حراج نسخه رمزنگاری‌شده گران‌ترین نقاشی دنیا

بن لوییس، نویسنده کتاب «آخرین لئوناردو: زندگی پنهان گران‌ترین نقاشی دنیا» نسخه رمزنگاری‌شده تابلو «سالواتور موندی» را در بریتانیا به حراج می‌گذارد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، «سالواتور موندی» یا «نجات‌دهنده جهان» اثر لئوناردو داوینچی با ۴۵۰ میلیون دلار گران‌ترین اثر هنری و نقاشی تاریخ است. در نسخه اصلی حضرت مسیح(ع) یک دست خود را به نشانه دعا و تبرک بالا برده و در دست دیگرش یک گوی بلورین به نشانه جهان دارد.

اما در نسخه رمز معاوضه‌ناپذیر که بن لوییس از گران‌ترین نقاشی دنیا کشیده، حضرت مسیح در دست چپ خود یک مشت دلار گرفته است. نسخه اصلی سالواتور موندی نوامبر ۲۰۱۷ در حراجی کریستیز در نیویورک ۴۵۰ میلیون دلار چکش خورد و قرار است نسخه دیجیتالی موسوم به NFT در تعطیلی‌های عید پاک در بریتانیا حراج شود.

نویسنده کتاب «آخرین لئوناردو» می‌خواهد بخشی از درآمد فروش نسخه دیجیتال نقاشی نجات‌دهنده جهان را به خانواده هندری در لوییزیانا بدهد. این خانواده تابلو سالواتور موندی را سال ۲۰۰۵ در یک حراجی ۱۱۷۵ دلار فروختند و در نهایت هم پس از کم شدن موارد قانونی تنها ۷۰۰ دلار به آنها رسید.

لوییس در کتاب خود داستان گران‌ترین نقاشی دلوینچی را از زمان کشیده شدن تا فروخته شدن به بهای ۴۵۰ میلیون دلار روایت کرده است. او نسخه NFT سالواتور موندی را سالواتور متاورسی نام نهاده که به یک دنیای دیگر اشاره دارد؛ دنیایی که بلاکچین و رمزارزها بر آن چیره شده‌اند. کریستیز حدود یک دهه در اصالت نقاشی داوینچی تردید داشت اما سرانجام آن را تایید کرد.

برنامه و هدف لوییس فروختن سالواتور متاورسی به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار از رمزارز اتریوم است و اگر تابلو به این رکورد نرسد، دست‌کم می‌تواند توجه دنیا را به بی‌عدالتی موجود در بازار هنر جلب کند؛ بازاری پیچیده که حق دارندگان و صاحبان اصلی تابلوها و آثار هنری را به آسانی آب می‌خورد.

در روزهای اخیر یک نقاشی دیجیتالی از هنرمندی به نام بیپل حدود ۷۰ میلیون دلار چکش خورد و نشان داد دنیای رمزارزها هم می‌تواند در بازار آثار هنری حضور پررنگ و جدی داشته باشد. تفاوت آثار خلق‌شده در دنیای رمزهای معاوضه‌ناپذیر با آثار واقعی در این است که در فروش‌های بعدی هم بخشی از پول معامله به خالق ابتدایی می‌رسد.

logo-samandehi