دبیران جشنواره فجر تا پایان تیرماه معرفی می‌شوند

محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ درباره انتخاب دبیران جشنواره‌های مختلف «فجر» گفت: به حمدلله با تلاش ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران شوراها، دبیران بخش‌های مختلف فجر در حال انتخاب هستند.

به گزارش گالری آنلاین بهن قل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری آنا، به برخی سوالات درباره اتفاقات اخیر هنر پاسخ داد.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ درباره انتخاب دبیران جشنواره‌های مختلف «فجر» گفت: به حمدلله با تلاش ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران شوراها، دبیران بخش‌های مختلف فجر در حال انتخاب هستند و هنوز در ابتدای تابستان هستیم و فرصت را از دست نداده‌ایم.

دبیران جشنواره فجر تا پایان تیرماه معرفی می‌شوند

وی در توضیح بیشتر درباره انتخاب دبیران فجر تصریح کرد: در عرصه هنر‌های نمایشی و موسیقی، چون حساسیت‌ها زیاد است، ملاک‌های مختلفی برای انتخاب دبیر رعایت می‌شود، مثل توانایی علمی و اجرایی؛ یعنی ابتدا مدیران کل فرهنگ و ارشاد پیشنهادات خود را مطرح می‌کنند، درباره پیشنهادات بحث می‌شود، سپس روی یک نفر توافق می‌شود و مذاکره صورت می‌گیرد، پس از آن هم مراحل اداری و استعلامات انجام می‌شود که طبق روال منطقی و عادی تا آخر همین ماه انتخاب دبیران بخش‌های مختلف همچون دبیر فیلم فجر صورت می‌گیرد.

آغوش وزارت ارشاد به روی هر فردی که سیادت قانون و جمهوری اسلامی را بپذیرد، باز است

سالاری درباره افرادی که در این مدت به دلائل مختلف همکاری خود را در عرصه‌های هنری با بدنه وزارتخانه قطع کردند، گفت: اصل ماجرا این سخت است که راه کاروان از سمت ما باز است. وزارت‌خانه آغوشش به روی هر فردی که سیادت قانون و جمهوری اسلامی را بپذیرد، گشوده است، اما اینکه هنرمندی احساس کند که فراتر از قانون است و می‌تواند قوانین موضعه را زیرپا بگذارد، به این علت که هنرمند است، چنین چیزی مورد قبول نیست.

هیچکس فراتر از قانون نیست

وی با تأکید براینکه هیچکس فراتر از قانون نیست و هنرمند و غیرهنرمند هم ندارد، گفت: قانون باید به بهترین نحو اجرا شود، البته اغماض‌هایی هم با سعه صدر انقلابی صورت گرفته است، همچنان که الان شاهد اجرای کنسرت‌ها و تئاترهایی هستیم که قبلا شاید هنرمندانشان دچار مشکلاتی هم شده باشند اما دو مرتبه برگشتند و اجرا می‌روند.

سالاری در ادامه افزود: از سوی دیگر افرادی که تخلف قانونی دارند یا شئونات نظام را رعایت نمی‌کنند نخست باید تکلیفشان را با خودشان مشخص کنند، نظام برای این افراد نمی‌تواند خدمتی انجام دهد، برخی‌ها دوست دارند مخالف‌خوانی کنند یا ژست اپوزیسیون بگیرند، این‌ها دنبال درآمدزایی هستند هر چقدر هم که برای این‌ها تلاش کنیم، کاری نمی‌توانیم انجام دهیم چرا که با ما همراهی نخواهند کرد، برای چنین قشری ما هیچ برنامه‌ای نداریم.

اهمیت احیاء جشنواره‌های منطقه‌ای

وی در پاسخ به این سوال که برای رویش‌ها چه سیاستی را اتخاذ شده، گفت: اول اینکه احیای جشنواره‌های منطقه‌ای در همین راستا صورت گرفته است، جشنواره‌های منطقه‌ای کمک می‌کند که استعداد‌های نو شناخته شوند، دوم اینکه آموزش‌های تخصصی و عمومی برای استان‌ها و شهرستان‌ها باید صورت بگیرد. این آموزش‌ها در همه حوزه‌های هنر در حال انجام است که بعد در یک فرآیند کلان‌تر استعدادها بررسی شده و به تدریج به چرخه حرفه‌ای هنر این افراد تزریق می‌شوند. طبیعتا در چنین شرایطی ما دنبال چهره سازی و تشکیل مجموعه‌هایی از نیرو‌های خلاق با اصالت، هنرمند و با دیانت هستیم که بتوانند آینده هنر این کشور را تضمین کنند.

سالاری اظهار داشت: در کنار این کار‌ها رایزنی‌هایی هم با دانشگاه‌های هنری صورت دادیم تا بتوانیم تعدادی هنرمند دانشجو و استاد که شاید به دلائل خصوصیات فردی گوشه‌گیری را بیشتر از حضور در صحنه انتخاب کردند، درگیر بخش‌های هنری کنیم. در مجموع یکی از اهداف ما در حوزه هنر، کشف و بالندگی استعداد‌های جدید است که تا الان در حوزه موسیقی، تجسمی و تئاتر فعالیت می‌کردند. جشنواره موسیقی جوان، تجسمی و منطقه‌ای تئاتر نیز چنین هدفی را دنبال می‌کند.

بنیاد رودکی زیر نظر معاونت هنری نیست!

معاون هنری وزارت فرهنگ درباره حاشیه‌های ایجاد شده و مشکلاتی که در حین اجرای «کنسرت لیان» در تالار وحدت صورت گرفت، گفت: دوستان ما در بنیاد رودکی و تالار وحدت باید در انتخاب موسیقی که قرار است در سالن اجرا بشود، خیلی دقت کنند اینکه چه موسیقی در چه سالنی ظرفیت اجرا دارد. البته این را باید بگویم که بنیاد رودکی زیر نظر معاونت هنری نیست، تالار وحدت زیرنظر بنیاد رودکی است این را باز تأکید می‌کنم که خیلی‌ها این مدت فکر می‌کردند این خطا از «معاونت هنری» رخ داده است.

اتفاقات تالار وحدت قابل دفاع نیست، خطا از انتخاب نوع موسیقی بود

وی در این باره افزود:‌ اتفاقی که در تالار وحدت رخ داد، قطعا مورد تأیید هیچکس نیست، چرا که این سالن شأنی دارد یک عده رفتار‌هایی کردند که قابل دفاع نیست، خطا از انتخاب نوع موسیقی بود که در آن سالن اجرا شد. سالن وحدت با شأن است حتما باید موسیقی که در آنجا اجرا می‌شود، مراقبت شود لذا با احترام به گروه کنسرت لیان، خود این گروه باید مراقبت می‌کردند که چه اثری در کجا در حال اجرا است، پس چنین چیزی قابل دفاع نیست و موجب رنجش خاطر اصحاب فرهنگ و هنر اعم از متدینین و مومنین شده است.

سالاری یادآور شد:‌ نکته دیگر عکس‌العملی بود که از سوی برخی افراد خودسر رخ داد که آمدند و رفتار‌های ناهنجار و ناشایست صورت دادند که آن هم قابل دفاع نیست، بنابراین حتما اگر تخلفی صورت بگیرد باید با آن برخورد شود، اما راه برخورد قانون است، نهاد‌هایی مسئول هستند. اگر نهادی که مسئول این اتفاق است، قصوری داشته باشد و به رفتار‌های خودسرانه امتیاز دهد، این اتفاق نخواهد افتاد. در همان شب برای این امر برخورد مناسب صورت گرفت، از افراد تعهد گرفتند حتی به سالن تذکر داده شد و همه کار‌ها دقیق انجام شد؛ بنابراین هیچ دلیلی برای آن رفتار خودسرانه ناشایست وجود نداشت.

وی همچنین توضیح داد: بنابراین و در گام اول سالن‌ها و خانواده‌ها باید به این نکته توجه کنند که هنجار‌هایی که در کنسرت‌ها باید رعایت شود، قطعا رعایت شود از سوی دیگر باید اجازه دهیم که مراجع ذی صلاح و قانونی کارشان را انجام دهند نه کسانی که هیچ مسئولیت قانونی به هیچ لحاظی ندارند!

کمیته تخلفات کنسرت‌ها و سالن‌ها مرجع برخورد با ناهنجاری‌هاست

سالاری در پاسخ به این سوال که اگر این اتفاق در سالن دیگری هم رخ داده بود، واکنششان چطور بود، گفت: عمل غیر قانونی از هیچکس و هیچ جایی پذیرفته نیست. (عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است / کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم)؛ بنابراین فرقی بین تالار وحدت که برای وزارت فرهنگ است یا سالن‌هایی که برای نهاد‌ها و ارگان‌های دیگر است، وجود ندارد، اما اینکه چه مرجعی باید بدان‌ها رسیدگی کند، وزارت فرهنگ وارد گفتگو می‌شود یعنی مرجع برخورد با ناهنجاری‌ها «کمیته تخلفات کنسرت‌ها و سالن‌هاست». این کمیته با همه این ناهنجاری‌ها برخورد کرده، تذکر می‌دهد و سپس رأی صادر می‌کند.

وی اظهار داشت: اینکه عده‌ای بخواهند شرایطی ایجاد کنند که هیچ سالنی امنیت نداشته باشد و مخاطبان یک سالن امنیت روانی به لحاظ حضور در سالن نداشته باشند، از هیچکس پذیرفته نیست. در نهایت و خوشبختانه موضوع اخیر باعث شد که یک گفت‌وگوی خوبی بین همه جریانات هنری و موسیقایی کشور شکل بگیرد و همه احساس کنند که در این زمینه مسئول هستند، باید روی قانون راه بروند و حکم مراجع قانونی را واجب بدانند، این مسئله در وزارت فرهنگ به نظرم یک اتفاق خوب بود که باعث وحدت و همدلی شد تا همه کمک کنند به بهترین نحو فضای فرهنگی کشور مدیریت شود، در نهایت جا دارد از وزیر فرهنگ و اهتمامی که به این موضوع در هیئت دولت، مکاتبات و مکالمات با دیگر وزرای کابینه داشتند، تشکر کنم.

logo-samandehi