نزدیک‌ترین فاصله ماه تا زمین از نگاه عکاسان طبیعت‌گرا

پدیده «blue moon» یکی از پدیده‌های طبیعی است که کمتر درباره آن شنیده‌ایم. طی این اتفاق ماه کامل بیش از حد معمول به زمین نزدیک می‌شود. «blue moon» روز سی‌ام اوت سوژه‌ عکاسان کشورهای مختلف بوده است.


به گزارش گالری آنلاین بهن قل از ایلنا، عناصر طبیعی همواره برای هنرمندان و عامه مردم جالب توجه بوده‌اند. کوهستان، جنگل، دریا، گویر، آسمان صاف یا ابری در طول تاریخ به طور مکرر توسط نقاشان، مجسمه‌سازان، شاعران و هنرمندانِ دیگر رشته‌ها سوژه آثار هنری قرار گرفته‌اند. اما موارد مذکور تنها بخش کوچکی از طبیعتی به حساب می‌آیند که پیرامون ما را دربرگرفته است.

آیا دنیای ما محدود به کره زمین و متعلقات آن است؟

کلیت هستی بدون شک محدود به کره زمین نیست و سیاره ما بخش بسیار کوچکی از عالم هستی را شامل می‌شود. لذا کهکشان‌ها، ستاره‌ها، سیاره‌ها و اجرام آسمانی همواره برای بشر اهمیت داشته و جالب توجه بوده است. در این میان اخترشناسان و ستاره‌شناسان از وجود این دنیای عجیب و غریب بهره بیشتری می‌برند و این گسترده عظیم را بیش از مردم عامه با چشمان غیر مسلح، می‌شناسند. البته که تلسکوپ عظیم «جیمز وب» با امکانات و تجهیزاتی که دارد مدتی است به انتشار آثاری واضح از کهکشان‌ها و ستاره و سیارات می‌پردازد و به این واسطه وجوه زیباتری از دنیای پیرامون ما را پیش روی مردم جهان قرار داده است.

اما در میان سیاره‌ها و ستاره‌های متعدد موجود در فضا، ماه برای اهالی زمین از بقیه زیباتر و جذاب‌تر است. هنر عکاسی شاید بیش از دیگر هنرها این زیبایی را به ثبت تاریخی رسانده است. اما موضوع این است که ماه آنقدری به زمین نزدیک نیست تا بتوان با دوربین‌های معمولی و حتی حرفه‌ای جزییات و زیبایی‌های آن را هنرمندانه به ثبت رساند.

اما گاه پیش آمده که طی فعل و انفعالات طبیعی، ماه بیش از زمان‌های دیگر به زمین نزدیک شود. این اتفاق که به ندرت رخ می‌دهد طی روزهای گذشته رخ داده است. «سی‌ان‌ان» در اینباره گزارشی منتشر کرده است. این پدیده را «blue moon» یا ماه آبی می‌نامند.

پدیده «blue moon» چیست و چه زمانی رخ می‌دهد؟

ستاره‌نگاران در سراسر جهان چهارشنبه شب سی‌ام آگوست مصادف با چهارشنبه هشتم شهریورماه با منظره نادری از ماه روبرو شدند. طی این اتفاق که به آن «blue moon» / «ماه آبی» می‌گویند؛ ماه کامل به طرز غیرقابل باوری به زمین نزدیک بوده است. این اتفاق به ثبت آثار بدیعی از ماه انجامیده که در طول گزارش منتشر می‌شوند.

اما «blue moon» یا «ماه آبی» چیست؟ این پدیده به ندرت و در مواقع خاص رخ می‌دهد. به طور خلاصه و واضح دومین ماه کامل در یک ماه تقویمی را «blue moon» می‌گویند. این رویداد هر دو یا سه سال یک بار (زمانی که طی یک سال به جای دوازده ماه کامل، سیزده ماه کامل دیده شود) رخ می‌دهد.

این رویداد روز چهارشنبه هشتم شهریورماه مصادف با سی‌ام اوت رخ داده است. که البته در ایران به این مقوله پرداخته نشد و تا به امروز آثاری از هنرمندان ایرانی با این موضوع منتشر نشده است. در این روز نه تنها دومین ماه کامل اوت مشاهده شده؛ بلکه به نزدیک‌ترین نقطه خود در مدار زمین رسیده است. این «ابر ماه» حدود ۱۸۰۰ مایل بیش از فاصله معمول خود به زمین نزدیک شده است.

کوهنوردان در ۳۰ اوت ماه فوق العاده آبی را از قله Piestewa در فینیکس ایالات متحده تماشا می‌کنند/ عکاس راب شوماخر

سی‌ام آگوست، ماه بر فراز کلیسای «ال پیلار» در «ساراگوزا» واقع در اسپانیا طلوع می‌کند/ عکاس خاویر بلور

ماه در پشت مجسمه «سیمون بولیوار»/ شهر کاراکاس واقع در ونزوئلا/ عکاس فدریکوش

ماه فوق‌العاده نزدیک به زمین از پشت برج «CN» واقع در تورنتو، کانادا غروب می‌کند/ عکاس فرانک‌گان

ماه آبی پشت معبد «پوزیدون» در نزدیکی شهر آتن پایتختیونان/ زمان ۳۰ اوت/ عکاس استلیوس میسیناس از رویترز

مردی دوچرخه سوار در تللو نور ماه که برفراز شهر شمالی «بیت لاهیا» در نوار غزه قرار دارد/ زمان نیمه‌شب، پیش از طلوع خورشید

سی‌امین شب آگوست/ ماه بر فراز شهر هاوانا واقع در کشور کوبا

یک هواپیما در آسمان لندن که پس‌زمینه آن را ماه کامل پوشانده است/ عکاس: پیتر مک دیارمید/ شاتر استوک

ماه در نزدیکی کلیسای جامع «سنت باسیل» در میدان سرخ مسکو، روسیه/ عکاس الکساندر زملیانیچنکو

ماه در آسمان دهکده کوچک «Ujue» واقع در شمال اسپانیا/ عکاس آلوارو بارینتوس

ماه در پشت قلعه «کاستل دل مونته» در آندریا پولیا واقع در کشور ایتالیا/ این عکس برخلاف دیگر آثار روز بیست و نهم اوت به ثبت رسیده است/ عکاس: لورنزو دی کولا

logo-samandehi