نقد و مقالات

1399/7/22
سهل‌انگاری در طراحی و اجرای سفارش‌های تجسمی در ایران
اخیرا در فضای مجازی و بعضی رسانه‌ها در اعتراض به مجسمه‌ها، نقش برجسته‌ها و بعضی لوگوهایی كه از برخی شخصیت‌های معاصر ساخته یا برای وزارتخانه‌ای طراحی شده، حركتی شكل گرفته كه می‌تواند حكایت از مشكلی باشد بزرگ‌تر كه به گونه كوهی در زیر آب گاهی نوك خود را از آب بیرون می‌دهد و با دیدی دقیق‌تر ماهیت و عملكرد خود را عیان می‌كند.
1399/6/22
تقابل آگاهی و بیگناهی!
دربین نقاشان پست‌امپرسیونیست 'پل گوگن' بیش از همه آثارش را با نمادپردازی و زبان استعاری درآمیخت تا پیشگام موج گسترده سمبولیسم در تاریخ هنر مدرن شناخته شود؛ موجی که منشاء تحولات مهمی در هنر سده بیستم ازجمله ظهور سبک سورئالیسم شد. تابلوی 'کِی ازدواج می‌کنی؟' نمونه شاخصی است از زبان تصویری این نقاش بزرگ فرانسوی که پیچیدگی‌های زندگی، عشق و آزادی را در پس زمینه‌ای غیراروتیک بیان داشته است.
1399/4/25
بازنمایی بصری در معماری چگونه به تحول خود ادامه خواهد داد؟
بنا به گفته Howard Gardner ، هوش انسان را می توان به 8 گروه مختلف طبقه بندی کرد، هوش فضایی یکی از این هاست که به توانایی و مهارت ذهنی در خلق و تجسم فضاهای 3 بعدی می پردازد. معماری یکی از شاخه های متعددی است که از این توانایی بهره می گیرد. در این مقاله به نحوه تکامل و تحول بازنمایی بصری در معماری در طول تاریخ می پردازیم ، از ابراز هوشمندانه ترین ایده ها گرفته تا ثبت اغراق آمیز ترین رویاها.
1399/4/6
برجسته سازی
یک محیط تک رنگ فضایی است که در آن بیشتر عناصر معماری از یک رنگ واحد ساخته شده است. اگرچه اغلب معمارها در فضاهای تک رنگ از رنگ سیاه و سفید به دلیل خنثی بودن استفاده میکنند اما می توان تقریباً از هر رنگی برای طراحی یک فضا استفاده کرد و از مزایای آن ها و سایه های نامتناهی آنها استفاده کرد. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به سه استراتژی طراحی با یک رنگ واحد.
1399/4/6
یکپارچه سازی
یک محیط تک رنگ فضایی است که در آن بیشتر عناصر معماری از یک رنگ واحد ساخته شده است. اگرچه اغلب معمارها در فضاهای تک رنگ از رنگ سیاه و سفید به دلیل خنثی بودن استفاده میکنند اما می توان تقریباً از هر رنگی برای طراحی یک فضا استفاده کرد و از مزایای آن ها و سایه های نامتناهی آنها استفاده کرد. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به سه استراتژی طراحی با یک رنگ واحد.
1399/4/6
جداسازی
یک محیط تک رنگ فضایی است که در آن بیشتر عناصر معماری از یک رنگ واحد ساخته شده است. اگرچه اغلب معمارها در فضاهای تک رنگ از رنگ سیاه و سفید به دلیل خنثی بودن استفاده میکنند اما می توان تقریباً از هر رنگی برای طراحی یک فضا استفاده کرد و از مزایای آن ها و سایه های نامتناهی آنها استفاده کرد. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به سه استراتژی طراحی با یک رنگ واحد.
1399/2/6
سلسله مقالات آموزش گرافیک از پایه تا پیشرفته (بخش اول)
سلسله مقاله های آموزشی در حوزه گرافیک با ذکر اصول پایه ای این حوزه از هنرهای تجسمی به مناسبت روز جهانی گرافیک آغاز میشود و در شماره های بعدی این سلسله مقالات با مطالب تخصصی در این زمینه همراه شما خواهیم بود.
1398/12/15
از دریچه یک اثر
تصور بی‌نهایت، جلوه‌ایست از تعلیق "زمان" و بیکرانی "مکان" و پنداشتی موهوم برآمده از عالم حیرانی و سیر ماورایی. چیدمان‌های اتاق تاریک هنرمند ژاپنی‌امریکایی “یایویی کوساما' با عنوان کلی 'اتاق آینه بینهایت' که ۲۰ نمونه آن از سال ۱۹۶۵ تاکنون کار شده‌اند، از بدیع‌ترین تجربه‌های هنر معاصر در درک مفهوم بی‌نهایت و جهان ناشناخته لازمان و لامکان به‌شمار می‌روند.
1398/12/14
نگاهی به مجموعه خسرو شیرین ایرج اسکندری
از آخرین باری که به خانه و فضای ایده آل زندگی فکر کردم بی وقفه به دنبال خانه ای بودم که پنجره هایش رو به درخت هایی باز شود که در نقاشی های ایرج اسکندری دیده بودم. به این فکر می کردم که این درختان را در کدام شهر، کدام محله و کدام کوچه میتوانم پیدا کنم؟
<< آخرین صفحه < صفحه بعدی صفحه قبلی > اولین صفحه >>

صفحه شماره: 1

تعداد كل : 175
logo-samandehi