسانه‌ها گفته: هرچه ارتفاع سازه‌هایم بیشتر باشد از سوی مخاطبان جدی‌تر گرفته می‌شوند و گستره بیشتری از آن‌ها نسبت به وجود بحران آلودگی پلاستیک آگاه خواهند شد.

اثری دیگر از فون وونگ در انتقاد از استفاده بی‌رویه از موارد پلاستیکی و رزینی


بنجامین فون وونگ در سایت شخصی خود درباره روند فعالیت‌های هنری‌اش طی سال‌های اخیر به اتفاق خود و تیمش نوشته است: «من و اعضای تیمم طی پنج سال گذشته در مورد موضوعاتی مانند پلاستیک‌های اقیانوس، مد سریع و زباله‌های الکترونیکی بیش از صدها ایده ارگانیک را اجرا کرده‌ایم. ما در این مسیر به بسیاری از افراد برای ارائه ایده‌های خلاقانه و نوگرا مشاوره داده‌ایم تا به این ترتیب آن تفکرات و طرح‌ها ارزش‌های تجاری نیز پیدا کنند.

او درباره شیر آب پلاستیکی مرتفعش و ایده ساخت آن اینگونه توضیح داده: این سازه را زمانی که سازمان ملل هزار و پانصد نماینده از ۱۹۳ کشور مختلف را به امضای قطعنامه جهانی جمع‌آوری پلاستیک دعوت کرد، ساختم. طی این اتفاق من تلاش کردم با جمع‌آوری زباله‌های محلی توسط افراد فقیر محله‌های پایین شهر تلاش آن را به واسطه ساخت اثری هنری جاودانه کنم.

سخن پایانی

در پایان باید گفت بهتر آن است هنرمندان همه عرصه‌ها (بخصوص هنرمندان ایرانی) علاوه بر توجه به وجه تجاری و صنعتی هنر و خلق و ارائه آثار سفارشی، به چالش‌های حاد اقیلمی و اجتماعی توجه داشته باشند. بدون شک هر کشوری مملو از چالش‌ها و مشکلاتی است که توجه به آنها قدمی در جهت رفع آنها خواهد بود. در نهایت اینکه هنرمندان و مسئولان ما لاجرم باید نگاه و رویه خود را در جهت پرداختن به هنرهای مختلف تغییر دهند تا به این ترتیب رضایت مخاطب باهوش و اطلاع امروزی را جلب کرده باشند.

logo-samandehi