پرونده سی امین نمایشگاه ملی صنایع دستی بسته شد
سی امین نمایشگاه ملی صنایع دستی نهم شهریور ماه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران به کار خود پایان داد. این رویداد از سوم تا نهم شهریور مورد بازدید عموم مردم قرار گرفت. در این راستا گزارشگر گالری آنلاین با تعدادی از هنرمندان این عرصه که آثار خود را در این نمایشگاه ارایه کرده بودند، به شرح زیر به گفتگو پرداخته است:
کتیبه یا نقش برجسته سفال
مهرنوش زنگنه از شهر همدان که حرفه اش نقش برجسته بر روی سفال است، در مصاحبه با خبرنگار گالری آنلاین چنین توضیح داد :
گل را به صورت خام در کارگاه استفاده میکنیم، هیچ محدودیت طرحی نداریم، از طرح رئال تا فانتزی همه طرحها قابل اجرا است به اینصورت که طرح را بر روی کار می اندازیم و به وسیله ابزار های گل کن و فرم دهی به وسیله دست کار را انجام میدهیم و به شکلی که به طرح نزدیک شود و کاملا شبیه طرح اصلی باشد در می آوریم سپس چند روز صبر میکنیم تا کار خشک شود و بعد داخل کوره میگذاریم و در حرارت 950 درجه میپزیم. اگر کار خشک نباشد و داخل کوره برود قطعا ترک میخورد. دو روز داخل کوره است بعد از اینکه از کوره درآمد یا به سفارش مشتری کار را پتینه میکنیم یا لعاب میکنیم، اگر کار لعاب شود مجددا داخل کوره میگزاریم و در حرارت 980 درجه پخته میشود و اگر پتینه شود نیاز به کوره رفتن ندارد و بعد از آن مراحل قاب کردن کار و اگر کار دیواری باشد کار نصب را انجام میدهیم.
برای پتینه هم از رنگ روغن، رنگ اکرولیک و انواع پودر های رنگی استفاده میشود.
سفره قلمکار
احمدرضا نرگس خانی هنرمند اصفهانی که در رشته قلمکاری برروی پارچه های کتان فعالیت دارد، در صحبتهای خود پیرامون این هنر چنین گفت: این کار از دوره صفویه تا هم اکنون رواج داشته و با چهار رنگ مختلف ساخته میشود، اول سیاه بعد قرمز بعد آبی بعد زرد.
دو رنگ آن شیمیایی است، رنگ بیکمنت و دو رنگ دیگر هم کتیرا و زاج که با مشکی مخلوط میشود. پس از اتمام کار روی پارچه در بخار گذاشته میشود و بعد از آن که یک ساعت در بخار ماند پارچه را خارج میکنیم، سپس لب رودخانه زاینده رود (در قدیم) یا در کارگاههای شخصی با جوهر عالی زرین رنگ میکنیم.
این پارچه ها نباید با شوینده های کلر دار شسته شوند؛ باید با آب ولرم شسته شود، رنگ این کارها نیز ثابت است.
قلمزنی برجسته
مروارید اسلامیان هنرمندی که در رشته قلمزنی فعالیت دارد دررابطه با این هنر ناب اینچنین توضیح داد:
نام این کار قلمزنی برجسته است، قلمزنی سبک های زیادی دارد .
شیوه کار به این ترتیب است که روی یک سطح مسی ، برنج و یا نقره را که صاف است قیر میزنند، سپس طرح را با دست روی آن انتقال میدهند و با یکسری از قلم ها آنقدر میکوبند تا سطح گود شود، سپس کلیات را ترسیم میکنند و بعد از قیر خارج میکنند و وارونه کار را نیز قیر میکنند و بعد جزییات را به کار اضافه میکنند، یا به نوعی ساخت و ساز را انجام میدهند و اگر قرار است به کار آیینه اضافه شود بریده میشود و اگر قرار است تابلو شود به صورت سیاه قلم طرح داده میشود.
وقتی کار به پایان رسید، از قیر خارج میشود و آتش داده میشود تا مس قرمز شود بعد با چکش جاهایی که ناصافی دارد و یا مثلا در حین قلمزنی جمع شده صاف میکنند و سپس جوهر اصیل زده میشود ، در انتها شسته میشود تا رنگی که آتش خورده و سیاه شده از بین برود و مس به حالت خودش برگردد و آماده قاب کردن شود .
بعضی افراد دوست دارند مس در طول چندین سالی که در منزل است اکسید نشود و رنگ ان تغییر نکندکه روی آنها اسپری فیکساتیو پاشیده میشود ولی مس هایی که بدون فیکساتیو باشد به مرور زمان اکسید میشود .
از ابزار هایی که با آن کار میشود میتوان به قلم کف تخت ، قلم سر کج ، قلم نیم ور ، قلم بادومی برای جمع کردن اشاره کرد.
منبت کاری و پیکره تراشی روی چوب
فرهاد پاکنژاد از استان اصفهان، هنرمندیست که در حرفه چوب کار میکند و 8 سال به صورت تخصصی پیکره تراشی و منبت کاری کرده است.
این هنرمند در توصیف این هنر چنین گفت:
چوب هایی که بر روی آن کار میشود چوب گردو و راش است که تراکمی بالا دارد و مقداری چرب است و ابزاری که مورد استفاده قرار میگیرد، مغار است که مغار ها در سایز و ابعاد و شکل های مختلف موجود است.
مغار شفته، مغار گلویی، مغار باز و نیم باز، مغار تخت قاشقی، مغار ریز برای کار مینیاتوری که از مهمترین مغارهاست. سپس چکش، سوهان، چوب ساب، سمباده و در قسمت هایی از فرز استفاده میشود.
این هنرمند حدودا 10 اثر فاخر چوبی در سطح پارک و درخت های خشکیده کار کرده و در سمپوزیوم ملی مجسمه سازی سال گذشته در اصفهان شرکت داشته، همچنین در جشنواره رضوی شرکت داشته و برگزیده شده است.
وی این هنر را به صورت خود آموز آموخته است.