اعلام ممنوعیت نصب مجسمه در اماکن عمومی بدون اخذ مجوز

از سال آینده، نصب هر گونه مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میدان‌های شهری نیاز به مجوز دارد و دستورالعمل صدور مجور ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میدان‌های شهری، که در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ به همه دستگاه‌ها و استانها ابلاغ شده، لازم‌الاجراست.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی با اعلام این مطلب گفت: این دستورالعمل در اجرای آیین نامه های قبلی و مصوبه چهارم شهریور 1397 شورای راهبری توسعه مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده است و بر اساس آن، مجسمه ها و یادمانهایی برای ساخت مجور می گیرند که بناست در یکی از اماکن عمومی کشور نصب گردند.

مظفری درباره پیشینه این مصوبه افزود: تاکنون 3 مصوبه در این زمینه وجود داشته که یکی مصوبه سال 1338 است و دومی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ چهارم خرداد 1378 و سومین مصوبه هم مربوط به شورای فرهنگ عمومی به تاریخ 18 آبان 1379. که تمامی این مصوبات به دلایلی امکان اجرایی شدن نداشتند. یکی از این دلایل و موانع، تمرکز تصمیم گیری در تهران و حضور مقامات عالی وزارتخانه های مرتبط، و عدم تفویض اختیار برای تصمیم گیری در شهرها و استانها بوده است که این اختیار در مصوبات قبلی پیش بینی نشده بود و یا ارگانهای مرتبط با موضوع، شعب متناظر را در استان نداشتند.

مظفری افزود: در دستورالعمل جدید اعضای شورای نظارت عبارتند از:
ـ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رییس شورا
ـ مدیرکل هنرهای تجسمی
ـ نماینده وزارت کشور
ـ نماینده وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور
ـ نماینده انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
ـ نماینده فرهنگستان هنر
ـ یک نفر از استادان هنرهای تجسمی با معرفی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
ـ شهردار شهر مربوط
ـ دو نفر از صاحبنظران عرصه فرهنگ و هنر به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد و تصویب شورای فرهنگ عمومی
ـ نماینده بنیاد شهید
ـ نماینده وزارت راه و شهرسازی
که احکام ایشان با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مدت 2 سال اجرایی می شود. که در این زمینه در استانها از حضور صاحینظران و استادان هنرهای تجسمی استفاده خواهد شد. در این زمینه به شورای نظارت استانها تاکید شده تا از ظرفیت هنری انجمن های هنری و استادان هنرهای تجسمی استان که آشنایی کامل با مبانی هنری دارند، استفاده شود.

مظفری افزود: وظایف شورای نظارت، سیاستگذاری های کلان، تایید صلاحیت اعضای شورای استانها، اخذ گزارش از فعالیت های استانی و رسیدگی به اعتراضات است.
وی در زمینه اعتراض به آرا در استانها گفت: شورای نظارت استانها كه با حکم مدیرکل هنرهای تجسمی انتخاب می شوند. در صورت رد تقاضای صدور مجوز در استان، این امکان برای متقاضیان وجود دارد که ظرف یک ماه اعتراض خود را در ادارات کل به ثبت برسانند و مرجع رسیدگی به شکایات شورای نظارت مرکزی است. شکایت تقاضاهایی برررسی می شود که به اتفاق آرای شورای استان مردود شناخته نشده باشند.

مدیرکل هنرهای تجسمی گفت: تفویض اختیار به استانهای واجد شرایط برای تصمیم گیری سریع و مبتنی بر موقعیت های فرهنگی و بومی هر استان است و آرزو می کنم که با اجرایی شدن این دستورالعمل دیگر شاهد ساخت و نصب آثار غیر حرفه ای وغیر هنری که گاهی موجب وهن شخصیتها و مفاخر ملی و فرهنگی کشور عزیزمان است نباشیم.

logo-samandehi