پرتره گوستاو کلیمت پس از ۱۰۰ سال ناپدیدی با قیمت ۵۴ میلیون دلار حراج می‌شود

نقاشی پرتره اثر «گوستاو کلیمت» که نزدیک به یک قرن پیش ناپدید شده بود به قیمت تخمینی ۵۴ میلیون دلار در یک حراجی به فروش گذاشته می‌شود.


به گزاش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، خانه حراج وین اعلام کرد نقاشی پرتره با عنوان «فرئولین لیزر» که یکی از آخرین آثار گوستاو کلیمت است به تازگی و پس از حدود ۱۰۰ سال ناپدید بودن در مجموعه خصوصی یک شهروند اتریشی پیدا شده و پیش‌بینی می‌شود تا ۵۴ میلیون دلار به فروش برسد.

خانه حراج وین در بیانیه‌ای مطبوعاتی در وب‌سایت خود گفت: «کشف دوباره این پرتره، یکی از زیباترین پرتره‌های آخرین دوره خلاقیت کلیمت، هیجان‌انگیز است. تاکنون کارشناسان تنها عکس‌های سیاه و سفید پرتره را در کاتالوگ‌های آثار کلیمت دیده بودند که نمی‌توانست شدت و عمق رنگ آن را نشان دهد و نقاشی با چنین اهمیت و ارزش هنری برای دهه‌ها در بازار هنر اروپای مرکزی موجود نبوده است.»

به گزارش آرت نیوز، این نقاشی در یک حراجی ویژه در تاریخ ۲۴ آوریل به نمایندگی از صاحبان فعلی و وارثان قانونی خانواده لیزر به نمایش درخواهد آمد.

کاتالوگ‌های اخیر آثار کلیمت (۲۰۰۷ و ۲۰۱۲) موضوع این نقاشی پرتره را دختری ۱۸ ساله به نام مارگارت کنستانس لیزر (متولد ۱۸۹۹) دختر صنعتگر بزرگ آدولف لیزر، معرفی می‌کند. تحقیقات جدیدی که توسط خانه حراج وین انجام شده اکنون نشان می‌دهد که دو عضو دیگر از خانواده لیزر ممکن است به عنوان الگوی کلیمت به کار گرفته شده باشند: هلن لیزر (متولد ۱۸۹۸)، دختر بزرگ هنریت آمالی لیزر-لاندو و جاستوس لیزر و دختر کوچکتر آنها آنی لیزر (متولد ۱۹۰۱). خانواده لیزر متعلق به جامعه طبقه رده بالای وین و از حامیان مشهور گوستاو کلیمنت مدرنیست مشهور اتریشی بودند.

کلیمت احتمالا این نقاشی پرتره را در سال ۱۹۱۷، تنها یک سال قبل از مرگش بر اثر سکته مغزی، آغاز کرد. این نقاشی با چند بخش ناتمام بعدها به خانواده لیزر داده شد.

نقاشی پرتره «فرئولین لیزر» پیش از فروش طی یک تور جهانی در سوئیس، آلمان، بریتانیا و هنگ کنگ به نمایش گذاشته می‌شود.

logo-samandehi