رنگین کمان اتو پینه از فردا در موزه هنرهای معاصر تهران

مایشگاه آثار هنرمند آلمانی اتو پینه با عنوان رنگین کمان که از ۵ اسفند ۹۳ در موزه هنرهای معاصر برپا شده است، پس از تعطیلی چند روزه نوروزی، از فردا، چهارشنبه پنجم فروردین کار خود را از سر می‌گیرد و همه روزه از ساعت ۱۰صبح تا ۷ بعدازظهر پذیرای علاقمندان خواهد بود.

بیش از یکصد اثر از اتو پینه، هنرمند فقید آلمانی روی دیوار‌ها و در فضای گالری‌‏های موزه هنرهای معاصر قرار گرفته‌اند. بالون‏‌های ستاره‌‏ای در رمپ ورودی موزه، همانجا که پیش از این اثر حجمی الکساندر کالدر معلق بود، جای گرفته‌‏ و تا شیشه‏‌های نورگیر موزه بالا رفته‌‏اند.

از رمپ موزه هم که به سمت پایین برویم می‌‏بینیم که فضای این گالری بزرگ به دو بخش تقسیم شده و لاله‌‏های سیاهرنگ و در بخش دیگر سرامیک‏‌های پینه خودنمایی می‌کنند. این سرامیک‏‌ها یا به شکل رنگین‎کمان هستند یا اشکال آسمانی را برای بیننده تداعی می‌‏کنند و در همه آن‌ها از رنگ طلایی استفاده شده است.

در گالری‏‌های بعدی موزه آثار طراحی و نقاشی یا چیده‏ شده‎اند، اما اتاق نور یکی از بخش‎های بسیار جذاب این نمایشگاه است؛ یک اتاق کوچک که سوراخ‎های ریز بسیاری روی دیوار آن وجود دارد و با تابیدن نور از بیرون و از این سوراخ‏‌ها به درون اتاق فضایی کهکشانی مخاطب را در بر می‌‏گیرد. چنین فضایی به وسیله هفت ویدئو پروجکشن در تالار دیگری نیز ایجاد شده است تا مخاطبان حضور در دریایی از رنگ و نور را بیشتر تجربه کنند.

در کنار اتاق نور هم سه اثر بلورین از پینه با رنگ آبی فیروزه‌‏ای و برگرفته از رنگ کاشی‏‌های اصفهان قرار داده شده‎اند. این سه چراغ بلورین نور را به شکل مواج به اطاف پراکنده و در محیطی که به رنگ سفید درآمده، فضای دلپذیری را برای بینندگان ایجاد می‌کنند.

و بالاخره بالا‌ترین گالری موزه هنرهای معاصر نیز به تابلوهای رنگین‏ کمانی پینه اختصاص دارد تا عنصر اصلی این نمایشگاه به بهترین شکل در معرض دید قرار گیرد.

پیش از این موزه هنرهای معاصر تهران میزبان آثار دو هنرمند از گروه "زیرو" بوده و اکنون پذیرای آثار اتو پینه بنیانگذار این گروه شده است. اتو پینه که قرار بود خود درهنگام برپایی نمایشگاهش به ایران سفر کند، بیست و ششم تیر ماه در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

پینه همواره مجذوب نور بوده است. او می‌گوید: "بدون نور نمی‌توانیم زندگی کنیم، کار کنیم یا حتی بخوریم و بنوشیم. بدون نور می‌میریم. این هم در مورد حیوان و هم در مورد انسان صدق می‌کند. جدای از این، نور یکی از زیبا‌ترین پدیده‌های کیهان، زندگی و جهان است."

تقریبا همه کارهای اتو پینه مرتبط با نور است. بنابه گفته او، شیفتگی‌اش به نور از زمان جنگ جهانی دوم و هنگام حمله هواپیماهای متفقین که باعث خاموشی در شهر می‌شد، شروع شد. اتو پینه در سال ۱۹۶۴ میلادی به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد.

اتو پینه می‌گوید: "نمی‌دانم آیا فردی بین الملل متولد شده‌ام یا نه، ولی زندگی من واقعا بین المللی بود و من از این خوشحالم. همه ما باید بین المللی باشیم. در طول تاریخ، عقده ملی گرایی هیچ چیز خوبی به ارمغان نیاورد. بهترین چیزی که ملت‌ها به ما ارائه کردند جام جهانی فوتبال است. این تنها چیز خوب است."

مجموعه‌ای از آثار پینه که این روز‌ها در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمده، ۱۰۰ اثر از او را شامل می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند تا ۲۸ فروردین ماه جهت بازدید از این نمایشگاه به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ روابط عمومی تماس حاصل کنند.

منبع : هنرآنلاین

logo-samandehi