نصب چیدمانی عظیم از آسمان و ستاره‌ها در ساحل دریا

اثری از اولافور الیاسون در سواحل انگلستان نصب شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، اولافور الیاسون یک هنرمند ایسلندی- دانمارکی است که به خاطر مجسمه‌سازی و چیدمان‌های در مقیاس بزرگ با استفاده از موادی مانند نور، آب و دمای هوا برای بهبود تجربه بیننده شناخته شده است.

اثر هنری عظیم الافور الیاسون که به تازگی در انگلستان نصب شده است، بینندگان را به کشف خود دعوت می‌کند و آنها را در یک بازی مسحورکننده با نور، بازتاب و ادراک فضا درگیر می‌کند. این چیدمان عظیم توسط هنرمند دانمارکی-ایسلندی با همکاری نویسنده بریتانیایی، رابرت مک فارلین، به عنوان بخشی از یک برنامه هنری بزرگ برای ساحل دریاچه، ساخته شده است. این اثر که سی متر در امتداد خط ساحلی شمال غربی انگلستان کشیده شده است، اولین اثر هنری دائمی الیسون در فضای باز در بریتانیا است.

این اثر دارای یک حوض فولادی وسیع و یک سکوی مشاهده است که مجموعه‌ای از حلقه‌های نصب شده روی پایه‌ها را در خود جای می‌دهد. این اثر تعاملی که به طور موقت «مقصد نور روز شما» نامیده می‌شود، جذابیت مناظر اطراف را بازتاب می‌دهد و جزر و مد، خورشید، ماه و آسمان را منعکس می‌کند.

پس از چندین بازدید اکتشافی، اولافور الیسون و رابرت مک فارلین به طرحی رسیدند که در آن طبیعت و معماری به طور یکپارچه با یکدیگر همکاری می‌کردند. این طرح از ساحل به عنوان صحنه‌ای برای یک اثر هنری گسترده استفاده می‌کند که جزر و مد روزانه، آب دریا و نور، اجزاء شکل‌دهنده آن هستند.

این پروژه شامل یک استخر فولادی بیضوی است که تا داخل زمین‌های گِلی گسترش یافته و با توجه به آب و هوا، پنهان یا قابل مشاهده است. هنگامی که جزر و مد زیاد است، استخر در داخل دریا پنهان می‌شود، در حالی که وقتی سطح آب پایین است، حوضچه مانند یک آینه درخشان عمل می‌کند و بنابراین تماشاگران می‌توانند بازتاب منظره‌ای از خورشید، ماه و آسمان را در آن تماشا کنند.

کنار حوضچه، یک سکوی تماشا قرار دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند از درون آنها مناظر خیره‌کننده را تماشا کنند. الگوی حلقه‌های همتراز در اطراف دایره، از هنر صخره‌ای ماقبل تاریخ در اطراف کامبریا الهام گرفته شده که به «فنجان و حلقه» معروف است. گره‌های این صخره‌ها بازدیدکنندگان امروزی را به اجدادی که هزاران سال پیش در این منطقه می‌زیستند، وصل می‌کند.

logo-samandehi