بافت تاریخی روستاهای آتان و کلایه قزوین ساماندهی می‌شود

در راستای حفاظت از بافت تاریخی مناطق روستایی ساماندهی و احیای بخش‌هایی از بافت تاریخی روستاهای آتان و کلایه در منطقه الموت شرقی آغاز شد.


به‌گزارش گالری آنلاین به نقل از میراث آریا، احسان نورانی با اشاره به پروژه‌های مرمتی این اداره‌کل در مناطق روستایی برای جلوگیری از تخریب بافت تاریخی و حفاظت از معماری بومی این مناطق گفت: هر دو روستااز زیباترین روستاهای پلکانی هستند که ابنیه روستا به سبب همجواری در شیب تند و استفاده از تکنیک‌های قدیمی و مصالح کاه‌گلی در این نوع ساخت‌وساز، در معرض تخریب و آسیب جدی قرار دارند.

معاون میراث‌فرهنگی استان قزوین افزود:با توجه به لزوم حفاظت از الگوهای سنتی معماری، سامان‌دهی بخش‌هایی از بافت روستا شامل بام‌سازی منازل به‌منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت و تخریب سقفدر مساحتی به متراژ حدودی ۶۰۰ مترمربع در روستای آتان و ۱۳۵۰ مترمربع در روستای کلایه از اقدام‌های مرمتی این پروژه‌ها به‌شمار می‌رود.

او خاطرنشان کرد: هر ۲ پروژه با مشارکت جامعه محلی و نظارت کارشناسان مرمت این اداره‌کل با هزینه‌‎ای در حدود ۲۰ میلیاردریال از محل اعتبارات ملی اداره‌کل دردست اجراست.

بافت تاریخی روستاهای آتان و کلایه از توابع بخش الموت‌شرقی به‌سبب برخورداری از طبیعتی بکر و دست‌نخورده و استفاده از الگوهای معماری سنتی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

logo-samandehi