لحاف‌های رنگین‌کمانی والی دیون تجلیل‌گر هویت بومی و مناظر دشت‌های بزرگ

هنرمند کانادایی، والی دیون که اکنون در نیویورک زندگی می‌کند، به زیبایی فرهنگ بومی خود را در لحاف‌های رنگین‌کمانی و پرجنب‌وجوش خود می‌بافد.


به گزارش گالری آنلاین، دیون با بهره‌گیری از میراث سلتو (Saulteaux) خود، پروژه‌های لحاف چمنزار (Grass Quilt) را آغاز کرد و اولین اثر خود را در سال ۲۰۲۲ به پایان رساند. برای مردم بومی، لحاف‌دوزی دارای اهمیت عمیقی است و دیون این معنا را در آثار خود به تصویر می‌کشد.

در ابتدا، دیون قصد داشت تا یک اثر واحد خلق کند که در آن، لحاف‌های شفاف و رنگین‌کمانی لایه‌لایه شوند تا تصویری از چمنزارهای بلند دشت‌ها و بازگشت بوفالوها به این سرزمین‌ها را تداعی کند. با این حال، مسیر هنری او تغییر کرد و اکنون هر لحاف را به صورت جداگانه می‌دوزد، به گونه‌ای که مانند پرچم‌های افتخارآمیز در برابر پس‌زمینه مناظر طبیعی به اهتزاز درآیند.

مفهوم پروژه لحاف چمنزار دیون از کارهای قبلی او الهام گرفته شده است؛ آثاری که در آن‌ها از الگوی ستاره‌ای هشت‌نقطه‌ای و به شکل کلاژ مدارهای الکترونیکی استفاده کرده بود. دیون با گذار از قطعات الکترونیکی به پارچه‌ها، اولین لحاف سبز روشن خود را برای تجدید تصویر اکوسیستم چمنزار و بازگرداندن بوفالوها به دشت‌های بزرگ آغاز کرد.

پروژه لحاف چمنزار والی دیون نه تنها نمادی از طبیعت و مناظر دشت‌های بزرگ است، بلکه ادای احترامی به هویت بومی و فرهنگی است که همچنان در آثار او می‌درخشد.


logo-samandehi