نگاهی به طراحی پارک علم و نوآوری Xingyao

پارک علم و نوآوری Xingyao در منطقه فناوری پیشرفته Hangzhou واقع شده است که توسط بسیاری از پارک های علم و فناوری و پارک های صنعتی احاطه شده است.


به گزارش گالری آنلاین، هر دو طرف پارک، ساختمان‌های صنعتی قدیمی است که در پایان قرن گذشته ساخته شده‌اند و تعداد کمی پارک علم و فناوری جدید در حال ظهور هستند. فضای صنعتی نسبتاً یکنواخت است و مکان های ارتباطی و تفریحی وجود ندارد و ظرفیت خدمات شهری ضعیف است. طراحی این پروژه تنها بر عملکرد اداری داخلی آن متمرکز نیست. نحوه افزودن فضاها و رابط‌های شهری مثبت و باز به محیط اطراف به یکی از ملاحظات کلیدی در طراحی تبدیل شده است.

طرح کلی ساختمان با محیط منطقه ای ترکیب می شود و شخصیتی را به شهر ارائه می دهد. با توجه به جهت اصلی جریان عابر پیاده در ضلع شمال غربی، میدان ورودی شهر در ضلع شمالی پایه راه اندازی شده و به عنوان ورودی اصلی پارک عمل می کند. در حال حاضر منابع چشم انداز شهری مانند سیستم های آبی و پوشش گیاهی وجود دارد. یک باغ در ضلع جنوبی ایجاد شده است تا یک جهت بصری را به سمت جنوب تشکیل دهد. این طرح ساختمان اداری 17 طبقه اصلی را در ضلع شمال شرقی حفظ کرده و بازسازی می‌کند و سه ساختمان اصلی بلندمرتبه دیگر را ترتیب می‌دهد تا یک طرح محصور با ساختمان‌های قدیمی اولیه را تشکیل دهد. با اتصال آنها از طریق راهروهای مرتفع برای ایجاد حس یکپارچگی در پارک، الگویی از "شمال پویا و جنوب ایستا" را تشکیل می دهد.


طراحی فضای داخلی پارک بر انتخاب مسیر افراد در ساختمان و محیط تاکید می کند، امکانات رفتاری متعدد کاربران در محیط را در نظر می گیرد و نفوذپذیری و باز بودن پارک را حفظ می کند. فضای خاکستری راهرو همه حیاط ها را به هم متصل می کند و جایگاه های سکوها تعدادی باغ هوایی را تشکیل می دهند که کاربران می توانند در آن بمانند و استراحت کنند تا بتوانند آزادانه راه بروند و یک دایره اکولوژیکی محصور در ارتفاع کم را تشکیل می دهند. تریبون طبقه همکف طرح محصور ساختمان اصلی را ادامه می دهد. ورودی و خروجی های طبیعی بین واحدهای ساختمان شکل می گیرد. چشم انداز طبقه همکف که بر حیاط غرق شده متمرکز است، مکان منسجمی از تعامل را ارائه می دهد. فضای سبز انعطاف پذیر در فضای باز به آرامی ساختمان را با فضای مشترک مرتبط می کند و حس بصری تغییر منظره را از طریق پنجره های مختلف و طراحی مبهم و محو کردن مرزهای بین مناظر داخلی و خارجی درک می کند.

طراحی آزادی فعالیت کاربران فضای اداری مرتفع را در نظر می گیرد. راهرویی با ارتفاع بالا با حجم محصور L شکل، سه ساختمان اصلی را به هم متصل می کند تا یک سازه اتصال چند برج را تشکیل دهد که بهترین مکان برای مشاهده ضلع جنوبی کوه و فضای کافی برای استراحت را در اختیار دفاتر مرتفع قرار می دهد. این طرح از ابزارهای مؤثری استفاده می کند. فونداسیون شمع‌های فشار استاتیک لنگر اضافی و شمع‌های حفاری شده را اتخاذ می‌کند و روبنا به طور جامع از ابزارهای تقویتی مختلفی مانند بخش بزرگ‌کننده، بسته‌بندی فولاد و چسباندن مواد کامپوزیت فیبر کربنی استفاده می‌کند، به طوری که ساختمان موجود پس از بازسازی، الزامات عملکرد لرزه‌ای را برآورده می‌کند.

هر گروه از حجم ساختمان با دیگری متفاوت است و مجموعه ای از ترکیبات رایج اما متفاوت از روابط و ویژگی های فضایی را تشکیل می دهد و به ترکیب انعطاف پذیر مورد نیاز برای انواع وضعیت های اداری پاسخ می دهد. در بالکن کم ارتفاع، یک فضای اداری واحد با حجم کمتر راه اندازی شده است. بلوک های کوچک در مقیاس کوچک شکافته شده و سازماندهی مجدد می شوند و فضاهای مختلفی به صورت همپوشانی و متقاطع ایجاد می شوند و فضای اداری را تشکیل می دهند که حیاط ها را با فضاهای تراس به هم متصل می کند. فضای بزرگ بالای بالکن با ساختمان اصلی مستقل از یکدیگر است اما از طریق راهروهای مرتفع ارتباط نزدیکی دارد و مکانی برای دفاتر متوسط و بزرگ فراهم می کند.

انعطاف پذیری فضای عمومی به مناظر، نور خورشید و هوا اجازه نفوذ به داخل می دهد و شفافیت فضا را تقویت می کند و تجربه ای راحت و روشن را به افراد می دهد. در داخل ساختمان از سرسراها و راهروها برای قاب بندی منظره استفاده می شود. فضاهای مشترک در هر طبقه استاندارد در مکان های عالی برای ارتباط، استراحت، تماشای منظره و شرکت در فعالیت های گروهی کارمندان تنظیم شده است. تعداد زیادی از فضاهای خاکستری مرزهای بین فضاهای داخلی و خارجی را محو می کند و در عین حال ارتباط بین هر فضا را نزدیکتر می کند که منجر به تحقق تبدیل عملکردی می شود و می تواند روابط فضایی را در یک محیط کارآمدتر و راحت تر سازماندهی کند. وجود پارک علم و نوآوری Xingyao بخش خالی فضای عمومی شهری را در این منطقه پر می کند و تجربه ای خوشایند را برای دفتر و ظاهری جدید به رابط شهری به ارمغان می آورد.


logo-samandehi