رییس دانشگاه شهید بهشتی

نحوه گزینش دانشجویان دکتری ایراد دارد

رییس دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه نحوه گزینش دانشجویان دکتری به شدت ایراد دارد، گفت: امیدوارم این نحوه پذیرش دانشجو برای دوره دکتری تا سال ۱۴۰۰ تغییر کند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر سعدالله نصیری قیداری ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: اینکه دانشجویان دکتری هم همانند دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و از طریق آزمون وارد دانشگاه ها شوند به هیچ عنوان شیوه مطلوبی نیست، در سایر کشورهای دنیا نیز این استاد است که دانشجویان دکتری را بر اساس شاخص هایی که در نظر دارد، جذب کرده و با کمک گرنت هایی که در اختیار دارد حقوق آنها را پرداخت می کند.

وی در ادامه تصریح کرد: سال گذشته ۳۹ دانشجوی دکتری برای رشته فیزیک در دانشگاه شهید بهشتی معرفی شدند در حالی که نمی شد حتی دو دانشجو را از بین افراد معرفی شده انتخاب کرد و عمیقا در تعجب بودم که این افراد حتی مباحث کلی را هم بلد نیستند در نهایت و علی رغم میل و رضایت، دو نفر از این افراد را جذب کردم.

رییس دانشگاه شهید بهشتی در خصوص ویژگی های دانشجوی دکتری تاکید کرد: دانشجویان دکتری باید تمام وقت دنبال فعالیت های پژوهشی باشند و در رشته هایی مانند همین رشته فیزیک نیز باید این رشته را از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد آموخته باشند.

دکتر قیداری تاکید کرد: متاسفانه گزینش دانشجویان دکتری به شدت ایراد دارد، به دلیل اینکه داوطلب دوره دکتری حتی در رشته های غیرتخصصی می تواند صرفا با کسب حدنصاب نمره برای مصاحبه و ورود به دانشگاه پذیرفته شود.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح شیوه پذیرش دانشجوی دکتری، گفت: سنجش دانشجویان دکتری باید از طریق سازمان سنجش انجام شود، اما پذیرش را در اختیار دانشگاه ها قرار دهند.

رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: در حال حاضر قانون جداسازی سنجش و پذیرش دانشجویان دکتری در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است که احتمالا به زودی به تصویب این شورا برسد امیدوارم نحوه پذیرش دانشجویان دکتری نیز تا سال ۱۴۰۰ تغییر کند.

logo-samandehi