گربه کوچولو گوگن پس از یک قرن در موزه ون‌گوگ به نمایش درآمد

گربه کوچولو اثر پل گوگن که بیش از یک قرن در یک مجموعه خصوصی پنهان شده بود، به‌تازگی در «موزه ون‌گوگ» آمستردام به نمایش گذاشته شده است. این اثر چشم‌نواز در حالی خلق شد که «گوگن»‌ در خانه زرد واقع در «آرل» با «ون‌گوگ»‌ اقامت داشت.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا،‌ از نظر هنری به نظر می‌رسد که گربه یا شاید هم بچه گربه‌ها، «گوگن»‌ را در سفرهای دور و درازش همراهی کرده‌اند. گربه‌ نخستین‌ بار در جزیره «مارتینیک» در پیش‌زمینه تابلو نقاشی «گفت‌وگوی استوایی» به تصویر کشیده شده است. گربه در این نقاشی ظاهرا در حال شیر خوردن است و به اندازه‌ای عجله دارد که پنجه‌هایش وارد ظرف بزرگ شده‌اند.

«آرت‌نیوزپیپر» در گزارشی نوشت، یک سال پس از خلق نقاشی «گفت‌وگوی استوایی»، این گربه بار دیگر در یک نقاشی به تصویر کشیده شد اما این بار با این تفاوت که گربه در «آرل» و در تابلو «گربه کوچولو»‌ نقاشی شد.

«گفت و گوی استوایی» اثر «پل گوگن» ۱۸۸۷


نکته قابل توجه این است که این گربه یک دهه بعد نیز در یکی از برترین شاهکارهای «گوگن»‌، یعنی در نقاشی «از کجا آمده‌ایم؟‌ چه هستیم؟ به کجا می‌رویم؟» که در فاصله ۱۸۹۷ تا ۱۸۹۸ میلادی در جزیره «تاهیتی» خلق شد،‌ نیز دوباره ظاهر شد. این تابلو نقاشی یک اثر هنری بسیار جاه‌طلبانه است که عرض آن به حدود ۴ متر می‌رسد.

بخشی از نقاشی «از کجا آمده‌ایم؟‌ چه هستیم؟ به کجا می‌رویم؟» اثر «پل گوگن»


در این تابلو نقاشی، دو گربه در مرکز تابلو نقاشی درحالی به تصویر کشیده شده‌اند که یکی از آن‌ها رو به مخاطبان است و دیگری همچون گربه جزیره «مارتینیک»‌ با پنجه‌هایی درون ظرف به تصویر کشیده شده است. این بار به جای گربه سیاه، گربه سفید به تصویر کشیده شده است.

با نگاهی به تابلوی تازه رونمایی شده گربه کوچولو، آنچه که ممکن است صرفاً تصویری جذاب از یک گربه به نظر برسد، در واقع تمام چیزی است که احتمالاً از یک تابلو نقاشی طبیعت بی‌جان بسیار بزرگتر باقی مانده است. «گوگن» احتمالاً از نتیجه نهایی این نقاشی ناراضی بود و سه چهارم از بوم را برید و دور انداخت و فقط قسمت سمت چپ از این نقاشی یعنی یک بوم (۷۲ در ۲۵ سانتی‌متر) باقی ماند.

«گربه کوچولو»‌ اثر «پل گوگن»‌نوامبر ۱۸۸۸


تنها سرنخی که از نقاشی اصلی به جای مانده در نامه‌ای است که «ون‌گوگ» خطاب به برادرش «تئو» در بیست و یکم نوامبر سال ۱۸۸۸ نوشت. «ون‌گوگ» در این نامه توضیح داد که «گوگن»‌ مشغول خلق یک تابلو نقاشی بزرگ طبیعت بی‌جان با ترکیبی از یک کدو تنبل نارنجی، چند سیب و یک پارچه سفید در پس زمینه‌ای زرد است.

جالب اینجاست که «ون‌گوگ» خود قبلاً در سپتامبر ۱۸۸۵ میلادی یک طبیعت بی‌جان را با ترکیب‌بندی تا حدی غیرمعمول کدو تنبل و سیب نقاشی کرده بود که اکنون موزه کرولر-مولر واقع در «اوترلو» نگهداری می‌شود، بنابراین ممکن است «ون‌گوگ» خلق این نقاشی با چنین ترکیب‌بندی را به دوستش پیشنهاد کرده باشد.

«پرتره پل گوگن»‌ اثر «وینسنت ون گوگ‌»‌ (نوامبر تا دسامبر ۱۸۸۸)


البته یک تصویر مبهم از بخشی از نقاشی از دست رفته «گوگن» در پیش‌زمینه تابلو نقاشی «پرتره پل گوگن»‌ اثر «وینسنت ون‌گوگ» دیده می‌شود. «پرتره پل گوگن»‌ نیز یک نقاشی قابل توجه است، چراکه از دهه ۳۰ میلادی تا حد زیادی به عنوان یک نقاشی جعلی در نظر گرفته می‌شد در موزه «ون گوگ» نمایش داده نمی‌شد،‌ به طوری که در سال ۱۹۸۷ به عنوان اثر یک هنرمند «ناشناس» در کاتالوگ موزه ثبت شد.

چندین سال قبل یک کارشناس آثار «ون گوگ» نقاشی «پرتره پل گوگن» را در آزمایشگاه «موزه ون‌گوگ» بررسی کرد و پس از مدت کوتاهی مقاله‌ای را در جولای ۱۹۹۶ در یک ژورنال تخصصی منتشر کرد و اصالت آن را تایید کرد. پنج سال پس از انتشار این مقاله بود که «موزه ون‌گوگ»‌ اصالت این نقاشی را به عنوان یکی از آثار «ون‌گوگ» پذیرفت.

در نقاشی «پرتره پل گوگن»‌، این هنرمند در حالی به تصویر کشیده شده است که یک کلاه بره بر سر دارد و مشغول نقاشی کردن بر روی یک بوم زرد است.

در جلوی صورت «گوگن»‌ طرح مبهمی از یک شیء دایره شکل نارنجی دیده می‌شود که احتمالاً کدو تنبل است؛ بنابراین این پرتره «گوگن» را در حال نقاشی تابلو نقاشی طبیعت بی‌جانی که از بین رفته است، به تصویر می‌کشد. نکته قابل توجه درباره نقاشی «پرتره پل گوگن» شباهت آن به نقاشی است که «گوگن» از«وینسنت ون‌گوگ» حین خلق تابلو معروف «آفتاب‌گردان‌ها» خلق کرده است. احتمالا این دو نقاشی همزمان خلق شده‌اند.

«ون گوگ حین نقاشی کردن گل‌های آفتاب گردان»‌ اثر «پل گوگن»‌ دسامبر ۱۸۸۸


پس زمینه زردرنگ در برخی از نقاشی‌های «گوگن»‌ از جمله «گربه کوچولو» می‌تواند ادای احترام این هنرمند به «ون‌گوگ»‌ باشد، چراکه زرد، رنگ مورد علاقه «ون گوگ» بود. سه ماه قبل از خلق «گربه کوچولو»، «ون‌گوگ» تابلو نقاشی «گل‌های آفتابگردان» را با استفاده از یک رنگ زرد پررنگ در پس زمینه خلق کرد که تحسین «گوگن» را برانگیخت.

سرنوشت «گربه کوچولو» چه شد؟ در سال ۱۹۰۶ میلادی یعنی سه سال پس از درگذشت «گوگن»‌،‌ «گوستاو فایت»، هنرمند و مجموعه‌دار فرانسوی این نقاشی را خرید و عکسی از سال ۱۹۱۳ میلادی این نقاشی را بر روی دیوار اتاق او نشان می‌دهد.


«فایت» در سال ۱۹۲۵ میلادی درگذشت. با اینکه نام مالک کنونی «گربه کوچولو»‌ مشخص نیست، اما گمان می‌رود که یکی از نوادگان این مجموعه‌دار فرانسوی باشد.

«گربه کوچولو» اکنون به «موزه ون‌گوگ» امانت داده شده است تا تحقیقات بیشتری روی آن انجام شود. در همین حال این نقاشی به همراه سایر نقاشی‌هایی که «ون‌گوگ» و «گوگن» طی ۱۰ هفته اقامت مشترکشان در «خانه زرد»‌ خلق کردند،‌ به نمایش گذاشته خواهد شد.

«پل گوگن» (۱۹۰۳-۱۸۴۸) یک هنرمند فرانسوی پست امپرسیونیست بود. اغلب آثار این هنرمند با جنبش‌های هنری نمادگری و ترکیب‌گری آمیخته‌اند و حس آثار جنبش بدوی‌گرایی را منتقل می‌کنند. او از رنگ‌های درخشان و عادی و خطوط واضح و مشخص برای به تصویر کشیدن اجسام استفاده می‌کرد این هنرمند تا پایان عمرش در «تاهیتی» زندگی کرد و در همان مکان بود که مهم‌ترین و جنجال‌برانگیزترین مجموعه آثارش را خلق کرد. او تا پیش از مرگش هنرمند ناشناخته‌ای باقی ماند،‌ اما پس از مرگش به لطف دو نمایشگاهی که به افتخارش ترتیب داده شد، به شهرت رسید. «گوگن»‌ پس از مرگ بر آثار هنرمندان دیگری از جمله «پابلو پیکاسو»‌ و «آنری ماتیس» تاثیر گذاشت.

«ون‌گوگ» در زمان اقامت در «آرل» ایده یک استودیوی مشترکی را در ذهن می‌پروراند که بتواند با همکارانش نقاشی کند؛ به همین دلیل چند اتاق در خانه زرد اجاره کرد.

در اکتبر سال ۱۸۸۸ میلادی،‌ «پل گوگن»‌ دیگر نقاش پست امپرسیونیسم به «ون‌گوگ» در «خانه زرد» ملحق شد تا با «ون‌گوگ» همکاری کند.

با این‌حال رابطه همکاری این دو هنرمند خیلی کوتاه بود. «گوگن»‌ بعد از مجموعه‌ای از کشمکش‌ها و به دلیل تضاد شخصیت، تصمیم گرفت که از خانه خارج شود. به دنبال این اتفاق یک موقعیت بی‌ثبات روحی در «ون‌گوگ»‌ ایجاد شد که در نهایت باعث شد که این هنرمند بخشی از گوش خود را با چاقو ببرد.

logo-samandehi