منابع فرهنگی و هنری

1400/2/30
«مرد با شال آبی»؛ روند خلق یک پرتره با لوسین فروید
لوسین فروید (۱۹۲۲-۲۰۱۱)، به عنوان بزرگترین نقاش پرتره زمان ما شناخته می‌شد. او هفت ماه را صرف نقاشی پرتره منتقد هنری مارتین گی‌فورد کرد. روایت روزانه از برخوردهای آنها، خواننده را به آن مکان خصوصی، استودیوی این هنرمند، و در قلب روش‌های کار این استاد مدرن، اعم از فنی و روانشناختی، سوق می‌دهد. از این طریق می‌توان درک کرد که یک پرتره چیست، اما چیز دیگری نیز ایجاد می‌شود: یک پرتره، به تعبیری، از خود فروید.
1400/2/12
آثار روی کاغذ
انسان‌ها با گفت‌وگو تغییر می‌کنند و از آن روز که منیر سرگذشت شگفت‌انگیز خود را در طول آشنایی‌مان بازگو کرده است من نیز کاملاً تغییر کرده‌ام. منیر در «اعتراض علیه فراموشی» بسیار فعال است. آثار او، حافظه را که مانند خودِ هنرمند چندبعدی است، به فعالیت وامی‌دارد. او الگوی هنرمندان سده‌ی بیست‌ و یکم است.
1399/11/15
عناصر طراحی
این کتاب در هفت فصل شامل: زندگی‌نامه کاستلو، مبانی حجم، مطالعات پیشرفته در فرم، مطالعات درباره فضا، پیشرفت و توسعه، کارهای حرفه‌ای و پروژه‌های دانشجویی به چاپ رسیده است.
1399/8/29
"نقاش زندگی مدرن" و دیگر مقالات
بی‌تردید یکی از مهم ترین نوشته‌های انتقادی قرن ۱۹ام مقاله‌ی «نقاش زندگی مدرن» اثر شارل پیر بودلر شاعر و منتقد فرانسوی به شمار می‌رود که در بیست وششم نوامبر سال ۱۸۶۳م در مجله فیگارو به چاپ رسید. به طور قطع این مقاله از اولین صورتبندی‌های نظری در باب مدرنیته است؛ مقاله‌ای که هوشمندانه در باب رابطه میان امرتاریخی و امرشاعرانه تامل می‌کند؛ و از فشرده‌ترین متن‌های نظری-انتقادی است که پژواک آن یک سده بعد در کل نظریه انتقادی طنین انداز می‌شود.
1399/8/24
رم کولهاس؛ گفتگو با دانشجویان
کتاب "رم کولهاس؛ گفتگو با دانشجویان"، گفتگوی رم کولهاس با دانشجویان معماری دانشگاه رایس، واقع در هیوستون، تگزاس آمریکاست. این گفتگو در سال ۱۹۹۱ انجام شد، یعنی در زمانی که او در حال اتود زدن بر روی پروژه های شاخصش بود. جذابیت این کتاب به این دلیل است که می توانید نظرات، تفکرات و حالات روحی این ستارهٔ معماری در قرن بیست و یکم را از فحوای کلامِ کنایه آمیز و پر از استعاره اش دریابید.
1399/8/6
معنا در معماری معاصر ایران؛ بعد از انقلاب اسلامی
کتاب "معنا در معماری معاصر ایران؛ بعد از انقلاب اسلامی" در سه فصل، "مطالعات نظری: اصول و تعاریف"، "معنا در معماری" و "معنا در معماری معاصر ایران از 1357 تا 1399" به بررسی هویت، سنت‌ها و فرهنگ‌های بومی و حفظ جایگاه آنها در بستر امروزی جامعه می‌پردازد.
1399/6/25
ساختارگرایی و معماری
در کتاب ساختارگرایی و معماری نیز، هرتزبرگر بنیان‌های نگرش معمارانه‌ی خود به خلق فضای معماری را با اتکا به اندیشه‌ی نقادانه‌اش‌ تشریح می‌کند. این کتاب تلاشی است برای بیان این‌که ساختارگرایی چیست و چه معنا و مابه‌ازایی در معماری دارد.
1399/6/13
6 درس طراحی
در طول سه دهه گذشته، ویلیام کنتریج هنرمند تجسمی ۶۴ ساله‌ اهل آفریقای جنوبی، به خاطر فعالیت خود در رسانه ها از جمله نقاشی، فیلم، مجسمه سازی، چاپ و تئاتر، تحسین بین المللی را به دست آورد. تصاویر وی که در تضادهای واضح و سیاه و سفید قرار گرفته است، آفریقای جنوبی را نشان می دهد و مانند سایه هایی بی انتها به چیزی بیش از موارد ابتدایی اشاره دارد.
1399/5/29
چرا عکاسی خیابانی؟؟
بنیاد عکاسان خیابانی که توسط مسعود قرائی بنیان‌گذاری شده است، کتاب "چرا عکاسی خیابانی؟؟" را در کتاب‌فروشی بوکا که یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین کتاب‌فروشی‌های دنیا است در شهر میلان رونمایی کرد. این کتاب هم‌اکنون در ایران و سایر کشورهای دنیا در دسترس و قابل خریداری است.
1399/5/12
موزه و هنر چیدمان
هنر چیدمان تاریخ بلندی دارد و میتواند بخشی از سنت جنبش های هنری، همچون: نقاشی کنشی، داده، مینیمالیسم، هنر مفهومی و اجرا به شمار آید.
1399/4/14
در جست‌وجوی میس
ریکاردو دازا در این کتاب، با کندوکاو در جزئیات عکسِ معروفی که بیل انگدال در سال ۱۹۶۵ از میس فن در روهه گرفته است، مدام پرسش‌های تازه‌ای طرح می‌کند و با جست‌وجو در اسناد، منابع تصویری و زندگی‌نامۀ معمار پاسخ‌های روشنگر و دقیقی به این پرسش‌ها می‌دهد؛ جست‌وجویی موشکافانه، با روایتی جذاب، که راه را برای کشف لایه‌های پنهان شخصیت و آثار میس فن در روهه باز می‌کند.
1399/3/12
سرگذشت یك خیابان؛ سیر شكل گیری خیابان سی تیر
"سرگذشت یك خیابان؛ سیر شكل گیری خیابان سی تیر" عنوان کتابی است که به تازگی به همت سازمان نوسازی شهر تهران و به قلمسرکار خانممریم میرزایی، دانش آموخته رشته معماری و تهران پژوه منتشر شده است.
1399/2/6
اوج و افول مدرنیسم
کتاب اوج و افول مدرنیسم، تجربه ی هنر مدرن در یک مثلث، مدرنیته انتقادی، رویکرد آوانگارد و رئالیسم سوسیالیستی شکل گرفته. این تجربه در مهمترین فرازهای خود به شکل فرم های خالص و اشارات چند لایه ای پدیدار گشت. اما حتی فرم های آبستره مدرنیستی نیز به نحوی ریشه در ژانرهای کلاسیک منظره، پرتره، طبیعت بی جان و نظایر آن ها داشتند. بنابراین مدرنیسم شاید قاعده ای نوین در ارائه ی مفاهیم کهن بود. هدف مهم انقلاب مدرنیستی در ظاهردور ساختن هنر از قلمروی عمومی ادبیات و محیط رمانتیک آن بود. لیکن فرجام مدرنیسم در سال های بعد از جنگ جهانی دوم در پایگاه نیویورک، بازگشتی تماشایی به عرصه ی احساس و هیجان را رقم زد.
1398/12/7
رسانه های نوین در هنر قرن بیستم
در کتاب «رسانه های نوین در هنر قرن بیستم»، به معرفی نظام مواد و رسانه هایی پرداخته می شود که هنرمندان قرن بیستم از آنها سود جسته اند تا هنر را به سمت و سویی تازه سوق دهند. اجرا، ویدئو آرت، چیدمان، هنر دیجیتال، دستکاری در عکاسی، واقعیت مجازی و دیگر اشکال درخور توجه در خلاقیت های هنری، محور اصلی مباحث این کتاب است.
1398/12/7
مثل یک معمار فکر کنید
اگر مایلید فقط به جای ساختن یک ساختمان، معماری خلق کنید سه گزینه در اختیار دارید: معمار استخدام کنید، معمار شوید یا بیاموزید مانند یک معمار بیاندیشید.
1398/9/6
نقش فضا در معماری ایران
دستیابی به تصویری گویا از مفهوم فضا در معماری ایران همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چنان که از آغاز تحصیل در رشته معماری تمرین های متعددی در خصوص خلق فضای معماری مطرح می شود و ذهن دانشجو را به شکل های گوناگون به چالش می کشد. لذا در راستای ابهام زدایی از این مفهوم کلیدی، پژوهش ها و مطالعات گسترده ای صورت گرفته است. آنچه می تواند آگاهی معماران را در این حوزه ارتقاء دهد و نوع نگاه آنان به آفرینش «فضا» را در پروژه های طراحی خود بهبود بخشد؛ مطالعه و کسب آگاهی از اندیشه ی صاحب نظران در رابطه با کیفیت فضا و چگونگی همسازی با فرهنگ و معماری ایران است.
<< آخرین صفحه < صفحه بعدی صفحه قبلی > اولین صفحه >>

صفحه شماره: 1

تعداد كل : 72
logo-samandehi