نگاهی به نقاشیهای دیجیتالی ماتا در نمایشگاه «سراب» نیویورک
الکسیس ماتا در نمایشگاه «سراب» گالری The Hole در نیویورک، با نقاشیهای رنگ روغنی خود که تحت تأثیر هوش مصنوعی و سفرهایش به بیابانهای اطراف مکزیکوسیتی خلق شدهاند، مرزهای میان واقعیت و ادراک را به چالش میکشد.
به گزارش گالری آنلاین، الکسیس ماتا، هنرمند برجسته نمایشگاه «سراب»، آثار خود را در گالری The Hole واقع در تریبکا نیویورک به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه، که با همکاری رائول د لارا برگزار شده، نقاشیهای رنگ روغنی ماتا را در کنار مجسمههای چوبی او قرار داده است. نام «سراب» به پدیدهای بصری اشاره دارد که به دلیل شکستن نور در بیابان پدیدار میشود و در این نمایشگاه، به شکل محیطی غوطهورکننده با دیوارهای تیره و گودالهای شنی بازآفرینی شده است.
نقاشیهای ماتا، که تحت تأثیر سفرهای او به سه بیابان نزدیک مکزیکوسیتی شکل گرفتهاند، تجربههای حسی تقویتشده توسط گیاهان دارویی را به روی بومهای بزرگ ترجمه میکنند. این آثار، با ترکیب مداخلات دیجیتال و نقصهای هوش مصنوعی، مناظر سنتی را به الگوهای انتزاعی و شکسته تبدیل میکنند. در آثاری مانند Volar para observar، این انحراف چنان شدید است که تصویر به الگوهای دینامیک تبدیل میشود.
ماتا در این نقاشیها به مضامینی چون تحول و ناپدیدشدن میپردازد. با استفاده از فرآیند آنالوگ-دیجیتال، او طبیعت بیجان را به مناظری فراواقعی تبدیل میکند که مرزهای ادراک را به چالش میکشند. گلها، میوهها و عناصر طبیعی در این نقاشیها به اشکالی غیرزمینی و پویا تغییر شکل میدهند که مفهوم زوال و تکامل را در خود جای دادهاند.
آثار ماتا و د لارا، پیوندی عمیق با میراث فرهنگی مکزیک برقرار میکنند. در نقاشیهای ماتا، حضور نخلهای خاردار و گیاهان بومی مکزیکوسیتی به عنوان نمادی از غرور ملی دیده میشود، در حالی که تکنیک سورئالیستی او به پیچیدگیهای حافظه و هویت ادای احترام میکند. د لارا نیز با استفاده از تکنیکهای سنتی حکاکی چوب و مواد خاص مانند دانههای تسیته، که در مراسمهای مذهبی استفاده میشدند، همین مضامین را در آثار خود دنبال میکند.
نمایشگاه «سراب» تجربهای شخصی و در عین حال جهانی از ادراک و حافظه را ارائه میدهد. نقاشیهای جسور و انتزاعی ماتا مرزهای واقعیت را به چالش میکشند و حضور او در این نمایشگاه را به نقطهای برجسته تبدیل میکنند.